Avatar billede nuckiear Nybegynder
30. marts 2010 - 20:48 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Harddisk vil ikke komme frem

Hejsa
Jeg har fået en ny computer og har sat en gammel SATA harddisk i. Mit problem lægger så i at computer ikke vil genkende den rigtige
Når jeg kigger i disk håndtering står der
Disk 0
Dynamisk
Ugyldig

Intetdrevbokstav Simpel Grundlæggende intetfilsystem Iorden (EISA-konfiguration)

Når jeg så højreklikker på disken kan jeg vælge konventere til grundlæggende disk som det eneste. Men hvis jeg gør det fortæller den mig at jeg vil miste data på disken. Og det er jeg bestemt ikke int. i... Der lægger rigtig mange ting jeg ikke vil af med på den... Please Help !:(
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2010 - 20:58 #1
Den omtalte HDD må jo så sidde i som slave, kan jeg forstå.
Den disk indeholder en AISA partition. Det er en partition, som indeholder et recovery styresystem, fra en anden computer.
Har du data du skal redde fra den HDD? Hvis ikke, kan du roligt formatere hele disken og slette den EISA partition.
Avatar billede nuckiear Nybegynder
30. marts 2010 - 21:05 #2
slave??? er der noget der hedder slave med SATA?

Jeg mener ikke der har været et styre program på den SATA disk her.. Og ja jeg har en masse data på den disk jeg gerne skulle have
Avatar billede nuckiear Nybegynder
30. marts 2010 - 21:06 #3
Nej har lige tjekket der har ikke været noget styresystem på den. der lægger kun data som musik billeder osv
Avatar billede nuckiear Nybegynder
30. marts 2010 - 21:20 #4
Nu har jeg sat en anden SATA harddisk til som også kun indenholder data, i samme stik som den anden. Og den kommer med den samme melding som den forrige
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2010 - 21:21 #5
"Intetdrevbokstav Simpel Grundlæggende intetfilsystem Iorden (EISA-konfiguration)" Hvor i alverden kommer den så fra?

Jo en ekstra HDD er en slavedisk, men når det er Sata, er der ikke nogen jumper at tage hensyn til.
Måske har disken bare mistet filtabellen (partitionstabellen) hvilket styresystem har du?
Avatar billede nuckiear Nybegynder
30. marts 2010 - 21:24 #6
Jeg kører Windows Vista på denne her nye computer. Men den gamle computer som SATA diskene sad i før var XP
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2010 - 21:26 #7
Det lyder sgu meget mystisk. Kan du linke til et billede at Diskhåndtering, så jeg og andre brugere, kan se hvad der står?
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2010 - 21:29 #8
Vista burde ikke have problemer med at se data oprettet med XP.
Avatar billede nuckiear Nybegynder
30. marts 2010 - 21:29 #9
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2010 - 21:37 #10
Nå sådan, det er din nye HDD, som har en EISA partition og ikke den gamle fra XP. Men hvis disken fra XP virkelig er dymanisk, så har du et alvorligt problem. Prøv at downloade dette gratis, men storartede program, og se hvad der der står om din XP disk.
http://www.paragon-software.com/home/pm-express/
Avatar billede nuckiear Nybegynder
30. marts 2010 - 21:41 #11
Nej der er den gamle fra XP. Den nye her den fungere perfekt ingen problemer her. Det er min SATA harddisk som jeg havde i min XP
Avatar billede thov Forsker
30. marts 2010 - 21:49 #12
I BIOS kan du prøve at ændre AHCI indstillingen.
Avatar billede nuckiear Nybegynder
30. marts 2010 - 21:53 #13
Det var sort snak det der ? Ændre til hvad ?
Avatar billede nuckiear Nybegynder
30. marts 2010 - 21:54 #14
offline > I det program hvis jeg ser i loggen kan jeg se alle de rigtige data om disken, navn og den rigtige størrelse osv
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2010 - 21:54 #15
Altså Disk "0" = Vista indeholder en EISA partition.
Disk 1. står som Dynamisk, og det må da være den fra XP.
Her noget fra Microsoft.
How to Convert a Dynamic Disk to a Basic Disk
To change a dynamic disk back to a basic disk:

  1. Back up all the data on all the volumes on the disk you want to convert to a basic disk.
  2. Log on as Administrator or as a member of the Administrators group.
  3. Click Start, and then click Control Panel.
  4. Click Performance and Maintenance, click Administrative Tools, and then double-click Computer Management.
  5. In the left pane, click Disk Management.
  6. Right-click a volume on the dynamic disk that you want to change to a basic disk, and then click Delete Volume.
  7. Click Yes when you are prompted to delete the volume.
  8. Repeat steps 4 and 5 for each volume on the dynamic disk.
  9. After you have deleted all the volumes on the dynamic disk, right-click the dynamic disk that you want to change to a basic disk, and then click Convert to Basic Disk.

      NOTE:You must right-click the gray area that contains the disk title on the left side of the Details pane. For example, right-click Disk 1.

