Avatar billede voirsous Nybegynder
11. februar 2004 - 21:56 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Produkt sammenligning ala Supermarkeds produkter

hey,

jeg fik en ide. En side hvor folk har mulighed for at lave en inkøbsliste, og udskrive den. Det er set før men, siden får yderligere et par funktioner. Nemlig muligheden når man tilføjer en vare, at sammenligne den på kryds & tværs af diverse kæder (prisen pr. kg/100g e.lign.), og dermed få det listen inklusiv servicen. Hvor er det billigst. Det er selvfølgelig muligt at sammenlignet kun med de butikker man ønsker (lokal områede)

Der er uendelige muligheder for hvad andre kan bruge sådan en side til b.l.a. kunne den indbygges i en allerede eksisterne opskrift side ex.

Jeg har selv evnerne til programmere funktionen (håber jeg :) ) og designe brugerfladen. Og det vil blive gjort, om supermarkederne er med på den eller ej, da siden skal bruges som udgansgpunkt i en opgave jeg har via min nuværende uddannelse.

Jeg opretter dette spørgsmål for at få lidt kritik af ideen. Hvis der er nogle der mener at have noget at tilføje er i velkomne til at skrive :).

Vh. Casper
Avatar billede mufoxe Nybegynder
11. februar 2004 - 22:03 #1
I princippet er det en god idé, men husk på at kommer til at skulle importere informationerne ind i dit system på en eller anden måde. jeg tror ikke umiddelbart at det er nemt at finde en liste over ugens tilbud fra de forskellige dagligvarekæder, hvilket kun efterlader en mulighed: Manuel import. Jeg ved ikke med dig, men jeg synes, det lyder som et kedeligt arbejde hver eneste uge :)
Avatar billede ricky Nybegynder
11. februar 2004 - 22:08 #2
Idéen er sikkert fin. Men du har primært en hurdle der kommer til at gøre ondt.. data! jeg kan med det samme fortælle dig at bl.a. FDB (eller coop eller hvad f..... det hedder) vil have penge (big time) for de data hvis de da overhovedet ønsker at sælge til netop det formål.

..men god fornøjelse.
Avatar billede voirsous Nybegynder
11. februar 2004 - 22:12 #3
heldigvis har jeg lidt baggrunds viden pga. mit job som butiks assistent / service medarbejder i netto :).
Den manuale indtastning i systemet skal kun gøres en gang. Produkterne fra ugeaviserne er ikke permanente produkter (vil ikke tage dem med, i første omgang). Hvis de var at hente via en XML fil, ville det dog være skønt. Sæsonvare burde være nemt at lave en funktion til det. Hvis bare man havde en aftale ang. nye produkter / nyt vare design & gamle produkter (det er vel omkring max 300 der skal opdateres pr. uge et mit gæt).
Avatar billede voirsous Nybegynder
11. februar 2004 - 22:17 #4
skal selvfølgelig også have pris nesættelser med. Jeg siger heller ikke projektet er et 1-mands projekt, det optimale ville jo derfor være at bruger kædernes fremgangs måde. Dele det op i regioner / distrikter.

Data er et problem. Men heller ikke så stort hvis man virkelig troede på det og gav det en skalle.
Avatar billede swaxi Nybegynder
11. februar 2004 - 22:39 #5
det er en super idé, men data er åbentlyst et problem.
en løsning kunne være, at lave et kooperativt system a la wikipedia, hvor alm. brugere af siden selv kan indtaste deres lokale butik's priser. evt. kunne man have nogle betroede brugere (coadmin), der vedligeholdt priserne. men hvad encitamentet for disse skulle være, kan jeg ikke helt se.

hvis systemet virkeligt skulle batte, ville ugens tilbud ikke være tilstrækkeligt. alm. dagligarer er et must.

du skriver :
> det er vel omkring max 300 der skal opdateres pr. uge
og det kan godt være det passer, men du kan ikke vide hvilke. derfor bliver du nødt til, at gennemgå hele din prisliste mindst een gang om ugen. og hvis de forskellige kæder skifeter sortiment på forskellige tidspunkter, så må du gøre det flere gange om ugen.
Avatar billede voirsous Nybegynder
11. februar 2004 - 22:50 #6
swaxi tak for dit indlæg :). Tror vi tænker det sammen, men jeg har ikke velformuleret det :).
"alm. dagligarer er et must. Det er det jeg mener, og fordi der er så meget opdatering med ugentlig spotvare (eksempelvis dem her: www.kortlink.dk/z3) er de lige udelukket i første omgang.

