Avatar billede moejensen Nybegynder
17. september 2001 - 20:21 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Mindre Webhotel

Jeg er ved at starte et mindre webhotel for it eget firme, og for at få den mest stabile løsning, har jeg valgt hjemmesider og mail system på en unix server. Mit eneste problem er at jeg næsten ingen ting ved om unix *s*

Mit spg er nu, og der er nogen der har lavet noget i denne retning og om de har en dokumentation, som jeg kan få en kopi af eller der er nogen der kan give mig nogle foreslag til hvilke programmer der er bedst til at løse mine problemer.

Serveren skal kunne hoste asp sider, der ksal kunne sendes mails fra asp siderne (ASPmail el. JMail), der skal være fileupload fra asp siderne (SA-Fileupload ol.), den skal kunne håndtere flere domains, den skal have mailfaciliteter, så kunderne selv kan logge ind og ændre deres mail adresser, forwards osv.

som et nomalt webhotel tilbyder.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
17. september 2001 - 20:22 #1
jeg ville foreslå en apache server.
Avatar billede moejensen Nybegynder
17. september 2001 - 20:24 #2
det kunne jeg næsten forestille mig, men jeg forventer en noget mere omfattende gennemgang for 200 point.
Avatar billede morw Nybegynder
17. september 2001 - 20:26 #3
ASP & ASPmail/JMail bør ikke køres på en Unix maskine men Winblows 2000.

Hvis du er seriøs så vælg Unix med PHP og MySQL i stedet. Mail, upload plus meget andet er indbygget i PHP.
Avatar billede morw Nybegynder
17. september 2001 - 20:28 #4
FreeBSD skulle i øvrigt være rigtig godt, så jeg ville anbefale:

FreeBSD - gratis, hurtig & stabil
Apache - gratis, hurtig & stabil
PHP - gratis, hurtig & stabil
MySQL - gratis, hurtig & stabil
Avatar billede morw Nybegynder
17. september 2001 - 20:29 #5
Avatar billede jelzin101 Praktikant
17. september 2001 - 21:04 #6
morw>> ikke asp på nix ????

moejensen >>
ok så får du lidt mere :
installering af apache : http://httpd.apache.org/docs/install.html

installering af mysql :
http://www.simplythebest.net/info/install_mysql.html

nogle mailservere : http://directory.google.com/Top/Computers/Software/Internet/Servers/Mail/

Avatar billede morw Nybegynder
17. september 2001 - 21:59 #7
jelzin101> Hvordan asp på *nix? ChiliASP er dyrt og køre ikke optimalt
Avatar billede jelzin101 Praktikant
17. september 2001 - 22:18 #8
morw>> prøv at se på http://www.apache-asp.org/
Avatar billede morw Nybegynder
17. september 2001 - 22:39 #9
Citat: Apache::ASP provides an Active Server Pages port to the Apache Web Server with Perl scripting only

\"with Perl scripting only\"? Øh 99,8 procent skriver da ASP i enten VB eller Jscript

Avatar billede moejensen Nybegynder
18. september 2001 - 07:19 #10
Det lyder ikke som om jeg skal vælge Unix til en meget stabil webserver... *s*
Avatar billede bjd Nybegynder
19. september 2001 - 22:06 #11
Morw: Og de fleste kører i biler som ikke koster mere end 500.000, men jeg må nok erkende at jeg ville foretrække en bil der kostede 5 millioner, selvom 99,8 procent kørte i en meget billigere bil.
Eller sagt på en anden måde, hvorfor skal man vælge det som \'alle\' andre bruger, bare fordi \'alle\' andre bruger det. Hvorfor ikke vælge ud fra hvad der er bedst?

Eller er det bare automatisk bedst når der er flest der bruger det?!?

/BjD
Avatar billede morw Nybegynder
20. september 2001 - 07:17 #12
bjd> Hvis man bruger Perl i ASP, hvorfor så ikke skrive det i ren Perl-mod?

Grunden til mange vælger ASP er jo:

1) at det ligner Visual Basic (Hvis man skriver i VB)

2) at der findes mange sources på nettet (98 % i VB)

3) Nemt at få hjælp da mange skiver i ASP (men igen næsten kun i VB)

Jeg kan derfor ikke se hvad der er særlig fedt ved Apache::ASP.
Avatar billede moejensen Nybegynder
22. september 2001 - 19:09 #13
Da jeg ikke har fået noget jeg kan bruge, lukker jeg spørgsmålet.
Avatar billede morw Nybegynder
22. september 2001 - 19:43 #14
Der har der været en masse links til det software du skal bruge. Alle sammen indeholder FAQ, howtos + manualer............