Avatar billede ronni112 Nybegynder
26. januar 2004 - 00:20 Der er 21 kommentarer og
4 løsninger

SPAM Fighter. Virker det?

Jeg undre mig meget over SPAM Fighter...
Jeg havde netop installeret det og slukker for at gå i seng. Næste dag tjekker jeg min mail og hvad sker der. Den blokere 2 mails. 1 om viagra og en fra Vindidag.dk

Fint den blokerede den med viagraen men hvorfor lige den fra vindidag? Jeg vil gerne modtage mails fra Vindidag.dk da jeg jo holder af at modtage dagens konkurrencer i min indbakke...

Jeg skriver til dem og det eneste de siger er at hvis der er nok brugere der melder en mail for at være spam så bliver den også blokeret hos de andre brugere...

Er det ikke lamt?
Jeg mener; det er da ikke fedt for mig at jeg ikke får mailen fra Vindidag. Så skal jeg jo sidde og tjekke spammappen hver dag og så er det mere spild af tid en hvis jeg bare slettede de mails med viagra?

Og set fra Vindidag.dk´s synspunk er det da heller ikke fedt? De mister jo mange penge ved at deres mails bliver opfattet som spam...

Men hvad syntes i? Er det bare mig der er sippet eller er det SPAM Fighter der har et lille minus?

Point til alle der deltager
Avatar billede arlet Juniormester
26. januar 2004 - 00:25 #1
Ja, det er ulempem ved antispamprogrammer. De fleste kører efter det princip med at tage det ud fra dem der raporter spam.

Ellers prøv mailwasher :
http://www.mailwasher.net/

jeg mener det er et andet princip, de kører efter og skulle være lige så effektivt som spamfighter
Avatar billede kentm Nybegynder
26. januar 2004 - 00:26 #2
jeg bruger det, og modtager ca 20 spammails om dagen..og der pjeler de 19 og være rigtige.. og så er det bare og højre klikke på den mail der er forkert ( altså ikke er spam) og så vil den aldrig tælle som spam igen..

så jeg synes det virker helt super :-)
Avatar billede 4us.dk Nybegynder
26. januar 2004 - 00:28 #3
Jeg bruger SPAM fighter og har brugt det i lang tid nu, siden det startede...

Det kører perfekt, og den fjerner 80% og med tiden mere spam, og engang imellem kan det godt smutte, men der er en grund til det.

Nogle firmaer, sender nyhedsbreve o.l. ud til folk, nogle har måske tilmeldt sig, andre har ikke...
dem som ikke har tilmeldt sig melder så firmaet som spam til SPAMfighter, og hvis der er nok personer som gør det, bliver det betegnet som SPAM, og derfor kan den godt tro det er SPAM, som du modtager... enkelt er det.

Der findes ingen programmer, som er 110% - men SPAMfighter er det bedste jeg har brugt før må jeg nok indrømme.
Avatar billede 4us.dk Nybegynder
26. januar 2004 - 00:28 #4
Hvis du modtager en mail fra vindidag.dk kan du jo sætte outlook (hvis du bruger det) til automatisk smide emailen hen i din indbakke...
Avatar billede osaka_san Nybegynder
26. januar 2004 - 00:28 #5
Ronni112>

Som kentm også nævner så er der så vidt jeg husker en funktion i spamfighter der "whitelister" e-mails/afsendere. Måske du skulle prøve at kigge lidt mere rundt i diverse funktioner? ;-)

Så for at svare på spørgsmålet... ja måske ikke sippet, men nok lige hurtig nok ude med aftrækkeren :).
Avatar billede ronni112 Nybegynder
26. januar 2004 - 00:33 #6
Okay
Det med den funktion kendte jeg ikke lige til...
Men hvad så med Vindidag? De må jo miste en del penge ved at mange ikke modtager mailen?

Men ok. Fra brugens synspunkt er det da et godt program :)
Avatar billede dmcn Praktikant
26. januar 2004 - 00:35 #7
I så fald burde Vindidag revurdere deres e-mailindhold samt måde at sende på, hvis så mange virkelig betragter deres e-mails som spam. :)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
26. januar 2004 - 00:42 #8
ronni112>

Ja, det er selvfølgelig et problem når respektable virksomheder bliver udsat for at blive opfattet som spam. Især hvis det skyldes brugernes evne til at glemme hvad de har tilmeldt og i første hug spammelder dem.

Spøjst nok du nævner det egentlig, eftersom jeg i øjeblikket sammen med nogle dygtige fyre er igang med at prøve at give et bud på hvordan man eventuelt kunne løse en del af  dette problem. I princippet går det ud på at lave en hvis form for standard for af og tilmelding, der sikrer troværdighed omkring de enkelte virksomheder og dermed forhåbentlig på sigt vil minimere folks "trigger" lyst, når de modtager nyhedsbreve m.v. som de selv har tilmeldt sig, men har glemt.