"betroede brugere (coadmin), der vedligeholdt priserne."
ja, det ved jeg heller ikke.
1. penge/matrialistisk ting /
2. de skal brænde lige så meget for det :).
men det er lidt det jeg mener med 'distrikter' 1 har ansvar for 1,2,3 kæder etc. Om i realiteten kunne man jo også starte op med 3kæder.
Avatar billede askhoej Praktikant
11. februar 2004 - 23:09 #7
Det er ikke nogen ny ide at ville sammenligne f.eks. supermarkeds produkter og programmeringen er til at have med at gøre. Men det er data tilgengæld ikke, for det første skal skal opdateringen i et eller andet omfang kunne foregå automatisk. Manuel opdatering er urealistisk og man mister hurtigt lysten når man for 25 gang skal gennem gå prisen på rosiner i x antal kæder.

Herudover er der også et problem med, hvad man kan sammenligne; flåede tomater er ikke bare flåede tomater og pasta er ikke bare pasta - her er kvalitet også en faktor.
Avatar billede ricky Nybegynder
11. februar 2004 - 23:10 #8
Nu er det heldigvis normalt ikke mig der køber ind :)

Men hvis det nu var og jeg ville ønske at bruge dette.. så ville jeg stå af i det øjeblik hvor at der var for mange varer jeg ikke kunne finde i systemet.. og så kom jeg lige til at tænke (kan jo ske for selv den bedste).. hvornår har I sidst været i f.eks. Bilka.. der er saftsusme mere end 300 varenumre indenfor dagligvarer.. jeg vil umiddelbart skyde på min. 2-3000 varenumre.
Avatar billede ricky Nybegynder
11. februar 2004 - 23:15 #9
Nåh men det findes jo rent faktisk et firma der i forvejen indsamler disse data.. AC Nielsen AIM http://www.acnielsen.aim.dk/services/rms/rms.asp (min kære gamle arbejdsplads).. og jeg ved at det ikke er småpenge der bliver betalt til kæderne for disse data (men så er det også også udtræk fra kædernes egne data (såkaldte scannede data).

Så data findes altså.. så skal du 'bare' lige have fat på dem :)
Avatar billede voirsous Nybegynder
11. februar 2004 - 23:19 #10
har også tænkt på frontend delen som helst skulle være lige så hurtigt som blyanten :).

En gennemtænkt kategorisystem + intilligent søgeboks burde være en del af løsningen.
Desuden burde der være en mulighed for at slå oklogiske produkter fra/til. Min erfaring er enten sværger man til dem, ellers vil man bare have det billigste (som regel ikke økologiske)

Køl & mælkeprodukter >> Mælk >> Letmælk
Konservers >> Tomater >> Hakkede tomater
Øl >> Tuborg >> 33cl

personligt ville jeg bruge tid efter hvad der kan spares. Vil undersøge i morgen på udvalgte vare i udvalgte supermarkeder hvor meget forskel der er.
Avatar billede voirsous Nybegynder
11. februar 2004 - 23:20 #11
ricky :) okay, man kan jo altid spørge.
Avatar billede swaxi Nybegynder
11. februar 2004 - 23:25 #12
folk ville nok primært være ude efter, at få de billigeste produkter. hvis man shopper efter kvalitet, vil man ikke bruge såddan et system i første omgang. dog kunne man forestille sig, at en person var ude efter et bestemt produkt. men det bliver nok lidt uoverskueligt, da man så også burde have mindre butikker med og ikke bare de store kæder.
Avatar billede swaxi Nybegynder
11. februar 2004 - 23:26 #13
ricky > ved du omtrent hvilket prisleje, vi taler om ?
Avatar billede ricky Nybegynder
11. februar 2004 - 23:28 #14
ja - men det er fortrolig information. jeg siger bare.. 'det er ikke småpenge' :)
Avatar billede voirsous Nybegynder
11. februar 2004 - 23:30 #15
askhoej jamen jeg er slet ikke efter den opdatering som du søger, hvis bare man kunne lave en aftale med at få produkt ændringer via e-mail e.lign, er det ikke så urealistisk

sammenligningen er kun baserde på pris pr. 100g ex. Men man kunne sagtens forestille sig den også var baseret på andre egenskaber. Jeg ved at de forskellige kæder køre med forskellige producenter af pasta, men for husmoderen  der vil spare på de daglige indkøb, tror jeg, ville gå efter det billigste, og der er kvalitet ikke i første altid række.
Avatar billede swaxi Nybegynder
11. februar 2004 - 23:46 #16
jeg var såmen også bare nysgerrig. det kunne jo være, at man kunne basere et site på, at folk betalte et årligt abonnement, for at være medlem, der så ville kunne financere købet af disse data. men nok et lidt stort projekt, der ihvertfald ville kræve noget startkapital. og nok også en del reklame, for at nå ud til brugerne.
Avatar billede pehory Nybegynder
11. februar 2004 - 23:47 #17
Varesortimenter:
Bilka: 120-150.000
Føtex: ca. 50.000
Netto: ca. 1000
Rema 1000: op til 2300 (butikkerne har forskellig størrelse)
Aldi: Højst 999
Avatar billede voirsous Nybegynder
11. februar 2004 - 23:49 #18
swaxi ja. Dog er folk jo helt vilde med at spare penge. Programmer som rabatten (og dens forgægner ren'ord'for'penge), ville sagtens kunne finde på at tage sådan en side med i deres program.
Avatar billede voirsous Nybegynder
11. februar 2004 - 23:50 #19
bilka & føtex varesortiment dækker vidst også over TV, Guldfisk, Computer, Sengetøj, Puder o.lign?
Avatar billede fxj Juniormester
12. februar 2004 - 00:41 #20
Hej

De store kæder (minus Dansk Supermarked) er i gang med at lave en fælles varedatabase. Der er jo ikke forskel på en pakke Rød Karat. Data er baseret på EAN-koden, som er individuel. Det er dine stamdata.

