Avatar billede Helene Novice
20. december 2021 - 17:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Excelskabelon der altid skal gemmes som en kommasepareret fil

Hej dygtige mennesker! Jeg er igang med at lave en skabelon i Excel, som skal bruges til at indtaste data til brug for indlæsning i en forretnings applikation.
Forretnings applikationen kan kun importere data fra filer gemt som kommasepareret filer og uden kolonne overskrifter. Findes der måde hvorpå jeg tvinge at data indtastet vha skabelonen altid bliver gemt som beskrevet?

Dbh Helene
Avatar billede ebea Ekspert
20. december 2021 - 17:24 #1
At du laver Excel arket som en skabelon, burde jo ikke være et problem, for at gemme som CSV fil.
Hvis filen skal hentes ind i et program som ser CSV filer, så gemmer du vel blot filen som CSV fil.
Eller ligger der noget andet i dit spørgsmål?
Avatar billede Helene Novice
20. december 2021 - 18:28 #2
Ja, mit spørgsmål går på om - og i givet fald hvordan - jeg kan tvinge at filen altid gemmes som en kommasepareret fil? Dbh Helene
Avatar billede ebea Ekspert
20. december 2021 - 18:58 #3
#2 - Nu ved jeg jo ikke hvordan din skabelon fil ser ud, og ej heller dine data.
Men som udgangspunkt, går jeg ud fra, at skabelonen er baseret på at de indtastede data, kan bruges som indlæsning af CSV data.
D.v.s. at det kun er rene data, og ingen formler, formateringer, eller andet som normalt bruges i en Excel fil, der vil blive indeholdt i CSV filen.
Du vil dog få en advarsel om, at visse funktioner vil gå tabt, når du gemmer som CSV fil.
Hvis du bruger Office 365, er der dog kommet en ny funktion, hvor det er muligt at tilvælge at fjerne denne advarsel, hver gang man gemmer som CSV.
Du kan gå ind under "Fil", "Indstillinger", "Gem", og derinde fjerne fluebenet fra "Vis data advarsel ....."
Avatar billede Jan K Ekspert
20. december 2021 - 23:02 #4
Måske har jeg misforstået noget, men jeg forstår op's spørgsmålmsådan, at når fiken gemmes, kan den kun gemmesnsom kommasepareret, og det kan vel kun gøres ked en makro.
Avatar billede Jan K Ekspert
20. december 2021 - 23:03 #5
Kan åbenbart ikke ramme tasterne 😉
Avatar billede Jan K Ekspert
20. december 2021 - 23:10 #6
I øvrigt kan man kun gemme som kommasepareret fil ved at ændre separatorindstillingerne i Windows og med mindre dette skal bruges permanent, skal man huske at skifte frem og tilbage hver gang.
Avatar billede ebea Ekspert
21. december 2021 - 08:02 #7
#6 - Du kan da sagtens gemme som CSV fil, ganske som andre understøttede formater, blot uden de ting jeg nævnte i #3. Excel flytter selv rundt i tabuleringen, når der gemmes.
Og det vel årsagen til at OP har lavet en skabelon, så de(n) ønskede tal/tekst, står som ønsket.
Avatar billede Helene Novice
21. december 2021 - 08:22 #8
Tak til ebea og Jan K.
Det er fuldstændig korrekt, at skabelonen er lavet for at sikre, at de såkaldte "rene" data gemmes i korrekt orden ift. kravene fra forretnings applikationen. Denne del har jeg styr på :-)
Problemet er, at skabelonen skal bruges af forskellige personer og jeg ved, at ikke alle er fortrolige med at gemme filen i et andet format (kommasepareret) og tillige gå ind og fjerne rækken med kolonne overskrifter. Begge dele er nødvendige for at forretnings applikationen vil importere filen. Derfor mit spørgsmål om det er muligt at tvinge, at filen altid blev gemt med disse egenskaber. Jeg forstår på dig #Jan, at der skal en makro til?
Avatar billede ebea Ekspert
21. december 2021 - 08:36 #9
#8 - Det er korrekt, at en VBA løsning, vil forcere, at der gemmes som CSV fil, så hvis det er for at forcere det du nævner i #8, så er det måden.
I øvrigt så har der tilbage i tiden, været et spørgsmål her i forummet, af "næsten) samme kaliber ;-)

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/619269
Avatar billede ebea Ekspert
21. december 2021 - 08:59 #10
Skal måske lige nævne, i tillæg til #8, at der sker en eksport af arket, som en CSV fil, og ikke selve filen (som jo er en fil med makro), når du bruger en makro fil.