Vi arbejder i øjeblikket på løsningen som en del af en større service til virksomheder som netop vinidag og lignende. Den hedder eBrev og du kan, hvis interesseret se lidt mere om det på www.ebrev.info. Vi er dog som nævnt stadigvæk igang med udviklingen, men håber at være klar med den første version omkring den 2. februar.
Avatar billede ronni112 Nybegynder
26. januar 2004 - 00:46 #9
osaka_san
Jeg sender også mails ud fra min hjemmeside. Til 5800 modtagere. Jeg sidder jo så bare og frygter lidt at mine mails en dag bliver anset som spam, til trods for der er direkte afmelding ved klik i linket i bunden...

Men man kan jo håbe at SPAM Fighter laver en tjeneste for seriøse firmaer så de kan blive vurderet af SPAM Fighter og få godkendt sine breve så disse ikke lige pludselig ryger ind under SPAM...

Men det kræver vel en del arbejde. Men jeg ville da med glæde betale et gebyr for at undgå mine mails ryger ind under som spam. Men indtil videre er det ikke sket :)

Men ellers er SPAM Fighter da et fedt program. Ingen tvivl der.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
26. januar 2004 - 01:03 #10
Ronni112>

>Jeg sender også mails ud fra min hjemmeside. Til 5800 modtagere. Jeg sidder jo så
>bare og frygter lidt at mine mails en dag bliver anset som spam, til trods for der er
>direkte afmelding ved klik i linket i bunden...

Som det er i dag bliver risikoen for at blive fanget i brugernes spamfiltre ofte større og større, så jeg tror desværre vi stille og rolig nærmer os et tidspunkt hvor virksomheder, der sender nyhedsbreve og lignede brevflettede e-mails ud, bliver nødt til at tage dette med op til overvejelse.

>Men man kan jo håbe at SPAM Fighter laver en tjeneste for seriøse firmaer så de kan
>blive vurderet af SPAM Fighter og få godkendt sine breve så disse ikke lige pludselig
> ryger ind under SPAM...

Jeg kan da hilse at sige netop en af de ting eBrev yder som service er et check-up af din udsendte e-mail (eBrev) med diverse kendte spamfiltre og antispamtjenester. Dette kan lade sig gøre fordi en udsendelse igennem eBrev er en kontrolleret udsendelse hvor udsenderen forpligter sig til at oplyse en række data om sig selv, samt overholde en række regler, der er baseret både på den danske lovgivning, men ligeledes også på en række "best practice"- regler der er sammensat af diverse brancheforeninger.

Det er bl.a. nogle af disse ting vi har brugt det sidste års tid på at undersøge og som ligger til grund for eBrev servicen. Projektet startede nemlig som udgangspunkt pga en stigende privat irritation over den manglende kvalitet og troværdighed omkring nyhedsbreve fra selv store respekterede virksomheder. (Senest har SAS f.eks været i vælten i computerworld). Vi har derfor valgt at forsøge at give vores bud på en service og løsning der gerne skulle afhjælpe en del af de tekniske og juridiske kvaler mange sidder med når de skal sende nyhedsbreve. En af de måder vi vil gøre dette på er f.eks netop med et bredt samarbejde med både juridiske og tekniske partnere, som f.eks antispam services, jurister med special i IT og markedsføring m.v. :)
Avatar billede ronni112 Nybegynder
26. januar 2004 - 02:39 #11
Tror jeg slutter nu...
Er der flere der skal have point så smid lige et svar :)
Lukker den Mandag klokken 10.00 cirka
Avatar billede summer Mester
26. januar 2004 - 09:53 #12
I Spamfigthers værktøjslinie er der en del muligheder for at undgå dit problem. Under "Mere" kan du specifikt gå ind og afvis/godkend de e-mail og domæner du ikke er "enig" med Spamfigthers brugere i. Under Indstillinger er der endnu flere oplysninger at hente og benytte.
Som 4us.dk skriver bliver en e-mail blokeret af Spamfigther, når et vist antal bruger har anmeldt den som spam - medmindre du opretter en særregel for disse "spammails". Programmets force er jo netop at alle som benytter programmet "løfter i flok" - Du vil jo opleve meget blokeret spam, som du ikke selv har rørt en finger for at blokere. Ulemperne er til at leve med m.h.t. dit spm. Jeg har pt. 977 blokerede i min spamfigthermappe og jeg får ikke mere end ca. 10 i indbakken om dagen mod op til 100 før jeg installerede prg.
Avatar billede hobbez Nybegynder
12. marts 2004 - 19:43 #13
Jeg har lige slettet Spamfighter.