Den med at samle priser ind lokalt tror jeg ikke på. De fleste kæder kræver tilladelse, før man må gå rundt og notere hvad varen koster. Selv om man ikke tror det,  er en butik velkommen til, at smide en ud!!

Desuden kører de forskellige kæder ofte med forskellige priser afhængig af, hvordan konkurrencen er i deres område. Dette gælder for både DS og f.eks. Fakta. Bilka er nem at checke - vælg tilbud under den lokale butik.

Har du set http://www.minreklame.dk De har lavet en anden - og nemmere måde - at sammenligne tilbudsaviser på. Opdateringen af denne side, er da til at overse ;-)

Brainstorm:
1) Måske var det en bedre ide, at lave en mobil-/webløsning som du kan se på http://www.kodekassen.dk
2) Man kunne eventuelt lave det med SMS i stedet for - så var der også mulighed for at der var penge i det.
3) Siden skal kunne huske mine indkøb, og ordne dem i den rækkefølge jeg vil have det. Man kunne kombinere det med en opskriftssamling eller forslag til menuplan for en uge, der automatisk genererede en indkøbsseddel. En madplan er uanset hvor gammeldags det end lyder, er god måde at spare penge på.
4) Når man er registreret på siden og måske endda har tastet, hvor man handler kan disse oplysninger bruges til at skaffe indtægter på. (ugens supertilbud fra din yndlingsbutik i dit område)
5) Du kunne jo spørge en enkelt kæde, hvad de syntes om ideen. F.eks. Edeca, Rema eller Supergros.
6) Du kunne lave noget a la minavis.dk, men sådan at jeg kun ser tilbudsaviser på butikker i mit område. Til daglig er jeg ligeglad hvad det koster at handle i Irma, Løvbjerg, ISO osv

Ideen er meget god, men jeg gider ikke selv flintre rundt i fire butikker for at spare 30 øre på mælk og 1,50 krone på sukker.
Siden skal tilbyde noget andet: besparelse i tid og en lettere hverdag.
Avatar billede pehory Nybegynder
12. februar 2004 - 13:06 #21
voirsous -> jo, det gør de. Men det gør de andres også (de har bare ikke særlig meget af den slags)
Nu er jeg rimelig godt inde i Rema 1000, da jeg selv arbejder der. Og som jeg skriver er butikkerne ikke lige store (altså med forskelligt sortiment). Det er vel også noget af en udfordring.
fxj -> Det kan godt være de store kæder laver en fælles varedatabase baseret på stregkoden (EAN). Men tror du det er en man bare sådan får adgang til?
Avatar billede fxj Juniormester
13. februar 2004 - 21:00 #22
pehory > ja, den kommer til download på internet ;-))
Man kunne jo forhøre sig ved en af de grossister der leverer til købmænd og kæder. Initiativet er taget af detailhandlen - men data kommer fra leverandørerne. Der er derfor ikke "penge" i det, andet end den besparelse kæderne får ved at slippe for den vedvarende vedligeholdelse af stamdata til varebestilling og kasseapparater.
Hvis ideen er god og velbeskrevet, er det tit de mest mærkelige ting man kan få adgang til.
Avatar billede vjacob Nybegynder
22. februar 2004 - 21:02 #23
personligt tror jeg ikke, det vil være besværet værd. minreklame.dk dækker et lignende behov, synes jeg. Men du kan jo tænke videre med ideen.

En anden grund til, at jeg synes du bør spare lidt på krudtet er, at markedet kan ændre sig mht. typen af forhandlere, samt antallet af forhandlere inden for de næste par år. Det kan betyde, at der ikke er så mange "supermarkeder" at sammenligne imellem. Jeg forestiller mig også, at nogen store kæder på et tidspunkt ville lave det, du vil, selv. Så det ville jeg tage med i mine overvejelser, hvis jeg ville det, du lader til at ville.
Avatar billede voirsous Nybegynder
23. marts 2004 - 17:30 #24
takker til alle!
Avatar billede xxx111 Nybegynder
14. april 2006 - 09:37 #25
fint med en sammen lignings database på dagligvarre, men der er allerede en rigtig god en med en fed indkøbsliste.. se selv på
    www.Tilbudsugen.dk