Avatar billede a-torsten Nybegynder
15. juni 2003 - 20:22 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Datamatiker Eksamen 4. semester

Hejsa....

Så nærmer tiden sig hvor jeg skal op til eksamen, og jeg har derfor læst som en gal de sidste 3-4 dage... Jeg vil dog lige høre om nogle ligger inde med noter til følgende :

Templates
Operatoroverload
Grafer
Patterns
Sprogteori


Det ku jo være I havde noget jeg ikke havde tænkt over....


/Anders
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2003 - 20:27 #1
Ingen noter (jeg lærte Fortran i sin tid !!!!). Men her er nogle referancer.

templates: http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/tut5-1.html

operator overload: http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/tut4-2.html

(operator overload er også glimrende beskrevet i Maz Sporks bog
som kan anbefales)
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
15. juni 2003 - 20:30 #2
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2003 - 20:32 #3
Patterns er et meget stort emne som nok ikke er muligt at sætte sig ind i på få dage.

Følgend elink ser umiddelbart fornuftigt ud:
  http://home.earthlink.net/~huston2/dp/patterns.html
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2003 - 20:34 #4
Grafer kender jeg ikke noget til.

Og sprog-teori tror jeg også at jeg vil undlade at forsøge at
gøre mig klog på.
Avatar billede a-torsten Nybegynder
15. juni 2003 - 20:35 #5
Lækkert... Keep them comming....

Arne.... De Patterns jeg skal bruge er fint beskrevet på dit link ;o)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2003 - 20:35 #6
Hvis du har nogle konkrete spørgsmål indenfor de 5 emner, så prøv
og stil dem.
Avatar billede driis Nybegynder
15. juni 2003 - 20:44 #7
Jeg har for ikke så længe siden været til eksamen i programmering, dog kun 2. semester, på IKT ingeniørstudiet. Til den lejlighed nedskrev jeg en smule noter, der ligger her: http://www.driis.mobilixnet.dk/prgnoter.pdf

Det er langt fra det samme pensum, jeg har været oppe i, men det kan da være du kan bruge noget af det.
Avatar billede a-torsten Nybegynder
15. juni 2003 - 20:47 #8
Kaster lige ALLE de eksempler vores vejleder har lavet : Overordnede ideer til hver enkelt belønnes med 5 point... Dybere overvejelser giver 15 ;o)

------------------------------------------

Sprogteori- Syntaks-analyse og -definition.
Der ønskes en redegørelse for begreberne kontekstfri grammatik og parsing.


Sprogteori – syntaksdefinition og -analyse.
Redegør for begreberne Regulært Sprog , Endelig automat.


Sprogteori – syntaksdefinition og -analyse.
Redegør for kontekstfri grammatiks anvendelse til definition af sprogs syntaks samt for teknikken rekursiv nedstigning til syntaksanalyse.


Design Patterns
Giv eksempler på design patterns og deres anvendelse.


OOP - Memory Management i C++
Der ønskes en redegørelse for memory management i C++. Herunder de problemer der kan opstå ved fejlhåndtering af allokering og deallokering af memory. Belys med eksempler og sammenlign med Java.


OOP - Generiske funktioner  containere og iteratorer i C++.
Der ønskes en redegørelse for konstruktion af generiske funktioner i C++ med udgangspunkt i type parametriserede containere og  iteratorer. Belys med eksempler.


OOP – arv og polymorfi.
Der ønskes en redegørelse for begreberne arv og polymorfi og for deres realisering i C++.
Der forventes at man kommer ind på dynamisk kontra statisk metodebinding. Sammenlign med Java.


OOP-Templates og operator overloading.
Der ønskes en redegørelse for begrebet typeparametiserede klasser og deres realisering i C++. En redegørelse for begrebet operator overloading i C++, og eksempler på sammenspil mellem typeparametriserede klasser og operator overloading.


OOP - Multipel arv .
Der ønskes en redegørelse for begrebet multipel arv,  problemer herved og realiseringen i C++.


OOP - Templates.
Der ønskes en redegørelse for begrebet typeparametiserede klasser og deres realisering i C++.
Belys med eksempler.


Algoritmestrategier – del og hersk algoritmer.
Med udgangspunkt i en kort beskrivelse af nogle algoritmestrategier ønskes en redegørelse for del og hersk algoritmeskabelonen.
Belys med eksempler.


Algoritmestrategier – grådige algoritmer.
Med udgangspunkt i en kort beskrivelse af nogle algoritmestrategier ønskes en redegørelse for grådig algoritmeskabelonen.
Belys med eksempler.


Grafer – graf repræsentation og traversering.
Der ønskes en redegørelse for den abstrakte datatype graf og nogle anvendelser. Ligeledes ønskes der redegørelse for nogle af dens mulige repræsentationer og traverseringsalgoritmer.


