Avatar billede Mikker Praktikant
09. juni 2008 - 10:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

MVC generelt

Kære Eksperter

Jeg forsøger at få afklaring på om vi her i firmaet skal benytte MVC eller klassiske web forms. Jeg tænkte at i nok kan give mig lidt input til denne overvejelse (fordele og ulemper).

Jeg er f.eks. forvirret på et højere plan over flg.:

1. Mister man de .NET-indbyggede server-kontrollere hvis man bruger MVC?

2. Skal man kode mere (manuelt) i MVC end i klassiske web forms?

3. Begrænser vi os selv ved brug af MVC - f.eks. ifbm. 3. parts kontrollere/moduler?

4. Kan man bruge nye teknologier med det samme (så som Linq) sammen med MVC?

Andre inputs er meget velkomne.

/miclyk
Avatar billede sherlock Nybegynder
09. juni 2008 - 10:57 #1
Avatar billede guidmaster Nybegynder
09. juni 2008 - 13:11 #2
Jeg går ud fra du med ASP.NET MVC, right?

1) Ja det gør du.
2) Ja - du får ansvaret for at lave den html der skal sendes tilbage til browseren. Fuldstændig som i ASP 3
3) Hvis det er server kontroller du tænker på, så gør I
4) Det er slet ikke noget problem!

En fordelene ved MVC er at det er muligt at lave tdd udvikling på din web applikation. En af ulemperne(for nogle) er at man selv skal sørge for at lave den html der skal sendes til browseren - andre vil anse dette som en kæmpe fordel.
Så hvis I vil have fuldkontrol over hvordan Jeres html ser ud så er det nok MVC - Vil i derimod gerne gøre brug af de indbyggede server kontroller forsætter I bare med Web Forms.
Avatar billede Mikker Praktikant
10. juni 2008 - 11:04 #3
Dvs. at vi f.eks. ikke kan benytte komponenter hentet herfra: http://www.componentart.com/webui/demos/default.aspx ?

Er det hurtigere eller langsommere at udvikle i MVC-frameworket kontra Web Forms?
Avatar billede sherlock Nybegynder
10. juni 2008 - 12:04 #4
Jeg er dårligt nok bekendt med MVC, men jeg læser diverse artikler sådan, at man er nødt til at bruge AJAX, for at implementere en brugbar MVC-løsning til web.
Hvis det holder, kan du bruge alle de komponenter, du vil, så længe du pakker dem ind i AJAX. Det er så bare en hel extra verden at sætte sig ind i.
Avatar billede Mikker Praktikant
18. august 2010 - 13:30 #5
Lukker