Avatar billede HHA Professor
21. juni 2021 - 11:02 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Betinget formatering skal ikke køre hvis celle er tom

Hejsa,

Kører betinget formatering i et ark, hvor den farver cellen, hvis værdien er større end værdien i celle AA.
Det virker fint.
Men den farver selvfølgelig også cellen rød, hvis celle AA er tom.
Dette vil jeg gerne undgå.
Hvordan får jeg den til at ignorere formateringen hvis celle AA er tom?
Avatar billede jens48 Ekspert
21. juni 2021 - 11:45 #1
Brug en formel i stil med
=AND($D1>$AA1;$AA1<>"")
Avatar billede ebea Ekspert
21. juni 2021 - 12:03 #2
Prøv med en formel, som denne, og tilpas selv til dit område
=OG(A1<>0;A1<=MINDSTE(HVIS(A$1:A$10<>0;$A$1:$A$10);1))
Avatar billede HHA Professor
21. juni 2021 - 12:13 #3
Hej jens48,

Det kan jeg ikke få til at virke.

Office 365.
Markerer celle R24, klikker betinget formatring, ny regel, brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres.
Indsætter =AND($R24>$AA24;$AA24<>"") ,vælger at den skal fylde med rød farve.
Men der sker intet, selv om jeg indtaster værdi i celle AA24
Avatar billede HHA Professor
21. juni 2021 - 12:21 #4
Hej ebea,

Prøver dit forslag med samme beskrivelse som ovenfor.
Dog med din kode, som jeg har lavet sådan
=OG(R24<>0;R24<=MINDSTE(HVIS(R$24:AA$24<>0;$R$24:$AA$24);1))
Er det helt forkert?

R24 er der jeg har en værdi og den betingede formatering, som skal tjekke om AA24 er større og farve celle.
Avatar billede jens48 Ekspert
21. juni 2021 - 12:31 #5
Satte din formel fra #3 ind her, og den virker. Fik dog i første omgang lidt for mange ciationstegn i og omkring formelen. da de blev fjernet virkede den OK
Avatar billede ebea Ekspert
21. juni 2021 - 12:58 #6
#4 - Nej det ser rigtigt ud, og burde virke, hvis du markerer det korrekte område under betinget formatering.
Avatar billede HHA Professor
21. juni 2021 - 19:11 #7
Hej ebea og jens48,

Jeg kan ikke få noget af ovenstående til at virke.

Er vi enige om at jeg markerer celle R24, klikker betinget formatring, ny regel, brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres.
Indsætter den ene eller anden formel, vælger at den skal fylde med rød farve.
Men der sker intet, selv om jeg indtaster værdi i celle AA24, der er lavere end R24.

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede ebea Ekspert
21. juni 2021 - 19:47 #8
#7 - Hvis du har markeret den korrekte celle for betingelsen, så virker den formel jeg angav, også.
Marker celle R24, indsæt formel under betinget formatering, og hvis værdi i R24, er lavere end AA24, vil cellen blive markeret med farven du valgte!
Avatar billede HHA Professor
21. juni 2021 - 21:19 #9
Hej ebea,

Tror du kører den forkerte vej med, hvilken celle der skal være størst/mindst i værdi.

Jeg har betinget formatering (BF) i fx celle R24.
I celle R24 har jeg en værdi.
Hvis den værdi i celle R24 er større end AA24, skal R24 cellen blive farvet.
Det virker fint.
Men hvis jeg ikke har nogen data i AA24, så skal den ikke farve R24.
Avatar billede HHA Professor
22. juni 2021 - 09:23 #10
Hejsa,

Tror den skal se sådan her ud, men er ikke sikker.
=OG(AA40<>0;AA40<=MINDSTE(HVIS(AA$40:R$40<>0;$AA$40:$R$40);1))
Men den ændrer den selv til
=OG(AA40<>0;AA40<=MINDSTE(HVIS(R$40:AA$40<>0;$R$40:$AA$40);1))

Den farver ikke celle R40 lige meget hvad jeg får af værdi i celle R40 og hvad jeg har i celle AA40.
Avatar billede HHA Professor
22. juni 2021 - 09:33 #11
Hejsa,

Er der en der kan forklare mig hvordan jeg ligger formlen ind?
Kan være jeg gør det forkert, da lige meget hvad jeg gør, så virker hverken den ene eller den anden kode for mig. Det skal nok skæres ud i pap 😒
Avatar billede ebea Ekspert
22. juni 2021 - 09:48 #12
#11 - Hvis jeg nu skriver, at det virker hos mig, hvad kan du så konkludere ud af det?

Og så har du det næsten samme spørgsmål stående åben, som du ikke har lukket endnu.
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1037487
+ flere andre, som du heller ikke har lukket.

Så jeg vil foreslå dig, at du prøver at sætte dig ned, og så gennemgå det du har opsat i dine celler, og så se hvor det går galt, og ud fra det, søge løsningen. Formlerne har du jo!
Avatar billede jens48 Ekspert
22. juni 2021 - 11:49 #13
Fra ebeas link kan jeg se du bruger dansk version, og så skal du ikke som angivet i #3 indsætte en engelsk formel. Ret den til
=OG($R24>$AA24;$AA24<>"")
Avatar billede HHA Professor
22. juni 2021 - 12:45 #14
Hej jens48,

Det var da lige det.
Troede ikke det gjorde noget om det var engelsk eller dansk.
Jeg har da kæmpet en del med den og kunne ikke forstå at det ikke ville virke.

Takker!
Avatar billede HHA Professor
22. juni 2021 - 12:49 #15
Hej ebea,

Beklager, men jeg kunne få det til at virke her ved mig.
Har prøvet på 2 forskellige regneark, altså det jeg har kæmpet med, samt et helt frisk.
Det hele uden held.

Mht. det andet spørgsmål, så kæmper jeg stadigvæk med at kopiere formateringen ned gennem mit ark.

Hvis jeg har andre spørgsmål stående, er det da en fejl.
Jeg vil tjekke op på det.

Tak for interessen til at hjælpe os der har problemer.
Avatar billede HHA Professor
22. juni 2021 - 20:37 #16
#13 virkede.
Takker jens48!