Avatar billede masteryeti Nybegynder
11. december 2001 - 15:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Array af chars

Jeg har lavet en klasse, der hedder Kommunikator, der skal bruges til at varetage noget kommunikation vha. sockets.
I starten skal den fra en fil (groupview.txt) indlæse navnene på de maskiner der findes på nettet, og ligge dem ind i et array, så jeg senere kan finde et tilfældig navn fra listen, som jeg kan sende en besked til. Listen hedder \"liste\" .. lige nu er den erklæret i kontruktøren, men det skal jo helst være i private-delen for klassen.
Så vidt jeg kan se, i debug-mode, bryder den sammen, under oprettelsen af mit array, hvad gør jeg galt ??
koden til konstruktøren :
Kommunikator::Kommunikator()
{

    int current;
  FILE *stream;
  char name[MAXNAMESIZE];
  current = 0;

  char **liste;

    *liste = new char[MAXMEMBERS];

  for(int i=0; i<MAXMEMBERS; i++)
    liste[i]= new char[MAXNAMESIZE];

  stream = fopen(\"groupview.txt\", \"r\");
  while(feof(stream)== 0)
  {
        fseek(stream, current, SEEK_SET);
      fgets(name, MAXNAMESIZE , stream);
      liste[current] = name;
      current++;
  }

    fclose(stream);
  members = current;

}

MvH Lars :=)
Avatar billede masteryeti Nybegynder
11. december 2001 - 15:07 #1
Jeg programmerer btw i Borland C++ 5.02
Avatar billede masteryeti Nybegynder
11. december 2001 - 15:10 #2
wee - en kammerat hjalp mig med problemety .. har det nu ...
*liste = new char[MAXMEMBERS];
skiftet ud med
liste = new char*[MAXMEMBERS];
Avatar billede soepro Nybegynder
11. december 2001 - 15:19 #3
Jeg tror det er din allokering af memory til din liste, sammenholdt med at du sætter pointer til andre pointer i stedet for at flytte indholdet.

Prøv denne konstruktion:

{
  FILE *stream;
  char name[MAXNAMESIZE];
  int  current = 0;

  char *liste[MAXMEMBERS];

  if ((stream = fopen(\"groupview.txt\", \"rt\")) == NULL)
    return; // Noget gik galt;
  while(feof(stream) == 0)
  { // Der skal være plads til nul-delimiter, ellers går det galt.
    if (fgets(name, sizeof(name)-1, stream) != NULL)
    {
      liste[++current] = new char[sizeof(name)];
      strncpy(liste[current], name, sizeof(name)-1);
    }; // Hvis noget kunne læses
  }; // Indtil alt læst

  fclose(stream);
  members = current;
}

Både members og liste skal selvfølgelig ligger ude i selve klassens private-del, som du skriver, for at værdierne bevares efter at konstruktoren er kørt. Det er ikke nødvendigt at lave fseek på filen - når du læser, flytter den selv fil-pointer hen efter det netop læste. fseek skal du kun bruge sammen med fread og filer der er åbnet \"b\" (binary) i stedet for \"t\" (text), har fast record længde - og positionen skal da være et antal bytes svarende til antal \"blokke\" du vil frem i filen. D.o. kode læser hele første linie - og hopper så tilbage til første tegn af samme linie, læser derfra igen til slut på linien, hopper derpå tilbage til andet tegn i filen osv.
Avatar billede soepro Nybegynder
11. december 2001 - 15:20 #4
Scheisse - Så brugte jeg lige 15 min. på at lave et godt svar uden grund.
Avatar billede mickni33 Nybegynder
11. december 2001 - 19:15 #5
soepro>>
surt det var ellers lige en for dig
spørgsmålet varede kun i 6 min