Min Outlook Express gik ned jævnligt, og med den seneste version var det endnu værre.

Jeg kunne godt leve med det Spam den ikke fangede, men ikke med de almindelige mails som blev registreret som Spam. Min whitelist kom aldrig til at fungere, og svaret fra Spamfighter var hele tiden, at programmet havde mistet kontakten med min whitelist/liste over undtagelser, men at de håbede det blev løst 'med næste version'.

Så jeg har droppet Spamfighter, og leder nu efter noget andet.

/Rob
Avatar billede summer Mester
13. marts 2004 - 11:11 #14
Spamfighter er jo rimelig nyt, men arbejder sikkert ihærdigt på at forbedre kvalitetet.
Hvis nu dem som tilmelder sig nyhedsbreve fra firmaer (læs her Vindidag.dk)og det kun er dem dem der modtager det, var der nok ikke noget problem, medmindre der er mange tilmeldte nyhedsbrevmodtagere der bare smider mailen over i Spamfighter, så er det jo ikke så nemt vel??
Hvis det er firmaer (læs her Vindidag.dk) der uopfordret sender mail rundt, så har de selv bedt om blokaden.
Hvis jeg får mail fra firmaer jeg ikke har bedt om - f.eks. Vindidag.dk så ville jeg også blokere for dem. Jeg kan sagtens leve med at skulle løbe de blokerede mails igennem for at se om der er smuttere. Hvis man gør det ca. en gang om ugen, er det vel højst 50 mail man skal "scanne"
Der har været en del fejl - især msimn errors - men det bliver sikkert løst.
Jeg har det godt med at min Spamfightermappe er oppe på 2500 stk. og at jeg kun får 7-8 spam-mail om dagen - Kanonprogram.
Avatar billede xy Nybegynder
14. april 2005 - 18:09 #15
Spamfighter var en stor skuffelse i Outlook Ekspress

Det giver et lille hop hver gang man åbner Outlook Ekspress, da Toolbaren ikke kan
flyttes der og låses fast, som den kan i Mikrosoft Outlook. Desuden fanger den næsten intet spam i Outlook Ekspress, hvis man lader computeren logge automatisk på. Også selvom man har stillet den til hårdeste følsemhed, hvor de skriver at den vil fange alt spam. Både Toolbaren og Spamfighter er for langsomme til Outlook Ekspres.
De skriver man slipper for reklamer, når man køber programmet, men så har de lavet en
stor reklame for sig selv ( som de godt nok kalder et logo) til venstre for Toolbaren. Den kan ikke fjernes som i andre spamprogrammer f.eks Norton Spam kan i Kommandoen Vis.
I Mikrosoft Outlook fungerer den fint, men der har man ikke brug for den, da Mikrosoft Outlook selv har et filter der kan bruges.

Jeg har prøvet deres onlinehjælp, men kun fået at vide, at de ting jeg nævner i ovenstående mail er noget de arbejder på.

Venlig hilsen
xy
Avatar billede summer Mester
14. april 2005 - 20:01 #16
xy du kan have ret i det meste du skriver, men jeg er meget uenig i den manglende effektivitet du savner. Siden mit indlæg 13/03-2004 11:11:40 er min Spamfightermappe vokset til 6800 incl. 2 formateringer.
Problemet med at være online automatisk og Spamfighter løses ved at fjerne flueben i Send og Modtag meddelelser ved start. Det skyldes at spamfighter skal have 1. prioritet når OE starter. Denne proces fremskynder jeg ved at taste F5 så snart spamfighter er startet.
Avatar billede xy Nybegynder
16. april 2005 - 21:47 #17
summer:

Hos Spamfighter sagde de også til mig, at jeg bare kunne løse det med F5 eller ved at trykke send og modtag når Outlook var startet. Jeg syntes ikke det er nødvendigt at det skal være sådan I f,eks Norton Spam er det f.eks ikke nødvendigt. Derfor mener jeg at programmet er for langsomt. Når jeg skriver at Toolbaren også er for langsom til Outlook Ekspress er det fordi man skal sidde og se på at den lægger sig på plads efter at at Outlook Ekspress er startet. Det kan der ikke gøres noget ved sagde de hos Spamfighter

Jeg havde forventet mig mere af et dansk betalingsprogram der faltisk lover mere, end de holde. De nævner i hvert tilfælde ikke de dålige sider ved Spamfighter

