Avatar billede Dige Novice
03. november 2020 - 08:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

sum.hvis med variabelt område

Hej
Jeg skal have lavet et  opslag svarende til et sum.hvis, men hvor opslagsområdet skal kunne ændres ved at ændre værdien i en celle.
Nogle ideer til hvordan dette kan gøres?

Eks:
Celle Q8 = kriterie
Celle B1 = startrække i opslagsområdet (række 17)
Celle B2 = slutrække i opslagsområdet (række 100)
Kolonne M = hvor kriteriet skal findes
Kolonne H = området der skal summeres
Række numre skal kunne ændres ved at ændre værdien i cellerne B1+B2, således at jeg hurtigt kan ændre opslagsområdet til eksempelvis række 25-225.
Der skal laves opslag fra et andet ark som hedder "jan".

=sum.hvis(jan!$M$17:$M$100;ark1!Q8;jan!$H$17:$H$100
Avatar billede thomas_bk Ekspert
03. november 2020 - 08:24 #1
Blot et alternativt forslag.
Under formodning af at relevante rækker ændrer sig, vil der så ikke være et kriterie i disse rækker du kan udvælge på.
I så fald, så vil brug af Sum.hviser med flere kriterier være oplagt istedet for brug af Sum.hvis.
Avatar billede kim1a Ekspert
03. november 2020 - 08:29 #2
Ellers er indirekte formlen det du leder efter. Den bygger en form for start ting så du kan skrive f.eks.
B3:B5 i en celle og så vil indirekte("=sum("&cellens adresse&")") give sum(B3:B5)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. november 2020 - 08:31 #3
=SUMIFS(INDEX(H:H;$B$1):INDEX(H:H;$B$2);INDEX(M:M;$B$1):INDEX(M:M;$B$2);$Q$8)

dansk

SUM.HVISER(INDEKS(H:H;$B$1):INDEKS(H:H;$B$2);INDEKS(M:M;$B$1):INDEKS(M:M;$B$2);$Q$8)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. november 2020 - 08:34 #4
Der mangler et lighedstegn foran den sidste formel.
Avatar billede Dige Novice
03. november 2020 - 10:22 #5
Mange tak xl-Enthusiast, det var lige hvad jeg søgte!!