Avatar billede Muprhy Mester
19. november 2021 - 15:30 Der er 4 kommentarer

Forbinde MVC med Rest Api som Repository Pattern

Hej.

Jeg er lidt lost og håber nogen vil hjælpe mig.

Jeg vil gerne oprette min Rest Api som en Repository Pattern og min Client som MVC (5.0) med Authentication Type som, - Individuals Account.
Og connecte de to sammen.

Jeg kan bare ikke finde noget brugbart på nettet.
Jeg kan kun finde tutorials som viser - Consume MVC to a REST Api.

Jeg kan ikke finde noget brugbart tutorials, som kan vise den måde jeg gerne vil løse min opgave på.

Er det ikke muligt, siden jeg ikke kan finde noget? Eller skal jeg søge på noget andet?

Tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. november 2021 - 21:23 #1
REST API, Repository Pattern og MVC er kendte begreber.

Men jeg har ikke den fjerneste anelse om hvad:

Jeg vil gerne oprette min Rest Api som en Repository Pattern og min Client som MVC (5.0) med Authentication Type som, - Individuals Account.
Og connecte de to sammen.

betyder.

Og det er jo muligt at Google ikke finder noget fordi det er meget uklart hvad det er som der ledes efter.
Avatar billede Muprhy Mester
20. november 2021 - 13:46 #2
Hehe jeg prøver lige igen så :D

Jeg skal lave en Asp.net Core web app med en booking system til en ejendomsmægler. Jeg skal lave min frontend som MVC og min backend som Clean Arkitektur baseret på (Rest) API.

Mit spørgsmål er, skal man oprette en MVC projekt og API projekt hver for sig i den samme solution,
eller kan man oprette MVC inde i en API projekt.
For mine google søgninger sagde, at man kunne oprette sin MVC i en API.
Men jeg kunne ikke finde noget, hvor de var oprettet i den samme projekt, hvis APIen er bygget som clean arkitektur eller repository pattern.
Hvis jeg vil have min API som clean arkitektur eller som en Repository Pattern, skal de så være seperat med min MVC projekt, og der efter snakke sammen?

Håber det giver mening nu, det jeg har skrevet :)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2021 - 18:48 #3
Siger du at du vil have:

browser----(HTML+CSS+JS/HTTPS)----frontend web app (ASP.NET MVC)----(JSON/HTTP)----backend web service (ASP.NET web API, som er en del af ASP.NET MVC nu om dage)

?

Hvis ja, så bør det være 2 separate projekter.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2021 - 19:07 #4
Uddybning:

browser----(HTML+CSS+JS/HTTPS)----frontend web app----(JSON/HTTP)----backend web service----(TSQL/TCP)----SQLServer

frontend web app:
* presentation layer (view)
* control layer (controllers + proxy model)

backend web service:
* service layer
* data access layer (respository pattern)