12. april 2005 - 02:14Der er
20 kommentarer og 1 løsning
Brug af piletaster
Hvordan er det nu lige at man bruger piletasterne til at styre et object på skærmen (i windows konsolen) og hvordan trækker jeg bitmap billeder ind? Håber ikke det blev for kort.
Hmm ja, det lyder sq lidt mystisk med bitmap i konsol, det kan jeg godt se :p -- Men det er nok mere den måde spil som Atomic Bomberman er sat op på med bitmap billeder og sådan noget, jeg tænkte på.
Mht. GetChar(), så tror jeg ikke helt jeg har fået fat i, hvordan den fungerer:
#include <iostream.h>
char arrow;
int main () { GetChar(arrow); cout << arrow; return 0; }
Med hensyn til billederne, så er der formentlig bare brugt interrupt 13, som åbner op for direkte skrivning til skærmens "frame-buffer" i en opløsning på 320x240. Har ikke lige kigget meget mere på det, men det skulle vist også være muligt i ren C (i modsætning til Assembly, som der formentlig blev brugt i Bomberman).
Hvilken fejl får du? (det hjælper altså en del at du også beskrive fejlen, hvis du melder om en sådan)
Jeg ved ikke lige hvilken compiler du benytter, men standard funktionen fra stdio.h hedder i hvert fald getchar (og da C case-sensitive, så er både getChar og GetChar ugyldigt).
getchar() er standard funktionen der findes for alle standard C og C++ kompilere. Den har den ulempe at den kræver at man trykker enter efter at man har trykket på tasten. getchar() kan ikke bruges til at læse piletaster.
GetChar er en funktion jeg har lavet til den kode jeg linker til. Den kræver at man inkluderer windows.h og putter funktionen ind i sin egen kode.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.