21. september 2004 - 10:15Der er
11 kommentarer og 1 løsning
Oprettelse af knapper i D3D 9 ?
Hejsa, jeg står i den situation at jeg skal have lavet et menusystem i Direct 3D 9, men hvordan laver man nemmest en knap i Direct 3D ? Jeg har overvejet følgende muligheder, men ingen af dem virker særligt gode: 1. Tegne squares og aflæse musekoordinater, men keyboardet kan ikke aktivere dem, og det er lidt noget skidt.
2. Lave et almindeligt winmain vindue med knapperne og vise i D3D, men har ikke kunnet finde info om hvordan dette gøres.
3. Aflæse triangle positioner, der findes et sted en sample til dette, men det er igen lidt en skod løsning, da det ikke er rigtige knapper, og keyboardet ikke vil virke så.
Nogen der lige kender en god måde at gøre dette på ?
Hvis du ikke vil bruge alm. Windows kontroller (hvilket jo ikke ser pænt ud), er der ikke rigtig nogen vej udenom - du må lave dit egen menusystem.
Du kan lave knapper osv. som du laver alm. 2D/3D objekter og der er ikke noget der hindrer dig i at bruge tastaturet som input. Din bagvedlæggende struktur skal selvfølgelig bare kunne håndtere en angivelse af, hvilket punkt er valgt. Så laver du switch på tastetryk, så fx pil/ned op skifter menupunkt.
1. Den nemmeste og bedste Så skal du bare aflæse både tastetryk og markør koordinater ved hjælp af WM_KEYDOWN og WM_MOUSEMOVE. Lav en switch på det og vupti, så har du et menusystem. Det er slet ikke så svært...
Hmm æv håbede D3D havde noget fikst til det, nå men så er der jo ingen vej udenom, takker for svarene. nlf hvis du lige giver et svar så får i begge point.
Hvis du har lavet din spilkode rimelig generelt, kan du vel bruge den? Typisk er der ikke megen forskel, det handler om at rendere nogle objekter og håndtere museklik/tastetryk.
Ja det er ikke for at det er besværligt at lave, det virker bare en anelse hmm uprofessionelt at aflæse koordinaterne på mousedown events, men det er nok bare mig der synes det :)
Hmmm ups opdagede lige jeg også skal bruge drop-down bokse i menusystemet, det udelukker jo lidt denne metode :/ Er der nogen der har et link til noget vedrørende det at vise et winmain vindue i Direct 3D ?
Uhm ja det hedder det ikke, men vidste ikke lige om det havde et navn, godt du ved hvad jeg mener :P Men problematikken er den at når jeg skifter til fullscreen i D3D kan jeg jo ikke se det bagvedliggende vindue, men tjah jeg vil faktisk også helst selv lave menusystemet, idet de grå windows knapper er meget grimme, men en drop-down boks, tjah man kunne jo selvfølgelig lave noget fusk - det virker bare så amatøragtigt imho, men pyt nu med det.
Det lader ikke til nlf vil svare så du får lige point nu
I DirectX summer update 2004 kan du finde et eksempel der hedder CustomUI, det har vist hvad du mangler.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.