Avatar billede coldplay Nybegynder
09. maj 2004 - 23:24 Der er 6 kommentarer

Omdanne sinus til DC uden ripple?

Nogen ide til et kredsløb, som kan omdanne et bestemt spændingsniveau på den positive halvbølge af et sinus signal (symmetrisk omkring DC = 0) til et vilkårligt DC udgangssignal og fastholde netop dette DC signal uafhængigt af peak-to-peak efterfølgende??
Avatar billede gyraf Nybegynder
14. maj 2004 - 16:06 #1
Det bliver du vist nød til at præcisere.. Hvad er det du gerne vil opnå?

Jakob E.
Avatar billede wolfborn Nybegynder
14. maj 2004 - 16:48 #2
det lyder som om at du gerne vil have en vekselspænding omdannet til en ren dc spænding... Hvis du tager et ac signal og kobler det i serie med en diode, efterfulgt af en kondensator som er koblet parallelt over dioden til stel, og derefter en modstand i parallelt over kondensatoren, så er det muligt at lave en nogenlunde stabil dc spænding.

+      ----D-------
              K  M
stel  ------------

Lidt grovt diagram
D = Diode
K = kodensator
M = Modstand
Avatar billede gyraf Nybegynder
14. maj 2004 - 17:00 #3
"..et bestemt spændingsniveau på den positive halvbølge.."

Hvilket spændingsniveau? Bestemt ved hvad?

Måske er det en sample-and-hold, du efterlyser: Den tager en "stikprøve" af spændingen når den aktiveres, og holder herefter denne spænding konstant indtil næste gang den aktiveres..?

Sample-and-hold forklaret:

http://www.du.edu/~etuttle/electron/elect53.htm

Jakob E.
Avatar billede cw2112 Nybegynder
20. maj 2004 - 08:54 #4
det bedste vil være at bruge en brokoblet ensretter som forbindes til en condensator på ca 10.000uF derefter på + siden en spole på 50Hz som kan tåle de amp. der skal igennem og så en cond. på samme størrelse igen efter dette monteres en regulerings enhed .da jeg ikke kender spændingen kan jeg ikke komme med forslag til denne
Avatar billede mcnovy Nybegynder
31. maj 2004 - 17:10 #5
hvor meget spænding skal ind, og hvor meget vil du have ud..?
hvis du har 20 volt ind og du vil have 20 volt ud. som eks.
så en brokobling, en kond. en seriereg. en kond. og evt lidt ekstra kond, til hf. p
så hedder det 20 * (1,41) - 2 diode soændinger. (1,41 = kvadratrod 2)
der vil du få en rimelig forsyning, men kommer jo an på hvr vigtigt det er med ingen ripple, og til hvad formål du skal bruge det..!
og hvilke spændinger vi snakker..!
Avatar billede klaro Nybegynder
11. juli 2004 - 23:52 #6
En Sample-Hold chip hvor udgangen er forbundet til "minus" indgangen på en komporator (LM356 tror jeg nok). "Plus" indgangen på komporatoren er forbundet til indgangen af SH chipen. Udgangen fra komporatoren er forbundet til en "one-shot" flip-flop som så styrer trigge pulsen på SH chipen.

Så længe indgangen er positivt større end udgangen på SH chipen vil den lade kredsløbet være aktivt, når spændingen falder, vil komporatoren trigge (grundet et lille men dog alligevel time delay), dette vil trigge flip-flop'en som så vil "låse" SH chipen på den spænding udgangen har.