Avatar billede AHA Praktikant
19. februar 2021 - 16:28 Der er 10 kommentarer

Forløbne faner /ark

Hvordan kan man lave Forløbne ark/faner
hvor eksempelvis ark1 skal være  1 og den næste fane skal så være 2 og den næste skal være 3 og det skal ske automatisk når man trykker + for nyt ark
Avatar billede Jan K Ekspert
19. februar 2021 - 16:49 #1
Skal de bare hedde 1, 2, 3 i stedet for Ark1, Ark2, Ark3 og så videre?
Avatar billede AHA Praktikant
19. februar 2021 - 17:10 #2
Mit problem er at jeg kører fakturering i LOTUS og vil gerne over i Exell.
I Lotus når man starter i et ark kan man dobb klikke og skrive eks 6700 som faktureringsnr- og når jeg trykker på næste ark så lægger den automatisk et nummer til som så svarer til mit faktureringsprogram nummer som er tudse gammelt.
Jeg ville så gerne at når jeg trykker nyt ark så siger den eks 6701 - 6702-6703 osv.
Avatar billede Jan K Ekspert
19. februar 2021 - 22:48 #3
Detver jeg med på, men er det arkfanerne, der skal have nummer eller det en celle i arket?

Under alle omstændigheder skal du ud i VBA
Avatar billede AHA Praktikant
20. februar 2021 - 10:04 #4
Det er ark fanerne der skal have fortløbende numre
Avatar billede Jan K Ekspert
20. februar 2021 - 13:19 #5
Du kan bruge denne kode. Den skal lægges på kodearket for ThisWorkbook (Denne projektmappe).

Private Sub Workbook_NewSheet(ByVal Sh As Object)
    Dim Navn As Integer, Arknavn As Integer, NextSheet As Integer, NytArkNavn As Integer

    Navn = Sheets.Count - 1
    Sheets(Navn).Activate
    Arknavn = ActiveSheet.Name
    NytArkNavn = CInt(Arknavn) + 1
    NextSheet = Navn + 1
    Sheets(NextSheet).Activate
    ActiveSheet.Name = NytArkNavn
End Sub

Den lægger 1 til det seneste nummer, som er anvendt som arkfane, når der oprettes et nyt ark. Det er vigtigt at navnet på den første fane KUN indeholder tal.
Avatar billede Jan K Ekspert
20. februar 2021 - 13:20 #6
NB! Hele Dim linjen skal stå på en linje, ikke delt i to som ovenfor.
Avatar billede AHA Praktikant
20. februar 2021 - 13:47 #7
Mange tak - men jeg forstår ikke hvor den skal oprettes henne i exell.
Skal den ligge på en line - øverst eller nederst.
Jeg er ikke så stærk i exell
Avatar billede Jan K Ekspert
20. februar 2021 - 20:06 #8
Åbn den mappe i Excel, hvor det skal bruges. Tryk Alt+F11. I ruden til venstre dobbeltklikker du på ThisWortkbook (DenneProjektmappe på dansk). Kopier koden til det store blanke område. Luk igen VBA editoren, og gem projektmappen. Så skulle det grrme virke.
Avatar billede AHA Praktikant
21. februar 2021 - 09:36 #9
Hej Jan

Jeg prøver om jeg kan finde ud af det- indtil videre - tak for din  hjælp- ville ønske jeg var lige så skrap i exell som jeg er i lotus
Avatar billede Jan K Ekspert
21. februar 2021 - 14:56 #10
Det kommer med erfaringen 😀