Avatar billede Mbp Novice
13. januar 2021 - 10:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tæl forskellige værdier i en sorteret liste

Hej

Jeg har en komplet liste med rigtig mange data. Dataene er listesorteret idet der - afhængig af formålet - kun er en del af dataen jeg skal bruge.

Jeg har brug for at vide hvor mange unikke værdier der er i én bestemt kolonne.

Jeg har forsøgt mig med både:

SUM(HVIS(FREKVENS(SAMMENLIGN(F54:F1668;F54:F1668;0);SAMMENLIGN(F54:F1668;F54:F1668;0))>0;1))

og

=SUMPRODUKT((F54:F1668<>"")/TÆL.HVIS(F54:F1668;F54:F1668&""))

De kommer begge med samme resultat, men på den komplette liste - og altså ikke "kun" på de sorterede data på min liste.

Nogen der ved, om det er umuligt med en funktion der kun tæller på de sorterede data på listen?

/Maria
Avatar billede madklub Guru
13. januar 2021 - 10:20 #1
Hvis du har en nyere version af excel kan du bruge funktionen 'unik'.
(Den hedder 'unique' i den engelske udgave)
Avatar billede jens48 Ekspert
13. januar 2021 - 10:33 #2
Jeg har testet din nederste formel og den virker upåklageligt
Avatar billede Mbp Novice
13. januar 2021 - 10:41 #3
@madklubben - Det har jeg, men jeg synes ikke at UNIK-formlen giver mig det antal unikke værdier i kolonnen.

@jens48 - Den virker også her - men kun på den komplette liste. Jeg har ca. 1.700 tækker med data. Disse data har jeg så sorteret efter nogle kriterier (liste), så nogle data er valgt fra, og jeg kun har 300 kolonner tilbage. Hvis jeg bruger de to formler, som jeg har skrevet i mit oprindelige indlæg, så får jeg antallet af unikke værdier ud fra den komplette liste (selvom jeg har sorteret den) - altså ca. 700 unikke værdier (som vil passe, hvis det var på det komplette datasæt jeg ville have antallet).

Hvis det bare var en enkelt gang, jeg skulle bruge tallet (unikke værdier), så kunne jeg jo bare kopiere den kolonnen i den sorterede liste og så anvende formlen, men udfordringen er, at jeg skal bruge den mange gange i løbet af dagen (samme liste, men med forskellig sorteringskrav). Hvis det giver mening?
Avatar billede ebea Ekspert
13. januar 2021 - 11:09 #4
Du skal "indbygge" SUBTOTAL i din formel, hvorved du kan tælle unikke værdier i den filtrerede liste.
Avatar billede Mbp Novice
13. januar 2021 - 11:25 #5
@ebea - Tusind tak! Jeg har lige forsøgt at tilføje SUBTOTAL til min formel/funktion, men får fejl. Har du et bud på, hvordan jeg får den inkorporeret?
Avatar billede ebea Ekspert
13. januar 2021 - 11:27 #6
#5 - ja, det har jeg ;-)  men det ville være nemmere for mig, at få en opstilling af dine data, end at jeg selv skal sidde og lave en liste.
Så hvis du kan uploade en sådan, eller sende mig den, kan jeg lave din formel.
Avatar billede Mbp Novice
13. januar 2021 - 12:44 #7
@ebea - Tusind tak for det meget hjælpsomme tilbud - det er virkelig sødt af dig at tilbyde din hjælp på den måde.
Det er dog ikke muligt at sende filen, idet den kolonne, som jeg skal have talt unikke værdier i, indeholder personidentifikationsværdier.

Der er tale om kolonne F som i sin fulde liste indeholder værdier i række 2-3.000. Men mine filtreringer gør som oftes, at jeg kommer ned og have mellem 40-500 rækker, men hvor eks. række 40 (i den filtrerede liste) egentlig f.eks. hedder række 1.234 (som den er på den fulde liste).
Som sagt har jeg brug for at kende antal unikke værdier i kolonne F på den filterede liste (som jeg løbende ændrer flere gange om dagen og hver gang har brug for et nyt tal, der angiver det unikke antal værdier i kolonnen)
Avatar billede ebea Ekspert
13. januar 2021 - 12:59 #8
#7 - Ja, jeg kan godt læse og forstå hvad du skriver ;-) også selve problemstillingen.  Men jeg skrev som jeg gjorde, for at jeg ikke skulle bruge tid på at sidde og lave en liste.
Avatar billede Mbp Novice
13. januar 2021 - 13:07 #9
#8 - Jeg skal nok lave et datasæt til dig, hvis det er (i lidt mindre skala). Er der et sted, jeg kan sende det til/uploade det?
Avatar billede ebea Ekspert
13. januar 2021 - 13:16 #10
Her er vist et eks. på formlen, som du kan tilpasse til dit behov!
Husk at formlen skal indtastes ved brug af Ctrl + Alt og Enter
så du får disse 2  { }  klammer i start og slut af formlen.

=SUM(--(FREKVENS(HVIS(SUBTOTAL(3; FORSKYDNING($F$2:$F$100;SAMMENLIGN(RÆKKE($F$2:$F$100);RÆKKE($F$2:$F$100))-1;0;1));TÆL.HVIS($F$2:$F$100;"<"&$F$2:$F$100);"");TÆL.HVIS($F$2:$F$100;"<"&$F$2:$F$100))>0))