Avatar billede Budwar Mester
02. november 2023 - 12:16 Der er 2 løsninger

sammentælling i access 2019

Jeg er ved at lave en acces database. Jeg vil gerne når sæsonen (sommer ) er overstået kunne se hvem der er startet på hvilke hulle, samt hvor mange gange hver enkelt har deltaget . ( til brug for stattestik)
Jeg har 18 kolonner ( et for hver hul) , hver kolonne angiver hvor mange gange man er startet på f.eks hul 1 . Jeg bøvler lidt med at kunne samle alle tallene fra hul 1 til hul 18 i en kolonne ( sum af de 18 kolonner) . Nogle ideer ?
Avatar billede ebea Ekspert
02. november 2023 - 12:40 #1
Jeg tror da, du vil være noget bedre stillet, hvis du lavede det i Excel. Især når det kommer til at trække data ud, til statistik formål.
Access kan da være fint nok, men er bedre egnet, til væsentligt større datamængder, end det du nævner der.
Avatar billede falster Ekspert
02. november 2023 - 14:38 #2
Går ud fra, at Jeg har 18 kolonner betyder i en tabel (data).

Lav først en forespørgsel for at samle alle tallene fra hul 1 til hul 18 og dernæst en forespørgsel, hvor du summerer.

Jeg er bestemt ikke ekspert i Access, men har anvendt det en del. Hold altid data (tabellerne), databehandling (forespørgslerne) og datavisning (rapporterne) klart adskilt, men opbyg gerne de ønskede resultater trinvist = flere på hinanden følgende forespørgsler.

Sikken en smøre :-)

(Jeg mener, at Access er meget velegnet til dit formål.)