Avatar billede sirius Nybegynder
03. marts 2008 - 18:40 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

modulbaseret opbygning?

Hejsa

Er ved at udvikle en webportalen hvor jeg gerne vil kunne udvide funktionaliteten med forskellige moduler. Jeg har lavet selve grundformen til webportalen hvor jeg har

* Webapplikation med en forside, login side og en side man ser når man er logget ind.
* Library med forretningslogik
* Library med databasehåndtering

Mit spørgsmål er så hvordan kan jeg bygget det videre så jeg kan udvide med moduler? jeg vil gerne have det så jeg i visual studio kan have en solution for hvert modul og gerne uden at disse skal indeholde nogen af de ovenstående projekter.

Have lidt forstillet mig at lave et ekstra library som kunne agere som facade til selve webportalen for modulerne, dette library kunne så være fælles for alle modulerne. Ved ikke rigtig om det er måden at gøre det på eller hvordan det rent praktisk skal bygges op i projekter. Kan man godt lave det så hvert modul bliver lavet som et webapplication projekt? og hvordan

Nogen der har nogle gode råd til en sådan opbygning? har ikke rigtig haft held med at finde noget via google eller herinde..

Mvh
Jacob
Avatar billede arne_v Ekspert
03. marts 2008 - 18:45 #1
En saadan opbygning er vel standard for de fleste portaler.

Du kunne f.eks. kigge lidt paa nogle open source af slagsen.

Hvis du er i tvivl om noget af det tekniske er der hjaelp at hente i nielles artikel
om plugins:
  http://www.eksperten.dk/artikler/1164
Avatar billede sirius Nybegynder
03. marts 2008 - 19:00 #2
Syntes kun den artikel giver mig en ide om hvordan man kunne gøre i en windowsapplikation, ved ikke helt hvordan jeg skal overføre det til en webapplikation eller om det overhovedet kan det.

Hvis jeg skulle kigge lidt på noget open source, har du så et par forslag, må gerne må så små som mulige da det vil gøre det nemmere at overskue, kender kun lidt til DotNetNuke og tror ikke det er lige sådan til at gennemskue
Avatar billede arne_v Ekspert
03. marts 2008 - 19:26 #3
Samme princip kan bruges til web apps.
Avatar billede sirius Nybegynder
03. marts 2008 - 19:43 #4
kunne jeg ikke få dig til at uddybe det lidt så?

skal man have en webform på selve portalen som f.eks hedder module.aspx og så kan man kalde den med module.aspx?module=brugere&action=opret og så har man et library som implementere et plugininterface så kan webportalen kalde det plugin med brugere og opret som parametre og så retunerer den indhold.. Er den eneste måde jeg lige kan forestille mig, men syntes ikke det virker helt optimalt :-/
Avatar billede ieconfig Nybegynder
03. marts 2008 - 23:40 #5
Hvis det ikke er fordi du skal give andre udviklere adgang til at kode "moduler" til din portal kan du ligeså godt bare bruge usercontrols/custom kontroller som "moduler" og loade dem dynamisk efter behov. Brug derimod interfaces som "kontrakter" mellem din kode og ekterne udviklere hvis det er tilfældet.
Avatar billede sirius Nybegynder
04. marts 2008 - 16:59 #6
hejsa

fandt følgende artikel som jeg kunne bruge:
http://www.codeproject.com/KB/applications/AspNetPortalArticle.aspx

og den gør faktisk det du skriver ieconfig :-)

tak for hjælpen til jer begge, svar gerne :)
Avatar billede ieconfig Nybegynder
04. marts 2008 - 19:14 #7
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2008 - 02:05 #8
svar