Avatar billede champfan Praktikant
05. december 2009 - 19:17 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fratrækkes procentdel i Excel (eller Numers)?

Som det fremgår af ovennævnte spørgsmål, er jeg en klovn til regneark, men jeg sidder og arbejder med prisliste, hvor jeg har en celle med et beløb, hvor jeg vil fratrække 20% i rabat.

Jeg har en række hvor jeg i G2 har 150,00 kr. og ønsker at G3 skal indeholde prisen fratrukket 20% rabat.

Hvordan skriver man denne formel?

På forhånd tak.
Avatar billede champfan Praktikant
05. december 2009 - 19:18 #1
Skal lige nævne, at jeg arbejder i Apple Numbers, men går ud fra, at formlen er den samme.
Avatar billede aitnemed Novice
05. december 2009 - 19:42 #2
Hvis jeg har forstået dig rigtigt, så burde det kunne løses med at indsætte denne formel i celle G3: =G2*0,8

Men hvis det kunne tænkes, at din rabat på 20% kunne ændre sig i fremtiden, så ville det nok være mere hensigtsmæssigt at have din rabat liggende i en isoleret celle, så du senere kun skal ind og ændre i din rabet et sted.

Hvis vi nu siger, at vi gør celle H1 til "rabatcelle", så sørger vi for, at der i denne celle står 20 (underforstået at det er procent).

Så kunne førnævnte formel i G3 i stedet hedde: =G2*((100-H1)/100)
Avatar billede champfan Praktikant
05. december 2009 - 20:03 #3
Det er bare super. Tak for det, og det virker.

Jeg sidder med en del rækker, hvor hver kolonne indeholder tillæg af transportomkostninger, moms, mv., og hvor sidste celle i rækken, G3, som sagt ender med en rabatpris udregnet fra F3.

Jeg kan godt se ideen i at have rabatten liggende i en celle, men hvordan slår det igennem hele arket (samtlige rækker nedad)? Svaret ligger selvfølgelig i formlen du har skrevet, men hvordan tyder man den?
Avatar billede aitnemed Novice
05. december 2009 - 21:20 #4
Hvis du vælger at bruge formlen "=G2*((100-H1)/100)" i alle dine rabatudregninger, er det selvfølgelig under forudsætning af, at du ikke i én række skal bruge én rabat og i en anden række skal bruge en anden rabat.

Når du så gør brug af formlen, er det kun den første cellehenvisning ("G2") i formlen, som du skal tilpasse til den pågældende række.

Formlen tydes således: "Indholdet i cellen(G2)[som er 150]ganges med((100-indholdet i celle H1[som er 20])/100)

Altså står der, med de tal du har oplyst mig om: 150*((100-20)/100)

Jeg vil nok kunne give en yderligere uddybning, hvis du måske kunne sende det ark du arbejder på til mig (eller et demo-ark med fiktive data), så jeg kan være helt sikker på din problemstilling. Du kan se min mail i min profil.
Avatar billede aitnemed Novice
05. december 2009 - 21:37 #5
Har lige genlæst din beskrivelse, og tror måske, at du kan gøre det samme på alle dine rækker ret simpelt.

Nedenstående gennemgang antager, at din formel for rabatudregning er den jeg foreslog: =G2*((100-H1)/100).

1) Erstat formlen i celle G3 med denne =G2*((100-$H$1)/100)

2) klik på celle G3 (hvis den ikke allerede er markeret)
    Cellen skulle nu være markeret med en sort ramme og en lille sort firkant i cellens nederste højre hjørne.

3) Før markøren over den lille sorte firkant
    Markøren skulle nu ændre symbol til et sort plus

4) Klik (og holdmusetasten nede) og træk nedad i regnearket
    Du kan se en gråskaleret markering, der følger med.

5) Når du har markeret samtlige underliggende celler, hvor du skal udregne en rabat, slipper du musetasten

Nu burde samtlige af de markerede udregninger gøre brug af din formel og formlen skulle gerne have tilpasset sig.
Avatar billede champfan Praktikant
06. december 2009 - 15:39 #6
Tak for hjælpen.

Jeg har taget imod dit tilbud og sendt arket til dig. Det kniber mig nemlig lidt at få rabatten til at ligge i en isoleret celle, som du foreslår.
Avatar billede champfan Praktikant
06. december 2009 - 18:24 #7
Arket spiller og jeg er i fuld gang. Et stort tak for hjælpen.
Avatar billede champfan Praktikant
06. december 2009 - 19:58 #8
Der dukker lige en ting mere op: Avance i procent.

Jeg har min indkøbspris i H2 og min udsalgspris i J2, og vil som sagt gerne have vist avancen i procent i M2.

Jeg har forsøgt mig frem med ABS, men der returneres en forkert procent.
Avatar billede aitnemed Novice
07. december 2009 - 09:26 #9
I Princippet er det jo nok et helt nyt spørgsmål, men her får du lige et svar:

=(J2-H2)/H2*100

Indsæt denne formel i celle M2, så skulle det spille.
Avatar billede champfan Praktikant
07. december 2009 - 19:07 #10
Ok, det tænkte jeg ikke lige på, men nu begynder jeg at se ideen. Der er vist ingen tvivl om, at jeg må melde mig til et kursus.

Tak for din hjælp.