Avatar billede Emma Novice
20. maj 2020 - 11:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opretning af regl i ecxel

Hej alle!
Jeg ville gerne oprette en regel i exel, alá. A=1, B=2, så jeg kan oprette en kolonne med A B, summere det, og så ville den vide at det var 3. Eller A A var 2, osv. Er det overhovedet muligt?

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede Emma Novice
20. maj 2020 - 11:53 #1
Mener naturligvis regel* og excel*
Avatar billede thomas_bk Ekspert
20. maj 2020 - 11:56 #2
Lidt inspiration kan evt hentes her

https://www.youtube.com/watch?v=YWjh-TSNP64
Avatar billede Jan K Ekspert
20. maj 2020 - 13:32 #3
#2 Måske har jeg misforstået spørgsmålet, men som som jeg opfatter det, vil OP gerne knytter værdier til bogstaverne, ikke finde deres kodeværdier, så hun kan skrive =A+B i en formel i stedet for =1+2.

Her ville jeg nok skrive værdierne i et celleområde, fx i Ark2. Her skriver jeg bogstaverne i A-kolonnen, og de tilhørende tal i B-kolonnen. Marker hele området.

Gå til fanebladet formler og klik på Opret ud fra markering i gruppen Definerede navne. Så vil hvert tal i B-kolonnen få det navn (altså bogstav), som står i A-kolonnen.

Når man så laver formler i Ark1 (eller et andet sted), kan man netop bruge bogstavernei sine formler. =A+B vil give 3, =Z*Y vil give 600 og så fremdeles.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. maj 2020 - 17:44 #4
Alternativt

Med AB i A1 vil
=SUMPRODUCT(N(ABS(CODE(MID(UPPER(A1);ROW(INDIRECT("1:"&LEN(A1)));1))-77,5)<13);CODE(MID(UPPER(A1);ROW(INDIRECT("1:"&LEN(A1)));1))-64)

dansk:
=SUMPRODUKT(TAL(ABS(KODE(MIDT(STORE.BOGSTAVER(A1);RÆKKE(INDIREKTE("1:"&LÆNGDE(A1)));1))-77,5)<13);KODE(MIDT(STORE.BOGSTAVER(A1);RÆKKE(INDIREKTE("1:"&LÆNGDE(A1)));1))-64)

returnere 3. ABC vil returnere 6 og så videre.

Skulle det ikke virke, så prøv at indtaste som matrixformel (hold Ctrl og Shift nede før tryk på Enter). Jeg er lidt i tvil fordi jeg bruger en Excel version med de nye Dynamic Arrays som ikke arbejder med matrixindtastning.
Avatar billede Emma Novice
27. maj 2020 - 10:56 #5
Hvis jeg bruger #3's løsning, burde jeg ikke også kunne bruge andre formler også så? Altså jeg laver en kolonne med A, B, C, ville jeg så ikke kunne sige =SUM(A1:A3), og få 6? Håber I forstår