Avatar billede JulieBBB Novice
01. december 2021 - 12:41 Der er 14 kommentarer

Tilføjelse af ny værdi fra anden fane

Hej alle :-)

Jeg sidder med et stort excel-ark, hvor der er flere forskellige faner. I fane 1 oplistes alle tankninger foretaget af alle køretøjer, hvor der ud fra hver tankning er angivet en mængde, en samlet mængde for året og et EQ-nummer. I fane 2 har jeg EQ-nummeret og et internt ID-nummer. Jeg ønsker nu at få dette ID nummer over i fane 1 og selvfølgelig parret med EQ-nummeret i fane 1.

Data for fane 1 kaldet 'Hovedanlaeg':
EQ-nummer ses i kolonne E
ID-nummeret skal vises i kolonne J

Data for fane 2 kaldet 'ID':
EQ-nummer findes i kolonne C
ID-nummeret findes i kolonne B

Jeg håber en af jer kan hjælpe :-)

/Julie
Avatar billede ebea Ekspert
01. december 2021 - 12:55 #1
Prøv med denne formel, indsat i kolonne J på "Hovedanlaeg" arket, og kopier ned. Du skal så tilrette formlen, så den passer til dit område.

=INDEKS(ID!$B$5:$B$10;SAMMENLIGN(E5;ID!$C$5:$C$10;0))
Avatar billede JulieBBB Novice
01. december 2021 - 13:33 #2
Hej!
Tak for forslaget. Jeg synes altså ikke, jeg kan få det til at fungere. Den skriver error #I/T. Det er som om, at den ikke tager højde for fanen ID..

Måske du kan hjælpe mig med at skrive det ind?
Værdierne løber fra:

Data for fane 1 kaldet 'Hovedanlaeg':
EQ-nummer ses i kolonne E2;E11405
ID-nummeret skal vises i kolonne J

Data for fane 2 kaldet 'ID':
EQ-nummer findes i kolonne C2;C969
ID-nummeret findes i kolonne B2;C969
Avatar billede kim1a Ekspert
01. december 2021 - 13:35 #3
I tom kolonne i fane1:
=xlookup(EQ nummer;kolonne i fane2 med EQ nummer;kolonne i fane2 med ID)
Avatar billede JulieBBB Novice
01. december 2021 - 13:51 #4
Hej kim1a.. Tak for dit forslag.
Hvis jeg tilretter din formel, kommer den til at se således ud:

=xlookup(E2:E11406;ID!C2:C969;ID!B2:B969)

Der får jeg en error #NAVN?
Avatar billede JulieBBB Novice
01. december 2021 - 13:54 #5
Nej sådan her, må den skulle se ud:
=xlookup($E$2:$E$11406;ID!$C$2:$C$969;ID!$B$2:$B$969)
Men stadig samle error.
Avatar billede ebea Ekspert
01. december 2021 - 14:15 #6
#2 - Ud fra det du oplyser, så laver formlen det korrekte.
Men som jeg skrev, så skal du selv tilrette dine områder (Jeg har ingen krystalkugle, hvor jeg kan se dine data).

Så med mindre du uploader et eks. på dine data (brug evt.  www.dropbox.com  ), så vil det være lidt svært at se hvad du har af data, andet end det du oplyser.
Avatar billede ebea Ekspert
01. december 2021 - 14:19 #7
Tilføjelse til #6: Indsæt denne formel i J2 på dit "Hovedanlaeg" ark, og kopier ned.

=INDEKS(ID!$B$2:$B$969;SAMMENLIGN(E2;ID!$C$2:$C$969;0))
Avatar billede Jan K Ekspert
01. december 2021 - 15:48 #8
XLOOKUP hedder XOPSLAG på dansk #NAVN viser at Excel ikke kender  navnet på din funktion.
Avatar billede Jan K Ekspert
01. december 2021 - 15:51 #9
Og i øvrigt findes funktionen kun i Excel 365, så har du en anden version, kan den ikke bruges.
Avatar billede JulieBBB Novice
02. december 2021 - 11:01 #10
Okay, har ændret til dansk navn.
Det er Excel 365.
Den melder nu #OVERLØB! - umiddelbart tror jeg, at det er fordi, at den ved $E$2:$E$11406 finder mange, som har samme EQ-numre, da de jo går igen...
Kan det omgås?
Avatar billede ebea Ekspert
02. december 2021 - 11:05 #11
#10 - Har du prøvet den formel jeg indsatte i #7 ?
Avatar billede JulieBBB Novice
02. december 2021 - 11:22 #12
Ja - den siger fortsat #I/T.
Kan jeg sende dig et eksempel på mail?
Avatar billede ebea Ekspert
02. december 2021 - 11:29 #13
#12 - Har sendt dig en privat mail, hvor du kan se lidt mere info.
Avatar billede kim1a Ekspert
02. december 2021 - 11:52 #14
Alternativt kan du bruge lopslag (vlookup på engelsk) som blot finder føste ledige. Jeg har dog aldrig haft et issue med at xlookup melder overløb selvom jeg har mange af den samme opslagsværdi.