jeg ved fanme ikke hvorfor jeg får den! har du nogen idé? jeg spekulerer lidt i om det er headerfilen der er noget i vejen med. Jeg har kigget i conio.h og windows.h og der var overhovedet ikke nogle definitioner af gotoxy. Derfor har jeg været på nettet og hentet en anden headerfil hvor gotoxy er defineret og kopieret det ind i windows.h . men det ser ud til at det ikke virker helt... :(
ehh er vidst ikke lige helt med...men jeg har brugt dit eksempel til at finde ud af hvordan jeg skal gøre. Som du sagde tidligere var problemet bare at jeg skulle have en main der kalder funktionen. Så mange tak for hjælpen!
nu er det godt nok ikke mit program, men et jeg har hentet fra internet, når jeg compiler er det fint, men når jeg bygger giver den 6 fejl af typen: (?gotoxy@@YAXHH@Z)
// coded by avn // this is my new snake game project // history of project // start date : 4-march-2000 static int snake[300][2] , food[30][2] , screen[81][51],i,j,k; static int headx,heady,foodx,foody,level,tail,tailx,taily; char key,dir; main() { textbackground(0); clrscr(); level=0; goto jump; printf(" Thousands year ago there was snake...'techkiton' \n"); delay(2000); printf (" she was trying to defeat 'abacatrus' the evil snake. \n"); delay(2000); printf (" We have learned about 'techkiton' from history books..\n"); delay(2000); printf (".. an ancient snake...\n"); delay(2000); printf (" But things can repeat in history.....\n"); delay(2000); printf ("IT IS YOUR TURN NOW !\n"); delay(2000); getch(); jump: //getch();
//barrier walls for (i=1 ; i<=80 ; i++) screen[i][1]=1; for (i=1 ; i<=80 ; i++) screen[i][49]=1; for (i=1 ; i<=49 ; i++) screen[1][i]=1; for (i=1 ; i<=49 ; i++) screen[80][i]=1;
//display the game area for (i=1; i<=80 ; i++) for (j=1; j<=49 ; j++) if (screen[i][j]==1) { gotoxy(i,j) ; printf("Û");delay(1); } //end of initialization ...
//start: crash: tail=0; dir='x'; //initialize snake's first coordinates do{ headx=(80)+1; heady=(48)+1; snake[0][0]=headx; snake[0][1]=heady;} while (screen[headx][heady]==1);
//display the game area for (i=2; i<=79 ; i++) for (j=2; j<=48 ; j++) if (screen[i][j]==1) { textcolor(6);gotoxy(i,j) ; cprintf("Û");delay(1); } else { textcolor(16); gotoxy(i,j) ; cprintf("Û"); }
//put foods for (i=0 ; i<30 ; i++) do{ foodx=(78)+2; foody=(47)+2; food[i][0]=foodx; food[i][1]=foody;} while (screen[foodx][foody]==1 || (foodx==headx && foody==heady) );
//display foods textcolor(14); for (i=1; i<30 ; i++) { foodx=food[i][0]; foody=food[i][1]; gotoxy(foodx,foody) ; if (food[i][0]!=0) cprintf("$"); }
//erase the last part of tail if (tailx!=0 && taily!=0) { gotoxy(tailx,taily); printf(" "); }
//move snake switch (dir) { //up case 'u': if (heady>1) heady-=1; snake[0][1]=heady;break; //down case 'd' : if (heady<49) heady+=1; snake[0][1]=heady;break; //left case 'l': if (headx>1) headx-=1; snake[0][0]=headx;break; //right case 'r' : if (headx<80) headx+=1; snake[0][0]=headx;break; //pause case 'p': dir='p'; while (!kbhit()) ;break; }
//control if snake has crashed if (screen[headx][heady]==1) { textcolor(5) ; gotoxy(25,25);cprintf(" CRAHSHED ! Hit space.. ");while(getch()!=32);goto crash;} //contol if snake crashed to himself for (i=1;i<=tail;i++) if (headx==snake[i][0] && heady==snake[i][1]) {textcolor(5); gotoxy(25,25);cprintf(" CRAHSHED ! Hit space.. ");while(getch()!=32);goto crash; } //control if snake ate a dollar for (i=1; i<30 ; i++) { foodx=food[i][0]; foody=food[i][1]; if (headx==foodx && heady==foody && food[i][0]!=0) { //ok it ate a dollar food[i][0]=0; tail+=5; } }
//draw snake textcolor(9); for (i=0 ; i<=tail ;i++) if (snake[i][0]!=0 && snake[i][1]!=0) { gotoxy(snake[i][0],snake[i][1]); cprintf("Û"); }
delay(100);
//read from keyboard //if a key is pressed read the key if (kbhit()) { key=getch(); switch (key) { //up case 72: if (dir!='d') dir='u';break; //down case 80: if (dir!='u') dir='d';break; //left case 75: if (dir!='r') dir='l';break; //right case 77: if (dir!='l') dir='r';break; //pause case 'p':dir='p';break; //exit case 27: exit(0) ; break; } }
:( det er meget mystisk...den gør det også i andre tilfælde...
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.