Avatar billede dishy Nybegynder
24. juni 2005 - 21:12 Der er 22 kommentarer

Multimediedesigner uddannelsen VS autodidakt webdesigner!

Hej

På baggrund at dette tidligere indlæg: "Valg af uddannelse. Datamatiker vs multimediedesigner"

Link
http://www.eksperten.dk/spm/619791

Vil jeg hermed meget gerne høre jer, der kender til multimediedesigner-uddannelsen om man lærer meget inden for design af hjemmesider?

Jeg spørger fordi, at jeg overvejer at starte på uddannelsen i Aalborg på Nordjyllands Ervervsakademi. Har selv en økonomibaggrund samt en del kurser inden for IT/multimedie, som jeg har taget tilbage i 98/99.

Vedr. multimediedesigner uddannelsen er jeg  ret interesseret i at vide, HVOR meget man egenligt lærer vedr. hjemmesidedesign. Alt det med kommunikation/marketing/erhvervsøkonomi har jeg selv rimelig styr på, og det er derfor ikke denne del af uddannelsen, som jeg gerne vil høre jeres mening om.

Nej, det er selve indholdet af det webbasserede! Kan det betale sig at tage uddannesen udelukkende pga denne del? Her tænker jeg lidt på, HVOR meget man overhovedet kan nå at lære på de (jo kun) to år uddannelsen  tager, når meget af uddannelsen jo også er kommunikation osv. Kan man blive en dygtig webdesigner via denne uddannelse eller lærer du i princippet ikke mere om at lave websites, end du ville kunne have lært i din fritid ved hjælpe af internettet samt bøger/hæfter?

Når jeg spørger hænger det sammen med, at jeg i dag synes, at flere og flere kan alt den slags uden egentligt at være uddannet inden for dette. Er selv 28 år i dag og har gennem de seneste år koncentreret mig mere om økonomi end IT, og er faktisk nogen gange ret imponeret over, så meget folk kan inden for dette uden egentlig at være uddannet inden for dette felt. Jeg ser jo folk på 15-16 år, som kan en masse imponerende ting vedr. nettet - det er sgu flot!

Ok, det blev lidt langt;-) Men med andre ord - er en uddannelse til multiemediedesigner spild, hvis man kun vælger den pga den "web-basserede del" af uddannelsen? Altså ville jeg på nogle måneder i fritiden hurtigt kunne nå samme niveau som ved at uddanne mig inden for feltet? Og jeg tænker ikke kun på at kunne sætte en simpelt WEB side op, men flotte dynamiske websites evt. meget PHP programmering, database halløjsa etc. Er det nemt at lære selv?
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2005 - 21:26 #1
"om man lærer meget inden for design af hjemmesider?"

Nej, hvis du kommer uden nogen kvalifikationer får du svært ved at bestå eksamener med en fornuftig karakter.

Der er meget fokus på alle mulige luftige teorier, men ikke meget praksis.
Avatar billede dishy Nybegynder
24. juni 2005 - 21:34 #2
Kort kommentar men interessant, El barto - takker;-)

Er det den generelle holdning herinde, at man ikke lærer meget i praksis, men at det mest er teorier, og at man/jeg dermed helt skal have en del praktisk erfaring for at for rimelige karakterer på MMD uddannelsen?

Mvh Dishy / Rolf
Avatar billede viciodk Praktikant
24. juni 2005 - 21:39 #3
Indholdet af Multimedia-designer-uddannelsen er intet værd i sig selv.

Jeg har set ufatteligt mange eksempler på designs fra elever der er i gang med at tage den uddannelse i København. Og efter min mening er der bestemt intet at råbe hurra for.

På IT-ingeniørstudiet har jeg netop haft kurset NetTeknologi A. I løbet af 13 forelæsninger er der blevet gennemgået HTML, CSS, basal JavaScript, basal PHP og ASP samt kommunikation med en MySQL-database fra disse scriptsprog. Undervisningen foregik ved at vores forelæser brugte en projektor til at gennemgå eksemplerne på www.w3schools.com. Det kunne man lige så godt gøre selv derhjemme.. og det gjorde 80 % af klassen således også..

Så mit råd er: Lær det selv! Der findes masser af bøger om design på biblioteket. Basal kodning er ufattelig simpelt at sætte sig ind i, men det kræver at man vil sætte sig ind i det, f.eks. vha. den tidligere nævnte hjemmeside.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 21:44 #4
Nu skal jeg ikke gøre mig klog på multimedie, HTML, CSS etc. (jeg koder stort set stadig
i HTML 2.0)

Men taler vi applikations udvikling (PHP, ASP, MySQL etc.), så er nogle online
tutorials og lidt prøven sig frem ikke nok til at blive god.

Man kan sikkert nok lave en tilmeldings side til fodboldklubbens julefrokost.