Venlig hilsen
xy
Avatar billede summer Mester
17. april 2005 - 09:38 #18
Klart det er træls det ikke virker automatisk. M.h.t. Toolbaren forstår jeg ikke din ventetid. Hos mig er den klar på 2-3 sec. dernæst Opdater eller F5 og få sec. efter har jeg modtaget mine mails.
Jeg synes ikke du skal bruge Spamfighter når du ikke synes det er effektiv nok. Specielt effektiviteten er jeg glad for. Jeg får vel omkring 2-300 mails om dagen og max 5 skal jeg selv blokere.
Avatar billede busschou Praktikant
17. april 2005 - 09:47 #19
Jeg vil bare lige komme med "min" kommentar
Som jeg husker Spamfighter da jeg brugte det så henter den alt ned i outlook og putter det den finder i en speciel mappe?
Jeg havde også det problem med at hvis for mange andmelder noget så fjerner den det
Derfor gik jeg over til Mailwasher som jeg klart vil anbefale af flere årsager
1) programmet fjerner kun fra mailadresser eller domæner som man selv har registreret
2) man kan "bounce" spammen hvilket vil sige at de får en mail tilbage med beskeden ala "Mail adressen er ikke kendt på serveren" - Derved vil de på sigt opgive sende spam
3) programmet kører ikke inden i ens mailprogram men ved siden af. Programmet henter kun headers fra ens mails. Dermed mindskes risikoen for virus gevaldigt eftersom mails først hentes helt ned når man klikker på en knap
Avatar billede summer Mester
17. april 2005 - 10:07 #20
Med få klik er alle ens mailadr. og acc. domæner fritaget fra Spamfighter-mappen.

Jeg skal jo iøvrigt slet ikke argumentere for Spamfighter. Jeg er rigtig godt tilfreds med det. Andre bruger mailwasher eller andre. Det er bare fint.

Fordi jeg kommenterer som jeg gør, er fordi jeg synes det er uretfærdigt at Spamfighter skal fremstå som et dårligt program.
Avatar billede busschou Praktikant
17. april 2005 - 10:09 #21
summer >> min kommentar var ikke ment som kritik af andres kommentarer .. blot som min mening og mit grundlag for at vælge anderledes
Jeg får selv omkring 100spam mails om dagen og jeg synes det er genialt at jeg slipper for at outlook skal hente dem alle og tjekke op med spamfigthers server. Det slipper man for i mailwasher hvor den blot tjekker headeren op med ens filter
Avatar billede xy Nybegynder
17. april 2005 - 11:01 #22
Jeg har også slettet spamfighter nu og erkendt at det var et fejlkøb.
2oo kr lige ud af lommen. Jeg modtager omkring 2-4 spam om dagen og alligevel var der nogen, der slap uden om Spamfighter. Det synes jeg er for dårligt. Også når den stod på hårdeste følsomhed. Jeg skrev dette indlæg for at andre skulle være klar over at Spamfighter ikke lever op til det, de lover. Havde jeg vidst det havde jeg ikke købt det.
Avatar billede summer Mester
17. april 2005 - 12:29 #23
Jeg følger op på dit indlæg for at andre skal vide at Spamfighter er et godt program, som man kan anvende helt gratis.

xy et eller andet er gået galt for dig, så dårlig som du synes Spamfighter er. Jeg har aldrig haft brug for andet end "Normal" indstilling. Jeg er glad for jeg støttede Spamfighter ved helt "unødvendigt" at betale de 200kr.

Nå men nok om det. Hver skal jo bruge det prg. man synes bedst om. Derfor behøver man jo ikke rakke andre ned. Jeg kender bl.a. udmærket f.eks. Mailwasher som et udmærket program, men foretrækker alligevel at støtte det danske Spamfighter, som siden starten er blevet bedre og bedre.
Avatar billede xy Nybegynder
17. april 2005 - 13:17 #24
Jeg har det princip at jeg ikke vil have reklamer på min computer. Det får du hvis du ikke betaler for Spamfighter Pro. Der er ikke noget, der er gået galt for mig, men jeg kræver at min outlook ekspress automatisk logger på og at Spamprogrammet er helt integreret i Outlook Ekspress. Jeg søgte hjælp hos Spamfighter først og de problemer jeg nævner, siger de at det kan de ikke gøre noget ved, men at de arbejder på at løse dem
Avatar billede softe Nybegynder
03. maj 2005 - 08:52 #25
Jeg arbejder hos softscan. Det er godt nok hovedsageligt til virksomheder, men det er danmarks største spam bekæmper. Det fanger mellem 95-98% af alle spam mails, og kører foruden det effektiv virustjek ved hjælp af 3 virus scannere (Kaspersky, Trend Micro og Clam). Desuden er det EKSTREMT godt til at fange "false positive" (mails som KAN være spam, men lige så vel være en mail). Det har et super godt interface, og jeg vil glædeligt guide folk igennem til et test af systemet (og evt. give et lille tilbud) ;) Spørgsmål og lignende kan sendes til st(at)softscan.dk eller ringes på 35255188

/Søren