Avatar billede mcvz Juniormester
14. november 2022 - 10:42 Der er 4 kommentarer

Makro skal fortsætte hvis gem pdf annulleres

Hej

Jeg kan ikke lige finde løsningen på denne, så måske jeg bare har set mig blind på noget, så håber i kan hjælpe her.

Hvis man vælger at gemme filen, så kører den VBA færdig, men hvis man vælger at annullere gem som, så afslutter den min makro, men det skal den ikke, den skal stadig skjule arket udskriv og låse min fil, så man ikke bare bliver stående i arket "Udskrift"

Sub Gem_beregner_ny()

    ActiveSheet.Unprotect "Salg-2022!"
    ActiveWorkbook.Unprotect "Salg-2022!"
    ActiveSheet.PivotTables("Diagram").PivotCache.Refresh
    Columns("I:O").Select
    Selection.EntireColumn.Hidden = True
    Sheets("Oplysningesskema").Select
    Sheets("Udskrift").Visible = True
    Sheets("Udskrift").Select
    Columns("A:C").Select
    Range("A37").Activate
    Selection.ColumnWidth = 28

      Set File_Dialog = Application.FileDialog(msoFileDialogFolderPicker)
      File_Dialog.AllowMultiSelect = False
      File_Dialog.Title = "Vælg placering"
      If File_Dialog.Show <> -1 Then
    Exit Sub
End If

PDF_Name = File_Dialog.SelectedItems(1) & "\" & PDF_Name

ActiveWorkbook.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:=PDF_Name

    Sheets("Udskrift").Select
    ActiveWindow.SelectedSheets.Visible = False
    Sheets("Oplysningesskema").Select
    ActiveWindow.SmallScroll Down:=-3
    Range("D8").Select
    ActiveSheet.Protect "Salg-2022!"
    ActiveWorkbook.Protect "Salg-2022!"

    VBA.Interaction.MsgBox "Dine beregning er nu gemt", vbApplicationModal, "Beregning gemt"

End Sub
Avatar billede claes57 Ekspert
14. november 2022 - 18:56 #1
kan du ikke lade selve udskrift-rutinen ligge i en makro for sig selv, og så afslutte hoved-rutinen normalt? Så er det bare et kald med data til 'udskrift' og derefter lukke.
Avatar billede mcvz Juniormester
15. november 2022 - 09:19 #2
Desværre ikke.

Den køre igennem når jeg vælger “gem” og så afslutter den når jeg vælger “annullere” men det skal den ikke, den skal stadig køre igennem, bare uden at gemme filen, da man jo har valgt at den ikke skal gemmes alligevel.
Avatar billede Jan K Ekspert
15. november 2022 - 14:15 #3
Indsæt en label før den del af rutinen som skal fortsætte og ret så Exit Sub til

Goto label
Avatar billede mcvz Juniormester
15. november 2022 - 15:57 #4
Den løsning med Label virkede.

Der var dog lidt andre problemer med den, så har kodet den lidt om.

Nu melder den så fejl på nedenstående afsnit.

Run-time error ’448’:
Named argument not found

ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, filename:= _
        "strFileName & strPath", Quality:=xlQualityStandard, _
        IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= _
        True

Kan i se hvad der er forkert, undre mig lidt over at den ikke kan finde navn og placering når den køre Makro igennem.

Sub Gem_beregner_ny_1()

    ActiveSheet.Unprotect "Salg-2022!"
    ActiveWorkbook.Unprotect "Salg-2022!"
    ActiveSheet.PivotTables("Diagram").PivotCache.Refresh
    Columns("I:O").Select
    Selection.EntireColumn.Hidden = True
    Sheets("Oplysningesskema").Select
    Sheets("Udskrift").Visible = True
    Sheets("Udskrift").Select
    Columns("A:C").Select
    Range("A37").Activate
    Selection.ColumnWidth = 28

      Dim strFileName As String
        Dim strPath As String

        strFileName = Range("F1").Value

        With Application.FileDialog(msoFileDialogFolderPicker)
        .AllowMultiSelect = False
        If .Show = True Then
        strPath = .SelectedItems(1) & "\"
        Else
        Sheets("Udskrift").Select
        ActiveWindow.SelectedSheets.Visible = False
        Sheets("Oplysningesskema").Select
        ActiveWindow.SmallScroll Down:=-3
        Range("D8").Select
            ActiveSheet.Protect "Salg-2022!"
            ActiveWorkbook.Protect "Salg-2022!"

                  VBA.Interaction.MsgBox "Din beregning er ikke blevet gemt", vbApplicationModal, "Beregning ikke gemt"
        Exit Sub
        End If

    End With

    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, filename:= _
        "strFileName & strPath", Quality:=xlQualityStandard, _
        IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= _
        True

    Sheets("Udskrift").Select
    ActiveWindow.SelectedSheets.Visible = False
    Sheets("Oplysningesskema").Select
    ActiveWindow.SmallScroll Down:=-3
    Range("D8").Select
    ActiveSheet.Protect "Salg-2022!"
    ActiveWorkbook.Protect "Salg-2022!"

    VBA.Interaction.MsgBox "Din beregning er nu gemt som PDF", vbApplicationModal, "Beregning gemt"

End Sub