Avatar billede ldrada Nybegynder
22. september 2007 - 17:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kinetisk energi og induktion

Denne diskussion handler om Everlight cykellygterne, som lyser ved at man sætter et par magneter på sit cykelhjul og får dem til at rotere forbi en kobberspole i lygten.

Hvis vi nu udelukker alle påvirkningsfaktorer (Gnidning, gravitation, etc) ud over hjulets rotation, og den proces som gør at lygten lyser, er der så nogle som kan komme med argumenter for og imod, om der tabes energi i hjulets rotation under processen?
Avatar billede roenving Novice
22. september 2007 - 17:18 #1
Se denne tråd: http://exp.dk/spm/796371 ...

-- der bruges noget af den energi, cyklisten kommer i, men vi er ude på de allersidste decimaler af promiller !-)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. september 2007 - 17:21 #2
Åh nej, ikke igen :) (intern joke)
Avatar billede ldrada Nybegynder
22. september 2007 - 17:24 #3
Mængden af energi er underordnet. Enten overføres der energi, ellers gør der ikke. Jeg har nu debatteret med mine venner om dette i en god times tid, og de mener at der ikke overføres energi fra hjulet til lampen, og jeg mener det modsatte.

Snit fra diskussion (Jeg er Rada):
17:19 < nerdd> Elektronerne i kobberet bevæger sig i forvejen.. Men de gør det
              blot i tilfældige retninger. Når magneten dukker op, ensretter
              den elektronernes bevægelse, men udfører ikke noget arbejde på
              dem
17:20 < Rada> Du kan ikke ensrette elektronerne uden energi. I dette tilfælde,
              er det magnetisk energi.
17:20 < divinegod> Ja, og ikke rotationsenergi :)
17:21 < Rada> Hvis du får en magnet til at stå stille foran en spole, skabes
              der ikke elektricitet.
17:21 < Rada> Den magnet skal bevæge sig i forhold til spolen. Og hvad kalder
              vi bevægelse? Vi kalder det for kinetisk energi.
17:21 < divinegod> Det er rigtigt at magneterne skal roteres (eller lignende)
                  forbi. Men det er ikke den energi der omdannes..
17:23 < Rada> Jo det er :(
Avatar billede ldrada Nybegynder
22. september 2007 - 18:08 #4
17:58 < nerdd> Hvis vi nu holder magneten fast, og bevæger spolen i stedet, så
              må magnetens kinetiske energi være lig nul, ikke?
17:59 < Rada> Det er derfor jeg siger "magnetens bevægelse i forhold til
              spolen". Det er ligemeget om det er spolen eller magneten der
              bevæger sig, et eller andet skal altså bevæge sig for at vi kan
              få elektricitet, og den bevægelse kræver energi.
18:00 < nerdd> Vil du give mig ret i det?
18:00 < Rada> Jeg kunne også sige "spolens bevægelse i forhold til magneten".
              Den matematiske formular ville være den samme.
18:00 < Rada> Ja, det sagde jeg jo lige.
18:00 < nerdd> Godt
18:00 < nerdd> Så må magnetfeltet aftage i styrke, når vi bevæger en spole forbi
18:01 < nerdd> Og så må vi også kunne genoplade magneten ved at rykke rundt på
              den, fordi vi overfører noget kinetisk energi til den
18:01 < nerdd> Men det kan man ikke
18:04 < nerdd> Nå, jeg skal til at lave mad :)
18:07 < Rada> ...
Avatar billede thov Forsker
22. september 2007 - 18:25 #5
Naturligvis tabes der energi i processen (hjulet bremses lidt), ellers ville det være en evighedsmaskine (perpeetum mobile), og den er en umulighed.
Avatar billede ldrada Nybegynder
22. september 2007 - 18:28 #6
thov: nerdd og divinegod siger altså at vi har en evighedsmaskine, og at hjulets rotationsenergi ikke påvirkes af at magneterne passerer forbi kobberspolen.
Avatar billede thov Forsker
22. september 2007 - 18:42 #7
Netop :-) Og der skal derfor lyde et stort TILLYKKE herfra... ROFLMAO.

I forhold til den energi som det kræver, at overvinde luftmodstand, friktion o.s.v, så kan man godt forstå, at det opfattes som 'gratis', at få dioderne til at lyse.
Men de fotoner (elektromagnetisk bølgebevægelse), som dioderne udsender, ER altså energi, den kommer som bekendt fra en magnet der passerer forbi en spole.

Det eneste som opstår af ingenting, er lommeuld... :-)
Avatar billede ldrada Nybegynder
23. september 2007 - 19:43 #8
Well, vi fik løst spørgsmålet inde i #physics på freenode.  De andre to blev endelig overbevist om at hjulet stopper.
thov, smid svar?
Avatar billede thov Forsker
23. september 2007 - 20:00 #9
Ok, her er et svar :-)