Det er vanskeligt stof, og i erkendelse af min begrænsede viden, vil jeg foreslå, at du kontakter helgec, for at høre om dine data kan reddes http://www.eksperten.dk/profil/helgec
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2010 - 21:57 #16
AHCI indstillingen er kun til nytte, hvis HDD ikke kan findes, men den er jo fundet.
Vil det sige, at i det program står der ikke Dynamisk men NTFS ?
Avatar billede nuckiear Nybegynder
30. marts 2010 - 22:03 #17
Disk 1 den nye disk som indenholder vista

Disk 0 er den disk fra XP som jeg ikke kan få adgang til nu og den er dynamisk
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2010 - 22:04 #18
Hvis du ikke allerede har en Live CD, kan du jo prøve med f.eks. Poppy linux, at se efter dine data. http://www.puppylinux.com/download/
Avatar billede nuckiear Nybegynder
30. marts 2010 - 22:05 #19
Hov nu læser jeg lige at den der EISA kon er en del af den disk som virker og IKKE den anden...

Min SATA Disk fra xp som jeg ikke kan få fat i, står slet ikke i listen ovenfor. Den står kun nedenunder og er listet som :
DISK 0
Dynamisk

Ugyldig

Det skal lige siges jeg har lige tage den ud af en computer med XP hvor den kørte flydende.. Og nu vil den ikke genkende den her
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2010 - 22:11 #20
Hvor kan du nu skrive det??? Se dog på det billede, som du linkede til.
Disk 0
grundlæggende
931,51 GB

Disk 1.
Dynamisk
ugyldig
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2010 - 22:14 #21
Men hvad skrev Paragon om disken fra XP, dynamisk eller NTFS ?
Avatar billede nuckiear Nybegynder
30. marts 2010 - 22:14 #22
Ja men det er self fordi jeg har prøvet og bytte om på stikkene for at se om der var noget galt med porten. Men ja det er rigtigt sådan der :)

Men den der konfiguration er ikke på den disk der ikke virker
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2010 - 22:18 #23
Hvorfra skulle jeg vide, at du efter at have sendt et billede, bytter rundt på kablerne?
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2010 - 22:29 #24
Jeg må nok hellere pointere, at hvis du følger microsofts anvisning i #15 før du har fået dine data ud, så får du dem aldrig. Det får du måske ikke alligevel fra en dynamisk disk, men forsøget skal gøres før formateringen.
Avatar billede nuckiear Nybegynder
30. marts 2010 - 22:33 #25
Hmm det giver ikke meget mening at den ikke bare virker når man sætter den over i denne...
Avatar billede nuckiear Nybegynder
30. marts 2010 - 22:35 #26
Men det program du forslog med partionerne.. Der kan jeg se alle dataerne på disken.
Avatar billede nuckiear Nybegynder
30. marts 2010 - 22:40 #27
Jeg har sat et SATA raid kort i nu, og prøvet og slutte disken til på det. og der får jeg samme fejl med ugyldig disk..... Er det helt håbløst at få fat i mine data, medmindre jeg får smidt dem tilbage i en xp ?
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2010 - 22:44 #28
Du har ikke svaret på, om Paragon beskriver disken som dynamisk eller NTFS.
Avatar billede nuckiear Nybegynder
30. marts 2010 - 22:52 #29
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2010 - 23:22 #30
Det ser grimt ud. Disken skal stå som grundlæggende, men står som dynamisk. Jeg tror det er Vista, som har lavet noget lort.

prøv at se her under afsnittet "Uha - det var ikke så godt.
Du kan prøve hvis du tør, jeg kan ikke udtale mig om det, men på
den anden side, er disken dynamisk, vil den også være det i XP.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33488&PID=307456&title=dynamiske-harddiske
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2010 - 23:24 #31
Ps. jeg ved ikke hvor meget den gratis version af Paragon kan.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. marts 2010 - 00:15 #32
Hvis du vil forsøge dig med omtalte Acronis suite, skal det gøres
fra en XP. Programmet er ikke compatibelt med win7, og så vel næppe heller med Vista.
Elers er det muligt, at en prøveversion af Paragon Partitition manager personal vil fungere, selv om det er en prøve?
http://www.paragon-software.com/home/pm-personal/
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2010 - 07:55 #33
Du har mistet din filtabel, den kan muligvis gendannes med TESTDISK http://www.helgec.dk/lost%20partition.html vær opmærksom på at guiden ikke længere helt svarer til den nye version af TESTDISK, når og hvis partitionen som TESTDISK finder bliver grøn skal du vælge "write"
Hvis TESTDISK ikke kan klare problemet kan du blot klone din syge disk/partition over på den nye, du skal dog forinden oprette en partition af mindst samme størrelse som kilde-partitionen
Avatar billede nuckiear Nybegynder
31. marts 2010 - 09:22 #34
TestDisk 5.8, Data Recovery Utility, May 2005
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
http://www.cgsecurity.org
Please wait...
No harddisk found
You need to be administrator to use TestDisk
Under Win9x, use the DOS version instead

TestDisk exited normally.
Avatar billede nuckiear Nybegynder
31. marts 2010 - 09:23 #35
Hmmm ingen harddisk ligefrem.. Der sidder faktisk 2 *G*
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2010 - 10:32 #36
Jeg mente nu at jeg havde lagt en nyere version op, men hent den på http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download og kør så programmet som administrator (højreklik)
Avatar billede nuckiear Nybegynder
31. marts 2010 - 13:02 #37
Har fået hjælp af helgec og nu virker alt bare perfekt... Super mange tak.. 1000 tak 1000 tak :) Du er den bedste!