Avatar billede Butterfly Ekspert
29. oktober 2020 - 11:20 Der er 6 kommentarer

Skjul mange kolonner

Hej
Jeg har et stort regneark til ferie, med mange kolonner (alle hverdage i et år). Jeg vil gerne have skjult et udvalg af kolonner. F.eks. hvis man vil vist ferie for uge 28-30 hvad skal jeg så skrive?
Jeg har denne der kan skjule 1 uge, men jeg vil gerne have skjult mange uger og kun vist f.eks. 28-30
Sub skjul()
For x = 5 To 265 'kolonnenumre, som skal testes
If Cells(2, x).Value = 4 Then
Cells(2, x).EntireColumn.Hidden = True
Else
Cells(2, x).EntireColumn.Hidden = False
End If
Next
End Sub
Avatar billede Butterfly Ekspert
29. oktober 2020 - 13:33 #1
Jeg byttede om på False og True, så viser den de kolonner der har en bestemt værdi i række 2, med den værdi jeg har i B2, men hvordan får jeg den til at vise mellem f.eks. uge 28 til 30?
eller den viser kolonner der har en værdig >= værdien i celle B2
hvad skal jeg skrive mellem
>= Range("B2").Value og <= Range("B4").Value for at det virker?

Sub VisValgteKolonner()
    For x = 5 To 265 'kolonnenumre, som skal testes
    If Cells(2, x) = Range("B2").Value Then
    Cells(2, x).EntireColumn.Hidden = False
        Else
    Cells(2, x).EntireColumn.Hidden = True
    End If
Next
End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
29. oktober 2020 - 13:40 #2
Din makro virker OK, bortset fra at du har skrevet 265 i stedet for 365. Egentlig burde der vel stå 369 da du ikke har noget i de første 4 kolonner.
Hvis du vil vise dagene med ferie i stedet for dem uden ferie, skal du blot bytte om på True og False
Avatar billede Butterfly Ekspert
29. oktober 2020 - 14:15 #3
Hej Jens48
Jeg vil gerne have den til at vise uge 28, 29 og 30, hvordan får jeg den til det?
Som det er nu kan den kun vise en uge
Avatar billede jens48 Ekspert
29. oktober 2020 - 14:37 #4
Lad mig lige forstå det rigtigt. Vil du have at der skal stå 4 i række 2, hvis kolonnen ligger i uge 28 til 30? Hvis der gør det, virker makroen OK.
Vil du have at makroen indsætter 4 i række 2 hvis du har startuge og slutuge i bestemte celler?
Avatar billede Butterfly Ekspert
30. oktober 2020 - 06:48 #5
Godmorgen jens48
I B2 står der 28 i B3 står der 30, nu vil jeg gerne have makroen til at vise alle kolonner hvor der står 28, 29 eller 30.
Avatar billede Butterfly Ekspert
30. oktober 2020 - 07:17 #6
Jeg har løst det ved at sætte en ekstra linje ind, hvor den kikker på ugenr og sættet et X, hvis ugenr. ikke er => og <= tallene i B2 og B3