Avatar billede DanishBear Seniormester
14. oktober 2021 - 14:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

2.5G lokalnet

Da jeg har et 2.5G i min private PC1 vil jeg gerne kunne udnytte den evt. hastigheds forøgelse, mest mellem min PC1 og PC2.

Påtænker på at evt. købe en switch med 2.5G som både PC1 og PC2 er på, som vil blive sat efter en router max. 1000

Vil PC1 snakke med med PC2 uden at den skal igennem routeren?
Eller vil det gå til routeren først, før PC1 kommer til PC2?

Mvh, DanishBear
Avatar billede DanishBear Seniormester
14. oktober 2021 - 14:35 #1
Tillæg?

Og hvad forskel er der på en Adminstreret og IKKE Adminstreret switch?
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
14. oktober 2021 - 15:33 #2
En alm. Switch (lige meget hvilken hastighed den understøtter) er faktisk bare en "dum" kasse, som sender trafik fra een enhed til en anden - uden af kikke på indholdet, eller vide noget om enhederne.
En "Managed" Switch (som jeg forstår det) har noget indbygget logik-behanding og administration af logikken, så den kan filtrere trafikken - og evnt. sende den til en anden enhed.
Jeg tror ikke du får brug for en "Managed" Switch til dit lille hjemme-netværk. Tror også at de er en hel del dyrere, da det kræver go' hardware, at behandle data uden at det påvirker hastigheden.

Og Nej, trafikken går ikke gennem router, hvis denne er tilkoblet din Switch - Det er kun trafik til/fra router, som går igennem den.
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
14. oktober 2021 - 15:35 #3
PS. Du skal huske at dine net-kabler også skal understøtte hastighederne, ellers er de flaskehals i dit netværk.
Avatar billede supportsiden Professor
14. oktober 2021 - 16:55 #4
Routeren kigger på alle data-pakkerne og ser hvor de skal hen, f.eks. til internettet (WAN) når du tilgår www.dr.dk eller internt (LAN) når du tilgår din PC2 fra PC1. Så den er altid inde i billedet. Du kan betragte den som en adressebog, den ved hvor dine interne enheder er og hvad der skal sendes til WAN og datapakkerne sendes så de rigtige steder hen.
Du skriver om 2,5G netværk men mener vel 2,4GHz - så her snakker vi trådløst.
En moderne hjemmerouter vil typisk have en indbygget 4-port switch med Gigabit porte så du får nok ikke brug for en switch. Har du ikke en router fra din internet udbyder ? Den vil typisk også kunne levere trådløst netværk på både 2,4 og 5GHz
Det er helt korrekt af kablerne skal være i orden, min. påstemplet CAT5e men gerne CAT6 eller CAT7, det er trykt på selve kablet.
Du skal så vidt muligt undgå at sætte flere routere efter hinanden
Avatar billede puren Ekspert
14. oktober 2021 - 17:16 #5
jeg havde holdt mig til 1Gbit ser ikke nogle grund til at det skal gå hurtigere...
jeg mener 1gbit/s er 125MB/s eller 7,5GB/min så hvor store data set har du??

som de andre er inde på så er en unmanaged switch ganske fint til et hjemmenetværk
Avatar billede DanishBear Seniormester
14. oktober 2021 - 17:20 #6
#4 Nej ikke Wi-Fi men kablet og personligt kører jeg altid med min. Cat6 på mit lokalnet, men som jeg forstår det rigtigt ifølge #2 vil jeg evt. får en større hastighed mellem  de 2 PCer med en 2.5G "Managed" Switch uden at trafikken skal igennem min router som er 10/100/1000. Er i øjeblikket oppe på over 100Mb/s over lokalnet, vil gerne have lidt mere speed på lokalnettet mellem de 2 PCer, hvis det evt. kan lad sig gøre.

Mvh, DanishBear
Avatar billede puren Ekspert
14. oktober 2021 - 17:30 #7
som skrevet du behøver ikke en managed switch

som skrevet er der en max speed på 125 MB/s på 1Gbit så hvis du ikke kan nå 125 MB/s er der ikke grund til at gøre net netværk hurtigere dine computer bruger jo ikke den båndbræde der er der nu, så lige nu er der en flaskehals men det er ikke i det netværk
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. oktober 2021 - 17:31 #8
Hvilken router har du ?
det lyder som om den kan klare 1000Mbs og du ikke er meget over 100Mbs.
Eller mener du over 100MBs ?
Avatar billede supportsiden Professor
14. oktober 2021 - 18:00 #9
Ok, 2,5GBe
Du skal så huske at dine netkort i PC,er også skal opgraderes
Som #8 spørger, er det 100M byte eller 100M bit ?
Gigabit burde være nok for de allerfleste hjemmenetværk, med mindre at man flytter rundt på store filer ofte eller lign.
Er du sikker på at en af dine PC'er ikke kun kører 100Mbit på netværket ?
Du kan ikke undgå at routeren bliver spurgt men det er ikke det samme som at "alt går i gennem den"
Avatar billede DanishBear Seniormester
15. oktober 2021 - 00:07 #10
Der er vist stavefejl fra mig af :-( men kan se det er 1.0 Gbps jeg kører lokalt og er oppe over 100.000 kbytes/s over lokallen, så min router er 10Mbps/100Mbps/1.0Gbps, men igen når jeg tænker over det, selv med 1Gbps over lokallen kommer jeg ikke ret meget over 100.000 kbytes/s, hvis ikke jeg har hurtiger HDD/SSD/NVMe både fra og til PC1 :-(, da jeg også per hver PC, heller ikke kommer ret meget over 100.000 kbytes/s lokalt på PCx, hvis det ikke lige er SSD/NVMe der leges med :-(
Desværre flytter jeg mange store data mellem PC1 og PC2, men tror også efter dette at jeg må nok leve med de hastigheder jeg nu har hvis jef ikke lige opgradere HHD/SSD til evt. NVMe :-( men jeg vil gerne sige tak til jer, fik lige mere indsigt på det hele og glemmer det, for det er ikke grunker til den opgradering :-)

Mvh, DanishBear
Avatar billede michael_stim Ekspert
15. oktober 2021 - 11:04 #11
100000 Kilobyte er 100 Megabyte hvilket er 800 Megabit, som jo nok må siges at være OK på et Gigabit net.
Avatar billede nibac Praktikant
18. november 2021 - 15:16 #12
Unmanaged Switch: En ikke-konfigurerbar switch, der udelukkende switcher data på baggrund af det den modtager.

Managed Switch: En konfigurerbar switch, der understøtter vlans, QOS m.m.

Trafikken vil aldrig komme forbi din router, hvis du snakker fra PC1 <-> PC2, da din switch har en ARP/MAC tabel, som den sender pakker videre på baggrund af - Så hvis begge dine PCer, samt switch, understøtter 2.5G hastighed, kan du roligt gøre det på den måde.