Men skal man igang med OA&D+OOP så skal der altså mere til.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
24. juni 2005 - 21:49 #5
Multimediedesigner-uddannelsen har et dårligt ry og der er ikke noget der tyder på at beskæftigelsesmulighederne er bedre en som datamatiker. Hvad en 15-årig knægt kan er ikke nok til at klare sig som udvikler i en IT-branche hvor man kan se frem til konkurrence fra eksempelvis Indien og jeg tror faktisk heller ikke at hvad en multimedie-designer kan er ret meget værd om 10 år.
Du skal satse noget mere langsigtet så du ikke kommer til at gå arbejdsløs det meste af dit liv. Jeg vil anbefale dig eksempelvis multimedie-retningen på datalogiuddannelsen på et af landets universiteter eller at uddanne dig til ingeniør inden for området.
Det er altid de dårligst uddannede der har sværest ved at få job når tiderne er dårlige (det har vi set tydeligt de seneste år) og det er også dem hvis uddannelse hurtigst bliver forældet når de går uden arbejde, men det er jo nok bedre end slet ingen uddannelse at have.
Avatar billede dishy Nybegynder
24. juni 2005 - 22:21 #6
Tak for alle de svar jeg allerede har fået. Det var jo hurtigt.;-)

Jeg vil prøve at se lidt nærmere på www.w3schools.com - tak for linket. Jeg vil kigge lidt nærmere på det senere. Og tak for svaret.

SChwarz84, vedr. det med jobmulighederne så er jeg helt klar over, at det er nemmere at få en decideret hardcore IT stilling som datalog eller ingeniør. Dog synes jeg ikke helt, man kan sammenligne jobmulighederne som f.eks. multimediedesigner med f.eks. IT-ingeniør eller datalog, da mit indtryk er, at flere multimediedesignere også sidder i stillinger inden for marketing&kommunikation, men hvor de så samtidig jo kan stå for firmaets websites. Altså hvor du som ingeniør/datalog måske er en hardcore programmerings type, vil jeg mene, at du også som multimediedesigner kan videreuddanne dig mere inden for markedsføringsområdet og dermed også af denne vej åbne for andre job muligheder inden for hhv. it-marketing, web-kommunikation, webdesing etc.. Jeg tror faktisk, at kommunikation bliver af større og større betydning inden for flere og flere virksomheder, så på dette punkt, kan der måske komme flere jobs for folk med MMD baggrund evt. kombineret med noget mere uddannelse.. Eller er jeg helt ude på et sidespor? Ehh?

Iøvrigt synes jeg, at det er underligt, at man ingen steder kan få merit til f.eks. datamatiker, hvis man f.eks. er uddannet MMD. Det måtte jo være helt ideelt også skulle man synes.. Men man kan jo vel også supplere din MMD uddannelse med datanom uddannelsen, også der igennem få noget mere programmeringskendskab, eller?

Er her i øvrigt nogen herinde der kender til HA(dat)/cand merc(dat)? Her kombinerest datalog jo med økonomi?Her skulle man så synes, at en rigtig datalog havde nemmere ved at få job, da han jo - alt andet lige - må vide mere om datalogi?

Spændende debat, glæder mig til at høre lidt mere respons.

PS. Arne v, hvad menes der helt præcis med OA&D+OOP? Og er det noget der bruges inden for webprogrammering?
Avatar billede olebole Juniormester
24. juni 2005 - 22:57 #7
<ole>

Det er da dybt beskæmmende, hvis man på IT-ingeniørstudiet ikke er i stand til at finde mindre fejlfri kilder end www.w3schools.com - som jo er herostratisk berømt for bunker af faktuelle fejl. Er det virkelig tilfældet, er der nok heller ikke udsigt til meget andet end arbejdsløshed med dén uddannelse  :)

I et andet spørgsmål her på E, fandt vi således for nylig 5-6 faktuelle fejl på en enkelt side - og det er langt fra et særsyn på det site. Når man tænker på, hvor lidt tekst - og hvor meget reklame - hver side består af, kan bedømmelsen i bedste fald svinge sig op til: Katastrofalt elendig!

Udfra, hvad jeg selv kender til af web-tutorials, tyder meget på, at de bedste sjældent skrives med mere end et yderst overfladisk kendskab til emnet ... de værste har min psykolog forbudt mig at omtale  :)

OOP (Objekt Orienteret Programmering) og OOA&D (Objekt Orienteret Analyse & Design) kan sagtens anvendes i JavaScript - men der er nok ikke så mange, der skriver JS-applikationer af et omfang, hvor det for alvor flytter noget.

Til gengæld er jeg helt sikker på, der er betydelig mere fortid end fremtid i webkodning. Langt de fleste firmaer kommer til at bruge CMS'er, som bliver (vil blive) kodet i Østeuropa og Sydøstasien - som de fleste andre web-applikationer.
Umiddelbart virker det faglige niveau ofte højere de steder - og så er arbejdskraften voldsomt meget billigere.

Jeg gik i sin tid selv på forløberen for MMD-uddannelsen, Space Invaders - har selv undervist MMD'ere i JS og PHP - og har en søn, der startede med en MMD-uddannelse ... jeg er idag langt fra imponeret.
Det er efter min mening blot en bred orientering om forskellige teknologier/arbejdsmetoder - men har _intet_ med en uddannelse at gøre ... sådan én må man sørge for efterfølgende  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede macmops Nybegynder
29. juni 2005 - 13:24 #8
Hallo...jeg bliver da noget trist over at høre at i synes jeg spiller min tid ved at gå på MMD! Men hvis jeg skal være helt ærlig ser jeg mange muligheder indefor den uddannelse fordi den ikke er lukket....Forstået således at man kan arbejde mange forskellige steder bagefter ikke kun i webhuse....
Jeg er fuldt ud tilfreds og klare mig seriøst godt....
Avatar billede keysersoze Guru
29. juni 2005 - 14:31 #9
Har selv en MMD bag mig... jeg har været heldig/god at få et job inden for det speciale jeg har, men ellers ser jeg MMD mest af alt som et springbræt til at læse videre.

Jeg mener at det er misforstået at man kan "arbejde mange forskellige steder bagefter" - mange MMD'er (i hvert fald i min tid) specialiserede sig ikke men troede, at fordi de havde en bred undervisning så kunne de det hele bagefter og dermed "bare" få arbejde. Jeg vil mene at det der foregår på uddannelsen er, at man får kigget på overfladen af det hele men hvor man ikke når at gå i særlig meget i dybden inden for de enkelte fag - og det langt størstedelen af arbejdspladserne har brug for er specialister. Jeg tror ikke problemet ligger i at MMD kun ses som web-orienteret men det er stort set umuligt både at være god til markedsføring, programmering, konceptudvikling, design og hvad du ellers kan finde på af buzz-words - og det uddannelsen giver er et papir på at du kan "lidt af det hele" og ikke at du er supergod til én specifik ting som er det der er brug for på arbejdsmarkedet.
Avatar billede macmops Nybegynder
29. juni 2005 - 14:34 #10
Well jeg kan jo oxo kun tale for min egen sag...Tror det handler om at være kreativ i sin jobsøgning og ser ikke nødvendigvis de to år som spildt...Men som Keysersoze siger så er det et springbræt til at læse videre....Hvilket altid er fornuftigt...
Avatar billede keysersoze Guru
29. juni 2005 - 14:38 #11
det er klart at man skal have en kreativ jobansøgning - men jeg har selv haft folk til samtale med en god ansøgning men som ingenting kunne... så alt er den bestemt ikke.
Avatar billede macmops Nybegynder
29. juni 2005 - 14:41 #12
Nej men tror det kommer meget an på hvem man er og hvilke mål man har i livet. Der bliver i øjeblikket spyttet så mange MMD'er ud at det er til at blive helt forfærdet over...Og jo meget af det jeg har set fra 4. semester har været ring, meget ring...Men der er altså nogle indimellem der har flair for det...
Avatar billede keysersoze Guru
29. juni 2005 - 19:26 #13
Helt klart er der nogle der har noget de andre ikke har - men langt de fleste af dem er fordi de 100% ved hvad de vil og udelukkende koncenterer sig om det både i skoletiden og udenfor... og de skal nok også klare sig.

Der er bare for mange der tror at de kan "det hele" når de er færdige og de er nok med til at ødelægge navnet MMD for dem som virkelige kan noget. Jeg synes fx ikke det er fedt at kalde mig selv for MMD og gør det stort set aldrig - kalder jeg derimod mig selv programmør (eller designer hvis jeg var det) synes jeg det virker langt bedre over for dem jeg taler med.
Avatar billede macmops Nybegynder
29. juni 2005 - 19:34 #14
Jeg kan sagtens se hvad du mener, men på den anden side vil det så ikke være lidt fedt når folk spurgte dig hvad du lavede og du så kunne sige du var MMD'er...og det du laver er rigtig fedt og godt....så er du jo med til at vende bøtten...Det var bare et forslag ;o)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juni 2005 - 19:39 #15
Hvad siger beskæftigelses statistikken for færdiguddannede MMD'ere ?
Avatar billede keysersoze Guru
29. juni 2005 - 20:01 #16
et hurtigt tal jeg kan finde frem fra http://www.da.dk/bilag/Samlet%20KVU-rapport_med%20forsider_241104.pdf - som dog desværre er fra 2002 - siger at knap 49% af MMD var i bæskigelse i nov, knap 32% var ledige og resten uden for arbejdsstyrken (dvs de nok har læst videre). samtidig var det også en af de uddannelser med højeste %del i frafald
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juni 2005 - 20:05 #17
32% er meget !
Avatar billede keysersoze Guru
29. juni 2005 - 20:32 #18
yup - har jeg sagt andet :)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juni 2005 - 20:36 #19
nix

jeg havde også forventet et rimeligt højt tal

og hele pointen var at illustrere at skepticismen overfor MMD ikke kun
er rygter og subjektive vurderinger
Avatar billede macmops Nybegynder
30. juni 2005 - 10:56 #20
Well...tjaaa...det er selvfølgelig nogle kedelige tal...men jeg gør det på min måde...og læse videre er ikke utænkeligt...;o)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2005 - 15:43 #21
dishy>

Tid at få afsluttet dette spørgsmål ?

Bed dem der hjulpet dig ligge et svar og give dem lidt tid inden du accepterer.
Avatar billede keysersoze Guru
31. januar 2006 - 19:55 #22
lukketid?