Grafer – algoritmer.
Der ønskes en redegørelse for begrebet vægtet graf. Dernæst ønskes gennemgået principperne i Prims, og Dijkstras algoritmer.


Funktionsprogrammering.
Der ønskes en redegørelse for begrebet højere ordens funktioner og eksempler på dets anvendelse. Redegør endvidere for hvordan højere ordens funktioner kan simuleres i C++  ved hjælp af  funktions objekter, og funktionspointere.


Algoritmestrategier
Der ønskes en redegørelse for backtracking algoritmestartegien belyst ved et eksempel.


/Anders
Avatar billede sohl Nybegynder
15. juni 2003 - 20:56 #9
har du om bnf og ebnf i sprogdelen?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2003 - 21:01 #10
#OOP - Memory Management i C++

Du allokerer med new og deallokerer med delete. Eksempler:

char *s = new char[10];
Note *note = new Note("Note 1");
delete[] s;
delete note;

I Java allokerer man også med new men man deallokerer ikke eksplicit,
da Java bruger garbage collection (den deallokerer selv når der ikke
længere er noget der bruger data).

Den store ulempe ved eksplicit delete er at hvis man glemmer det, så
kan man lave en memory leak. Og sådanne er desværre ret almindelige
i C++ programmer.

Ulempen ved garbage collection er at programmet gåt lidt i stå mens det
sker hvilket kan være meget uheldigt for real time applikationer.

NB: Man kan også bruge malloc & free fra C i C++ !

>OOP - Generiske funktioner  containere og iteratorer i C++.

Læs noget om STL f.eks. http://www.yrl.co.uk/~phil/stl/stl.htmlx

#OOP – arv og polymorfi.

En klasse kan extende en basis klasse. Og derved arver den alle
dens egenskaber.

I C++ kan man vælge at erklære metoder virtual eller ikke.

Når man kalder en virtual metode så kalder man den metode der hører
til det objekt der i sin tid blev instantieret.

Når man kalder en ikek virtual metode så kalder man den metoder
der hører til den erklærede type i current scope.

I java er alle metoder altid virtual.

#OOP-Templates og operator overloading.

Se link ovenfor.

#OOP - Multipel arv .

I C++ kan en klasse extende mere end en klasse.

I ganske få tilfælde er det ønskværdigt.

Og man kan lave noget værre snask hvis man misbruger det.

#OOP - Templates.

Se link ovenfor.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2003 - 21:06 #11
#Design Patterns

Meget anvendte patterns er:

singleton - til at sikre at der kun kan instantieres en enkelt instans af en klasse

factory - til at producere instanser

proxy - til at skjule forskellen på remote og local

observer - til notifikation i GUI

state - til at modellere logik på en meget sikker måde

facade - til at skjule implementation med

for detaljer se link ovenfor.
Avatar billede a-torsten Nybegynder
15. juni 2003 - 21:07 #12
Lækkerier.... Ikke for at være flabet, men du må satme have et stor hoved med alt den viden...... Synes efterhåden jeg ser Arne_v mere end jeg ser ord som www og http her på nettet.. ;o)

-Anders
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2003 - 21:14 #14
Næh.

Jeg har bare akkumleret en smule viden hen af vejen og kan søge
lidt på Google, når hukommelsen svigter.
Avatar billede sohl Nybegynder
15. juni 2003 - 21:15 #15
har du om bnf og ebnf i sprogdelen? - jeg har måske noget du kan bruge - men kan du sende noget af det du har om sproglære til ralf@riders.dk så kan jeg se hvad niveau du er på...
Avatar billede a-torsten Nybegynder
16. juni 2003 - 22:27 #16
sohl.... Har ikk noget om bnf og ebnf.....

Lukker spørgsmålet her... Skal op i morgen, så kan alligevel ikke nå at læse flere spørgsmål....

Arne og driis.... Har i styr over hvor mange point i skal have....?

-Anders
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juni 2003 - 22:29 #17
Jeg overlader helt point givningen til dig.
Avatar billede sohl Nybegynder
16. juni 2003 - 22:30 #18
ok held og lykke.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juni 2003 - 22:32 #19
Ja - også helt og lykke imorgen fra mig.
Avatar billede a-torsten Nybegynder
16. juni 2003 - 22:35 #20
Håber det er iorden.... Ellers må i sige til...

Takker... Jeg får virkelig brug for held..... De smider omkring sig med 03´ere..... Uhyggeligt ;o)
Avatar billede driis Nybegynder
16. juni 2003 - 23:53 #21
Held og lykke i morgen ;-) Hvis du har lyst til at fortælle det, vil jeg da gerne vide hvordan det går ?
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Kurser inden for grundlæggende programmering

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester