Avatar billede s_m Seniormester
07. februar 2021 - 16:14 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Tabel, beskyttede celler og sortering

I en TABEL er der 3 kolonner. I kolonne A og B kan der indtaste tal. I kolonne C lægges de 2 tal sammen (=A+B).

Hvordan BESKYTTER jeg cellerne i kolonne C, så beregningen ikke kan slettes ved en fejl?

Jeg kender godt beskyttede celler i låste ark, men den metode forhindre, at man kan SORTERE i rækkerne.

Jeg synes ofte man har brug en sikre beregningsceller OG SAMTIDIG kunne sortere indholdet i en tabel...
Avatar billede Jan K Ekspert
07. februar 2021 - 20:28 #1
Når du beskytter ditvark, kan du vælge  at tillade sortering.
Avatar billede s_m Seniormester
07. februar 2021 - 21:58 #2
Ja, det er prøvet, men man får en fejlmeddelelse om, at man IKKE kan sortere med låste celler.
Jeg troede også, at det betød, at man kunne - men det duer ikke.
Jeg har også set på MS support, at man ikke kan gøre det på den måde.
Så mon nogen har en work-arround?
Avatar billede Mads32 Ekspert
07. februar 2021 - 22:19 #3
Hej

beskyt dine celler
Lav din sortering på en makro
som først fjerner beskyttelse
så laver sorteringen
og derpå beskytter arket.

m v h mads32
Avatar billede Jan K Ekspert
08. februar 2021 - 23:21 #4
Enig med #3. I hvert fald, hvis det er samme sortering, du laver hver gang.
Avatar billede Jan K Ekspert
08. februar 2021 - 23:46 #5
Avatar billede Jan K Ekspert
08. februar 2021 - 23:47 #6
Du kan dog kun sortere på de ulåste celler, ikke på de låste.
Avatar billede s_m Seniormester
09. februar 2021 - 22:17 #7
Tak Jan, for linket.
Jeg har godt set det - men det ser for mig ud til bare at være en anden måde at forsøge at få løst problemet - jeg har prøvet dén tilgang også.
Jeg har forsøgt i lang tid at finde en måde at gøre det på - men måske jeg gør noget forkert ....
Har du - eller andre - lykkes med det? Hvis "ja" kaster jeg mig over løsningen igen i håbet om, at det vil lykkes. For der må være rigtig mange, som har samme problem (?)
Det er træls at lave et regneark, andre uden ret meget excel-erfaring, skal kunne bruge uden uforvarende at komme til at ødelægge beregningscellerne ...
Avatar billede Jan K Ekspert
09. februar 2021 - 22:40 #8
Det lykkedes for mig med den løsning, der var angivet i linket. Jeg havde tal i A og B og sammenlægningsformler i C. Jeg markerede A og B og låste dem op. Så fulgte jeg vejledningen i linket for at låse, men jeg kunne kun f0 det til at virke, hvis jeg beskyttede med password. Derefter kunne jeg sortere på A og B, men ikke på C.
Avatar billede s_m Seniormester
09. februar 2021 - 23:00 #9
Var det i en TABEL?
Avatar billede s_m Seniormester
10. februar 2021 - 17:02 #10
Jeg kan også få det til at virke i/på alm. kolonner, men IKKE i en tabel ...
Data i kolonne C flytter ikke med ved sortering, og det var jo meningen.
Jeg har brug for at kunne sortere i en tabel, hvor en eller flere kolonner er låste, så ....?
Avatar billede Mads32 Ekspert
11. februar 2021 - 10:11 #11
Hej

Hvis det kun er for at forhindre at en bruger uforvarende kommer til at overskrive formler, kan du lave beskyttelse uden kode. det bruger jeg selv, for ikke at skulle huske kode ord.

Er arket lavet i en tabel, og viser De små symboler til filtrering af data ,så slå funktionen fra.

Alt sammen kan laves i Makro.

m v h mads32
.
Avatar billede Jan K Ekspert
11. februar 2021 - 17:49 #12
Du har ret. Det var ikke i en tabel. Der kan jeg heller ikke få det til at virke.
Avatar billede s_m Seniormester
12. februar 2021 - 23:11 #13
Tak for jeres hjælp - det kan åbenbart ikke lade sig gøre ...
Bedste løsning er så at lave macroer til sortering, som Mads32 angiver 👍😊