Avatar billede thomas_nj Nybegynder
02. januar 2005 - 21:47 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Objektorienteret Opbygning af snake spil

Hej eksperter

  Jeg har fået lavet et snake spil der virker men er lidt i tvivl om jeg har bygget det rigtigt op.
  Overordnet er det bygger op på følgende måde:

  main.cpp : Selve spillet

  windows.h : Indeholder 3 klasser der har til formål at styre "vinduerne" i spillet. Med vindue mener jeg en ramme af X'er
  Klassen window har alle de basale vindue ting såsom gotoxy, clear, show osv.
  Klassen GameWindow der skal styre det vindue slangen bevæger sig rundt i arver alle window's ting. Endvidere er et par funktioner som TestHit tilføjet
  Klassen ScoreBoard arver ligeledes alle elementerne fra windos klassen. Endvidere er et par funktioner såsom UpdateScore tilføjet
  windows.h indeholder også en funktion: GlobalGotoxy: Den bruges flytte courseren rundt og bruges både af snake og window klasserne

  snake.h  : Indeholder klassen snake der styrer slangen. Denne klasses constructor får sendt en pointer til både GameWindow og ScoreBoard elementerne. Dette gøres for at den selv kan opdatere sin score og selv fjerne maden når den spiser det, samt generere noget nyt, tegne sig selv osv.

  Jeg ved godt at det er en meget overfladisk gennemgang, men det eneste jeg pt er interesseret i er om jeg har grebet det rigtigt an eller om jeg skal bygge det anerledes op.
Avatar billede jpk Nybegynder
05. januar 2005 - 08:32 #1
Der er ikke noget forkert i dit design, du kan udmærket gøre sådan...

Jeg vil dog sige, at jeg selv foretrækker at forretningslogik/data (snake), ikke kender noget til den grafiske visning, men derimod at dit view (GameWindow, ScoreBoard), kan tegne dine data.
Forstår du hvad jeg mener?

Det gør, at man ret let kan skifte den grafiske præsentation (view'et) ud, fx til Win32, DirectX, OpenGL osv.

Du vil måske først kunne se fordelene når du bruger mere avancerede view's, der vil dine ovjekter (ex snake) nemlig ikke have mulighed for at vide hvordan den skal tegne sig selv.

Held og lykke
Jacob
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
05. januar 2005 - 15:55 #2
Lyder godt.

  Formålet med spillet er egentlig bare at få prøvet emacs af og så prøve hvordan det er at arbejde med et lidt større projekt, så jeg har ingen planer om at lave det om til grafik.

  Mange tak for hjælpen jpk
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Kurser inden for grundlæggende programmering

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester