Avatar billede anders159 Nybegynder
06. marts 2007 - 11:19 Der er 13 kommentarer

chat og webcam

Hejsa

sidder med en hjemmeside der gerne skulle indeholde chatrooms og en mulighed for at 2 bruger kan tale/chatte sammen med webcam.

Har ingen erfaring med dette og er i første omgang mest ude efter de grundlæggende principper og angrebsvinkler jeg skal bruge, for at løse disse 2 problemer. siden køre på en super server.

ChatRoom:
Siden kommer til at indeholde ca 100 chat rooms.
Jeg har en mssql db tilrådighed, men ved ikke om en DB ville være den rette løsning. Kan ikke overskue om der skal skrives i DB'en hvergang en bruger sender en besked, og at browseren så henter besked listen herfra.
Det skal lige siges at jeg bliver nødt til at logge alle beskeder der bliver sendt fra brugerne.
hvad er den optimale måde at gøre dette på i forhold til performance?

Webcam Chat:
siden skal også indeholde muligheden for en webcamchat. 2 bruger skal kunne se hinanden og tale/skrive sammen. Dialogen skal kunne startes fra websiden og gerne åbne i et lille nyt vindue. Har overhovedet ingen ide om hvordan det skal gribes an.

håber på en par gode svar, links og artikler til de 2 ovenstående punkter.

Mvh
Anders
Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
06. marts 2007 - 13:28 #1
Du bliver jo nød til at bruge en database, hvis du skal logge alle beskeder. Så jeg ville lave en server der styrer alle de forskellige chatroom, og som gemmer hver enkelt besked i en db. Hver client kan så se de forskellige chatroom, og man kan så deltage i samtalen ved at logge på et room
Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
06. marts 2007 - 13:34 #2
Her er et link til en chat server.
http://www.c-sharpcorner.com/UploadFile/nanujogi/chat_server11282005233459PM/chat_server.aspx
Der er massere af tutorials og artikler at finde omkring emnet.
Avatar billede anders159 Nybegynder
06. marts 2007 - 21:13 #3
Den kigger jeg lidt på, jeg gå udfra at jeg fint kan lade clienten være en en browser?
Avatar billede anders159 Nybegynder
06. marts 2007 - 22:09 #4
kan ikke lige overskue om den kan udbygges til at dække 100 chateoom og stadig performe ok.

har se
Avatar billede anders159 Nybegynder
06. marts 2007 - 22:10 #5
kan ikke lige overskue om den kan udbygges til at dække 100 chateoom og stadig performe ok.

har tænkt på om det ikke burde være en NT service der håndtere chatserveren. Ved ikke om det er helt hen i vejret?
Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
08. marts 2007 - 11:02 #6
Du laver serveren så der bliver en thread pr chatroom. Men skal din client browser baseret?
Avatar billede anders159 Nybegynder
09. marts 2007 - 09:07 #7
ok, er med på den med tråde. men når du taler om serveren mener du så ex. en DLL eller taler vi om en NT-service?

ja clienten skal skrives til en browser.
Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
09. marts 2007 - 13:50 #8
Du kan jo selvfølgelig lave den som en service. Men hvis jeg skulle lave sådan et projekt, ville jeg lave den som almindelig form. Da man så har mulighed for at lave et interface, så man kan kontrollere de forskellige chatroom. Dvs. Smide folk af, tjekke deres IP'er, se hvor mange der er online, osv.
Avatar billede anders159 Nybegynder
10. marts 2007 - 16:25 #9
er godt med på den med at tjekke folk og evt smide dem ud mm. men hvorfor skulle det ikke kunne gøres nå det hele køre som en NT-Service?

er ikke helt med når du siger en form? det er vel ikke selve serveren du hentyder til?
Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
13. marts 2007 - 12:41 #10
Jo du kan sagtens lave det som en service, det er ikke noget problem. Jeg ville bare lave serveren som en almindelig windows applikation
Avatar billede anders159 Nybegynder
15. marts 2007 - 21:26 #11
hej igen.

har fået hul igennem med ajax og det ser ud til at virke fint.

indtil videre er det dog kun et chat room med 30 brugere.
Jeg har nu en smule problemer med at gennemskue de flaskehalse der måtte være og hvor jeg evt. skal oprette mine tråde, i forhold til den arkitektur jeg har valgt.

koden kører groft sagt sådan.

en client.aspx (ingen codeBehind).
en server.aspx.cs side der håndtere client requesten(ingen front kode).
en chatEngine.cs der håndtere selve chat afviklingen(kald fra server.aspx.cs).

chatEngine bliver registret som en global instans.

har to grundlæggende spørgsmål

1:
server.aspx.cs bør fint kunne laves til at håndtere flere chatrum, men hvad ville der ske med 'performance' ved 150 chatrum med hver 20-30 brugere(tænkt eksemple).
ville server.aspx kunne håndtere det?

2:
Hvor ville man kunne optimere denne arkitektur med hensyn til performance.

håber det gav lidt mening :)
Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
15. marts 2007 - 21:32 #12
Jeg har ikke arbejdet ret meget med ajax. ChatEngine kører den som en service? Skal din server også være med et web interface?
Avatar billede anders159 Nybegynder
16. marts 2007 - 11:28 #13
tror ikke ajax ændre det store.. er mest bekymret for belastningen af server.aspx.cs

chatengine.cs køre ikke som en service,der bliver lavet en instans i Global.asax.cs ved runtime.

har ikke tænkt så meget på server interface, men tror det bliver web.