Avatar billede MBN Praktikant
12. august 2020 - 21:49 Der er 5 kommentarer

Ville I ansætte en med min profil?

Hej alle

Jeg har et spørgsmål, til alle jer der sidder I højere stillinger i IT-virksomheder, eller alle jer der er iværksættere, og som før eller siden har/skal ansætte folk.

Jeg har et stort flair for IT, og har altid elsket at være lidt af en nørd. Jeg er dog altid blevet frarådet at vælge en karrierer inden for IT (Fordi: Sådan en uddannelse får du ikke job med).

nu står jeg så i den situation, at jeg næsten er færdig med min uddannelse som bygningskonstruktør, og jeg kan mærke, at det stadig er IT der trækker - jeg brænder for det.

For så at undgå at skulle starte helt forfra med 3 nye år for en bachelor, har jeg fundet en uddannelse på IT-universitetet som vil lade mig søge ind med min nuværende uddannelse (Cand.it i Digital Innovation and Management).

mit spørgsmål lyder på, om man i branchen ville ansætte folk med en lidt alternativ bachelor, men med den rigtige kandidat?

TL:DR;
Ville I ansætte en cand.it fra IT-universitetet med en alternativ bachelor (Bygningskonstruktør) som IT-konsulent eller lign.?
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. august 2020 - 10:19 #1
Nu har jeg ikke profilen på, at være ham, der skal ansætte. Så tag det ikke for mere end det er.

Men min erfaring er, at det handler om at gøre sin forskellighed til en styrke i stedet for en svaghed. Så hvis du får en lidt alternativ uddannelse, så vil der være jobs, hvor du er en mindre åbenlys kandidat (f.eks. til at programmere hjemmesider el.lign), hvorimod der vil være jobs, hvor du er særlig stærk (jobs, hvor det er en fordel at kende til de fysiske forhold -- f.eks. programmering af maskiner, devices, osv).

I en ansøgningsproces er det jo ikke altid en fordel at falde i med alle de andre. Det er godt at skille sig ud -- hvis det vel at mærke er i en positiv retning ;)
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
17. august 2020 - 11:41 #2
Hej. En idé kunne være at oprette en profil på amino.dk og så spørge dér. Du får som regel svar indenfor 24 timer... God vind! Jørgen
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
18. august 2020 - 07:23 #3
Om man ville ansætte en med din profil?

Kommer lidt an på om der er behov for en, med den profil!!!
Jeg selv har ansat mange mennesker over årene - og en ting jeg aldrig har kigget på, er deres uddannelsesbeviser.

Det vigtigste, er at have evnen, og ikke mindst lysten, til at løse det aktuelle behov, virksomheden har "Nu og her". Samt kunne tilpasse sig og ønske, at løse fremtidige behov virksomheden får.

Tror det var Hannover der skrev:
"Hvis du siger, du er færdig udlært!
Så er du mere færdig, end du er udlært".

Så hurtigt som IT branchen bevæger sig, så drop uddannelserne og "dygtiggør dig selv" via nettet.

Lærer på disse uddannelser er allerede "oldtidsfund" (Dinosaurer) uden realitets sans - og læner sig op af "Færdig udlært".

Håber du finder noget du "brænder for" og ikke blot en ansættelse ....
21. september 2020 - 15:11 #4
Hej, kan du tænke dig at hjælpe mig med en hjemmeside. Godt betaling hvis det;)
Avatar billede Peddersn Novice
19. januar 2021 - 10:08 #5
Hej MBN
Hvis du brænder for IT, så er det helt sikkert det du skal uanset.

Min personlige mening er at det er hvilke kvaliteter man besidder, ikke hvilken baggrund man har.

Med andre ord: Hvis du er god til dit arbejde, og der er et behov, så skal folk nok ville ansætte dig.