Avatar billede Sigma Pi Juniormester
19. februar 2010 - 08:31 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

sum.hvis værdi mellem

Jeg sidder og er igang med et ark, hvor den skal summere restgælden af nogle lån, hvis restløbetiden på lånene er mellem x år.

Intervallerne er f.eks.

0-10 år
10-15 år
15-20 år osv.

Men hvordan laver jeg lige præcis den formel? Jeg forestiller mig noget med, at det skal være sum.hvis("område"; <hvad skal der stå her?>; område).

Nogen der kan hjælpe med det?
19. februar 2010 - 09:22 #1
Syntaksen er:

=SUM.HVIS(A1:A99;"10-15 år";B1:B99)

hvor A-kolonnen indeholder restløbetiden, og B-kolonnen de værdier, der skal summeres.
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
19. februar 2010 - 09:38 #2
Jeg har vist ikke forklaret mig godt nok. I datatabellen, der står de enkelte lån med f.eks. 28,25 år, 17,60 år osv.

Så jeg skal have den til at fange alle lån med løbetid mellem f.eks. 10 og 15 år. Altså også dem, der har f.eks. 12,85 ... 14,50 osv. Kan jeg gøre det, ved at bruge den "syntaks" der?
19. februar 2010 - 09:46 #3
Så kan du ikke bruge SUM.HVIS() - brug i stedet SUMPRODUKT().

=SUMPRODUKT((A1:A99>=10)*(A1:A99<15)*(B1:B99))
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
19. februar 2010 - 10:05 #4
Er det fordi sum.hvis kun beskæftiger sig med 1 kriterium?

Det prøver jeg lige!

Nu er jeg så lige rendt ind i en anden udfordring.

Nu skal jeg også have summeret restgælde på lån, der opfylder flere variabler.

Mulige variabler

Låntype: ejerskifte, tillægslån
Rentetype: fast, variabel
Ejd.type: villa, sommerhus

Er det også sumprodukt, som skal bruges til det? Hvis jeg f.eks. vil "isolere" og summere alle restgælde for "ejerskifte med fast rente i sommerhuse"?

Jeg skal nok lave et spørgsmål mere, så du kan få lidt flere points for det.
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
19. februar 2010 - 10:21 #5
Hvis du lige lægger et svar Erik, så får du points. sumprodukt løste det ene af mine problemer  ;o)
19. februar 2010 - 10:29 #6
Ja, der kan kun være et kriterie i SUM.HVIS().

SUMPRODUKT() vil også kunne løse din nye udfordring.
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
19. februar 2010 - 10:43 #7
Har du fået min besked til dig?
19. februar 2010 - 10:48 #8
Du kan også bruge SUMPRODUKT() selv om det er tekststrenge du skal validere på.

=SUMPRODUKT((A1:A99="Ejersk.sag")*(B1:B99="Sommerhus")*(C1:C99="Boliglån 95")*(D1:d99))

Ulempen ved tekststrenge er at blot den mindste uregelmæssighed i skrivemåden, vil give et forkert resultat. F. eks. er "Ejersk.sag" ikke det samme som "Ejersk. sag". Men hvis blot dine tekster er helt entydige vil denne kunne anvendes.
19. februar 2010 - 11:02 #9
Du kan også bruge SUMPRODUKT() til at tælle antal forekomster, der opfylder flere forskellige kriterier. F.eks. som denne:

=SUMPRODUKT((A1:A99>=10)*(A1:A99<15)*(B1:B99="Sommerhus")*(C1:C99="Boliglån 95"))

Det er helt OK med de points, jeg har fået.
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
19. februar 2010 - 11:57 #10
Jeg er i hvert fald rigtig glad for din hjælp! Nu får jeg jo ros af chefen!!  ;o)

Mange tak!
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
19. februar 2010 - 14:24 #11
Jeg kan bare ikke helt få det til at fungere, med flere forekomster. Så returnerer den bare nul?

=SUMPRODUKT((DATA!L2:L65="Boliglån 105")*(DATA!P2:P65="Ejersk.lån")*(DATA!L2:L65="Boliglån 100")*(DATA!B2:B65))

Sådan ser den ud, den jeg har lavet. Det sidste led jeg har sat ind er (DATA!L2:L65="Boliglån 100") og det er derefter den returnerer nul.

Jeg kan ikke helt forstå det? Er det fordi jeg laver 2 "kørsler" der læser i samme kollonne?
22. februar 2010 - 09:08 #12
Den vil altid give 0, da L-kolonnen ikke både kan være lig med "Bolig 105" og "Bolig 100".
22. februar 2010 - 11:17 #13
Jeg ved ikke helt om det er dette resultat, du ønsker:

=SUMPRODUKT((DATA!L2:L65="Boliglån 105")*(DATA!P2:P65="Ejersk.lån")*(DATA!B2:B65))
+SUMPRODUKT((DATA!P2:P65="Ejersk.lån")*(DATA!L2:L65="Boliglån 100")*(DATA!B2:B65))
22. maj 2019 - 10:19 #14
Thanks for such impressive article, I have a question in my memory that I want to ask for long time that how to delete search history bing from your browser in easy steps.