Avatar billede Nadi Mester
09. marts 2021 - 14:12 Der er 12 kommentarer

Dropdown der fungerer ud fra kolonne A

Hej,
Hvordan får jeg oprettet en tabel, hvor jeg indtaster noget i kolonne A og ud fra det, kan vælge Kategori som dropdown menu i kolonne B, C, D?
Avatar billede Nadi Mester
09. marts 2021 - 14:22 #1
Jeg fandt ud af det :)
Avatar billede Nadi Mester
09. marts 2021 - 14:25 #2
Ikke alligevel, da den mangler at tage udgangspunkt i kolonne A. Kom endelig med et forslag :)
Avatar billede ebea Ekspert
09. marts 2021 - 14:44 #3
Det kan du gøre, ved at oprette en navne liste, hvor du opsætter de lister som du skal have for de forskellige kolonner. Og så bruger du funktionen INDDIREKTE A1 eller hvor du nu har din start.
Avatar billede Nadi Mester
12. marts 2021 - 09:31 #4
Det virker ikke helt. Kolonne B skal tage udgangspunkt i dropdown fra Celle A. Efter at jeg har udfyldt celle a, og skal til at vælge kategori i celle B, får jeg også de muligheder, der kan forekomme i celle C,D og E...
Avatar billede ebea Ekspert
12. marts 2021 - 10:47 #5
#4 - jeg tror ikke, at du har opsat dine lister korrekt. Du skal oprette en liste for hver kategori du vil bruge, og så bruge INDIREKTE funktionen, til at pege på din første liste.
Avatar billede Nadi Mester
12. marts 2021 - 12:25 #6
Jeg kan lige forsøge, at forklare det lidt bedre. Her er et fiktivt eksempel: Jeg har et datasæt, hvor der i kolonne A er angivet navne. Celle B angiver madpræferencer for vedkommende i celle A. En person i celle A, kan godt have flere præferencer. Celle C angiver rejsedestinationer osv. med celle D og E. Altså kan en person i celle A have flere præferencer angivet i hver kolonne for henholdsvis celle B, C og D.

Jeg er interesseret i at oprette en tabel, hvor jeg vælger Per i celle A, og i Celle B får begrænset valgmuligheder ud fra, hvad Per kan li' af mad: Burger pizza, hotdog
Vælger jeg Stine, vil hun i Celle B have præferencer som Suppe, salat, brød.

Kolonne C for Per hedder: Lituaen, Sverige, Norge
For Stine: Italien, Frankrig, Holland

Osv.

Jeg har helt til celle K med kategorier for hvert navn i celle A
Avatar billede ebea Ekspert
12. marts 2021 - 13:51 #7
#6 - Jeg har lavet et eks. her, som du kan bygge videre på. Der kan du se princippet i INDIREKTE, og navnestyring.

https://www.dropbox.com/scl/fi/0c1tj3dga8uydh9i2dd1e/dropdown.xlsx?dl=0&rlkey=rfmjn5nqg9fkel6idc7hmxzk3
Avatar billede Nadi Mester
12. marts 2021 - 14:15 #8
Tusind tak for det! Det er virkelig fedt, du ville bruge tid på det. Jeg giver det et skud. Det eneste jeg synes virker problematisk, at jeg har mange navne at vælge ud fra. Desuden er der mange flere kategorier, så der er både madpræferencer, land osv. osv.  Jeg starter lige med at give det et skud, ellers må jeg se om det overhovedet kan lade sig gøre med dropdown.

Problemet består jo i, at ud fra navne vil for hver kolonne placere mig på cellen og få flere valgmuligheder der er tilknyttet til navnet. Meningen er, at den der skal bruge værktøjet ikke kommer til at trykke en værdi der ikke tilhører navnet. Dette skal kunne gøres fra Kolonne B til Kolonne K
Avatar billede ebea Ekspert
12. marts 2021 - 14:37 #9
#8 - Du skal altid være opmærksom på en ting, og det er, at jeg ikke ser de data du har, og kan heller ikke se hvilke tanker du har med det du vil lave, så derfor heller ingen anelse om det slut resultat, du har i tankerne.
Jeg kan kun forholde mig til det som du sparsomt oplyser. Og som du skriver #6, er det noget kryptisk at se hvad slut resultatet skal være.
Avatar billede Nadi Mester
12. marts 2021 - 14:45 #10
#9 det er selvfølgelig helt korrekt. Det er også en udfordring at forklare. Jeg tror dog, at  der muligvis snart er lys for enden af tunnellen :)
Avatar billede ebea Ekspert
12. marts 2021 - 15:10 #11
#10 - Ellers må du uploade et eks. på din opstilling!    www.dropbox.com
Avatar billede Nadi Mester
12. marts 2021 - 15:29 #12
#11 - Mange tak! Det tænker jeg, at gøre mandag, når jeg sætter mig til at se på det igen :)