Avatar billede Nina Juniormester
10. februar 2021 - 21:12 Der er 3 kommentarer

Fjerne dubletter uden at slette cellen

Hej med jer.

Kan I komme i tanke om en kode, der kan fjerne dubletter, men beholde arkcellen?

Mit problem: Jeg har et ark med et navn, telefonnummer og en masse andet data. I arket er der desuden en kolonne med et emne. Der kan være op til 10 emner på et navn. Hvis der er 10 emner, vil navn, telefonnummer mv.  også stå i ti rækker, da der står et emne pr. række.

Jeg har forsøgt mig med funktionen "fjern dubletter", men så kan jeg ikke længere se, hvilket emne, der passer til hvilket navn, fordi den jo fjerner hele cellen med dubletværdien. Jeg kunne altså godt tænke mig en kode ala:
"Hvis celle A2=A1, så fjern det der står i celle A2 uden at fjerne hele cellen" - men selvfølgelig på en måde, så det kan dække hele arket (på ca. 10.000 rækker), og uden at jeg behøver vide, om det er 3 navne, der skal fjernes eller 10.

Håber det giver mening, og at nogen kan gennemskue mit problem?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
11. februar 2021 - 05:27 #1
Husk altid at fortælle hvilken version af Excel du bruger. Der er stor forskel på, hvilke løsningsmuligheder der er, afhængig af om du for eksempel bruger Office 365 eller en anden version.
Avatar billede Mads32 Ekspert
11. februar 2021 - 14:45 #2
Hej Nina

Jeg har et forslag, som måske kan bruges.

Det er beskrevet på arket hvad der skal gøres.

Hører gerne dine kommentarer.

m v h    mads32

vedhæftet fil:

https://www.dropbox.com/s/qekwatw301yt89c/Fjerne%20dubletter%20uden%20at%20fjerne_mads32.xlsx?dl=0
Avatar billede Nina Juniormester
12. februar 2021 - 16:45 #3
Hej Mads.
Tak for dit bud! Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener....
Hvis jeg bruger formlen ‘fjern dubletter’ i kolonne 2, så fjerner den samtidig de tomme celler, så navnene kommer til at stå lige under hinanden. Jeg vil gerne at kolonnen i stedet ser ud netop som din kolonne 2 ser ud og altså uden at cellerne fjernes (fx de to kolonner mellem navn 3 og navn 4)
Jeg bruger i øvrigt 365...