Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2021 - 11:29 Der er 10 kommentarer

Boot menu

Hej med jer.

Jeg har lige fået installeret linux mint ved siden af min windows, så jeg har et dual boot system. Når jeg går i BIOS og vælger Linux som første prioritet ift. at boote og genstarter computeren kommer min boot menu frem hvor jeg kan vælge mellem linux og windows. Men når jeg sætter windows som første prioritet i bios  så overruler den bare boot menuen og går direkte ind i windows med det samme. Jeg vil gerne have at den ved windows også viser min boot menu da det er min standard operativsystem. Giver det mening? Håber en kan hjælpe.

På forhånd tak.

Vh/ Stefan
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. marts 2021 - 11:48 #1
Jeg er ikke sikker på det kan lade sig gøre.
Hvis jeg husker rigtigt, så er det noget med at windows' egen boot menu ikke er "god nok" til at klare det.
Derfor er det også at linux skal installeres efter windows således den boot menu fungerer korrekt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. marts 2021 - 11:57 #2
Du kan prøve at søge efter "Avancerede systemindstillinger" i windows.

Her vælger du "Start og genoprettelse".

Øverst har du de muligheder, Windows boot menu giver dig. Hvis der findes flereOS i oversigten, kan du bede om at få en liste vist i xx sekunder.

Hvis ikke Linux er vist, er det fordi Windows ikke kan se partitionen, og derfor kan Bootmanageren ikke henvise til den.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. marts 2021 - 12:14 #3
Jeg har en maskine hvor jeg kører både Win 7 og Win 10 jeg gør det på 2 harddiske
og kan ved at trykke ESC under opstarten vælge hvilket system jeg vil køre.
https://ibb.co/5TV9Csr
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2021 - 12:30 #4
Eftersom jeg forstår du har systemerne på to diske så bør du ved hjælp af formodentligt F12 kunne åbne en boot menu og vælge der hvilken disk du skal boote på. Jeg formoder du ikke havde den anden disk koblet på systemet da system Nr 2 blev lagt på?
For havde du det så kan der gå kludder i det hvis du ikke har installeret et program til at styre dine boot. Linux har GRUB som boot loader. Jeg har for år tilbage kørt med 2 systemer på men her brugte jeg kun boot menu til at vælge hvilken disk jeg ville køre med da begge boot loadere kørte separat fra begge diske.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2021 - 12:31 #5
Kan nu se fremgangs måden er noget af det samme som poko1 viser.
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. marts 2021 - 13:18 #6
Boot menu under opstart er ofte F8 eller F11 eller F12.

Grub Customizer er et linux program (GUI) som giver mange insstillings muligheder for Boot.
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2021 - 14:28 #7
Hej Ole.
Den metode har jeg brugt. Det virker ikke.

Det er iøvrigt ikke på to drev. Begge styresystemer ligger på samme harddisk. Er det derfor det ikke fungerer?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2021 - 15:46 #8
Ja du mangler en boot manager der kan se begge systemer og styre hvilket der skal boote.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2021 - 15:54 #9
Hvad med F12 hir du måske får en boot menu under opstart?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2021 - 16:07 #10