Søgeord er ofte ikke et spørgsmål om tilmelding, men om at sørge for at de enkelte søgemaskiner opfatter hvilke søgeord der er væsentlige for dit site. her er hvad du bør gøre
1. Først skal ordene/sætningerne identificeres, herunder er det væsentlig at ordene er relevante og realistiske. Relevante ord, er ord der faktisk bruges i søgemaskinerne, dette kan testes på 
www.joyzone.dk. Realistiske ord er ord hvor du har en chanche for at opnå en ordentlig placering i de væsentlige søgemaskiner
2. Inhold er noget af det vigtigste, du kan ikke opsitionere er website uden indhold. Dit indhold skal selvfølgelig ligge op ad dine søgeord, og naturligvis også indeholde søgeordene.
3. Links er især vigtige i google, jo flere der linker til dig jo bedre placering vil du få. Et relevant link er et link fra et site der handler om det samme som dit site, og gerne har et søgeord i linkteksten.
4. De interne links er ogsp væsentlige, alle dine sider skal kunne nås med max tre klik med musen, og alle dine sider skal have mindst tre andre sider der linker til dem.
5. optimer dine sider til dine søgeord. normalt kan en side max optimeres til tre søgeord, men det er bedst med kun et søgeord pr. side. optimering indebære. søgeord i title tagen, overskrifter, sideteksten, hyperlink teksten, i alt tags, title attributter, og meta.
Når dette er gjort vender du tilbage, så tager vi fat på andet afsnidt