Avatar billede prinsib Seniormester
30. juli 2021 - 13:30 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Msg Box

Hej Herinde.
Jeg har en kode som indeholder en MsgBox
("Lager antal er mindre end bruger antal")
Kan jeg ændre tekststørrelse og farve, og hvis ja hvordan.
Ib
Avatar billede wjens Guru
30. juli 2021 - 14:50 #1
Avatar billede claes57 Ekspert
30. juli 2021 - 14:51 #2
MsgBox er låst - men du kan snyde, og bruge en Userform i stedet.
https://www.thespreadsheetguru.com/blog/build-modern-vba-userforms
Så kan du skrive tekst som du vil, og selv lave en [OK] tast til brugeren.
Avatar billede prinsib Seniormester
30. juli 2021 - 15:39 #3
Hej claes57.
Det er for svært for mig, kan du gi et eksempel.
ib
Avatar billede store-morten Ekspert
31. juli 2021 - 09:35 #4
Avatar billede prinsib Seniormester
02. august 2021 - 12:15 #5
Hej store-morte.
Ja jeg kan godt se det er sådan en userform jeg skal bruge, men hvordan laver man sådan en og lægger ind i sin kode? Vil du hjælpe mig med det når du får tid?
Denne fine kode er lavet af jens.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("C7:D7, C9:D9, C11:D11, C13:D13, C15:D15, C17:D17, C21:D21, C23:D23")) Is Nothing Then
If Target.Column = 3 And Target <> 0 Then
Target.Offset(0, -1) = Target.Offset(0, -1) + Target
Target = 0
End If
If Target.Column = 4 And Target <> 0 Then
If Target.Offset(0, -2) < Target Then
MsgBox ("Lager antal er mindre end bruger antal")
Else
Target.Offset(0, -2) = Target.Offset(0, -2) - Target
Target = 0
End If
End Sub

Ib
Avatar billede store-morten Ekspert
02. august 2021 - 12:57 #6
Det kræver et kursus at lære bygge en Userform :-)
Så du må prøve dig frem på mit eksempel, giver gerne tip og vejledning undervejs.
Du kan så eksporterer Userformen til en fil og derefter importerer i dit ark.
Avatar billede prinsib Seniormester
02. august 2021 - 13:36 #7
Nu tror jeg at jeg har fundet ud hvordan man laver en userform. (Svært )
Det du siger morten er det at jeg kan eksporterer din userform, og så importerer den i mit ark?
Så det næste spørgsmål hvordan eksporterer  og importerer man?
Avatar billede store-morten Ekspert
02. august 2021 - 14:02 #8
Inde hvor du skriver kode har du til venstre dine Ark og Userform1.
Højreklik på Userform1 og vælg: Eksporte fil, gem filen så du kan finde den igen :-)
Og i dit eget Ark, højreklik på et tomt sted og vælg: Importer fil og vælg den du har gemt.
Jeg mener den kommer til at hedde: UserForm1.frx

For at kale den frem, udskift: MsgBox ("Lager antal er mindre end bruger antal")
med: UserForm1.Show
Avatar billede prinsib Seniormester
02. august 2021 - 14:32 #9
Undskyld leg forstår ikke hvad du mener med "Inde hvor du skriver kode har du til venstre dine Ark og Userform1." Er det det eksempel  du sendte med userformen eller?
Avatar billede store-morten Ekspert
02. august 2021 - 15:22 #10
Inde hvor du har koden:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("C7:D7, C9:D9, C11:D11, C13:D13, C15:D15, C17:D17, C21:D21, C23:D23")) Is Nothing Then
If Target.Column = 3 And Target <> 0 Then
Target.Offset(0, -1) = Target.Offset(0, -1) + Target
Target = 0
End If
If Target.Column = 4 And Target <> 0 Then
If Target.Offset(0, -2) < Target Then
UserForm1.Show
Else
Target.Offset(0, -2) = Target.Offset(0, -2) - Target
Target = 0
End If
End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
02. august 2021 - 15:26 #11
Avatar billede prinsib Seniormester
04. august 2021 - 16:39 #12
Hej igen morten.
Jeg har virkelig prøvet at eksportere din userform, men jeg kan ikke finde ud af at sætte den ind i mit ark.
Nu har jeg så fundet ud af at lave min egen userform, men kan ikke finde ud af hvordan man ændre baggrund og tekstfarve.
Kan heller ikke finde ud af at lave en OK box som du har.
Ib
Avatar billede store-morten Ekspert
04. august 2021 - 16:51 #13
Du er velkommen til at sende dit Eksel ark på e-mail så kan jeg lægge det ind.
Avatar billede prinsib Seniormester
04. august 2021 - 16:51 #14
Hov Hov. Nu fandt jeg ud af at få indsat den userform som du lavede Morten, men hvis du får tid og lyst må du gerne fortælle mig det jeg spurgte om i #12
Ellers mange tak for hjælpen.
Ib
Avatar billede store-morten Ekspert
04. august 2021 - 17:02 #15
Kort fortalt,. når elementer (textbox, knapper osv) er markeret, har du masser af muligheder i boksen til venstre der hedder  Properties. Klik på det du vil ændre f.eks Font klik på Tahoma
Avatar billede claes57 Ekspert
04. august 2021 - 17:14 #16
Tak til store-morten, som igen, igen kan udmønte de idéer, jeg finder, til noget praktisk.
Avatar billede store-morten Ekspert
04. august 2021 - 20:21 #17
Tak claes57 ;-)
Skulle mene jeg har styr på Userform´s og idéer til hvad disse kan bruges til.
Vedlægger eksempel:
https://www.dropbox.com/s/l5u0xq1m5au33cd/Userform%20eksempel.GIF?dl=0
Avatar billede prinsib Seniormester
06. august 2021 - 13:00 #18
store-morten.
Igen tak for hjælpen.
Kan man få den OK knap som kommer op i din userform til at fjerne det tal som man lige har sat ind i kolonne D, og som gør at userformen kommer frem?
Ib
Avatar billede store-morten Ekspert
06. august 2021 - 13:56 #19
Prøv:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("C7:D7, C9:D9, C11:D11, C13:D13, C15:D15, C17:D17, C21:D21, C23:D23")) Is Nothing Then
If Target.Column = 3 And Target <> 0 Then
Target.Offset(0, -1) = Target.Offset(0, -1) + Target
Target = 0
End If
If Target.Column = 4 And Target <> 0 Then
If Target.Offset(0, -2) < Target Then
UserForm1.Show
Target.Clear
Else
Target.Offset(0, -2) = Target.Offset(0, -2) - Target
Target = 0
End If
End Sub
Avatar billede prinsib Seniormester
06. august 2021 - 23:07 #20
Foreløbig tak Morten.
Tjekker imorgen.
Ib
Avatar billede prinsib Seniormester
07. august 2021 - 23:01 #21
Hej morten. Det er jo fantastisk. Det virker som det skal nu.
Som claes57 skriver man kan lære en hel masse af dig.
Og selvfølgelig også af alle de andre herinde.
Jeg har nu mod på at forsøge lidt mere med selv at lave en userform.
Så igen tusind tak for hjælpen.
Ib