Avatar billede kenp Novice
20. april 2010 - 23:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

backup gateway via WHS

Hejsa

Normalt har jeg vist ikke problemer med netværk. Men har ikke rigtig fået sat mig ind i denne problemstilling :D

Men groft sagt så har jeg min WHS som styre min, DHCP, DNS mv.

Min nuværende router funger ikke således ikke som DHCP (Zyxel P-2602HW-D1A) som jeg har fra min udbyder fullrate.

Derudover har jeg en DIR-655 som pt. kun funger som Accesspoint. Men da denne understøtter at jeg kan sætte mobilbredbånd op på den (fra f.eks. 3) vil jeg gerne have den til at funger som backup gateway, således at den kobler over på den når min nuværende forbindelse stryger (det sker jo ind imellem).

Skal jeg bare sætte det op i min DIR-655 uden at aktiver DHCP (vil være tosset at aktiver dhcp da det så først laver lort i netværk), eller skal jeg bare sætte den ind som ekstra IP i gateway/router i WHS.

Eller hvorledes gør man :)
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
12. maj 2010 - 09:00 #1
hvad mener du med at den understøtter mobil bredbånd ? man man sætte et simkort i den ?

Som jeg ser dit setup ønsker du at kører med 2 default gateways, en pirmær og en sekundær (backup). Det er normalt noget man styre over i ens router, men det er ikke noget de normale router til private understøtter, der skal du op og have en mere professionel en af slagsen.
Jeg er lidt i tvivl om ikke du vil kunne lave det via en Windows ISA server, men ihvertfald ikke via Windows Home server.

Men hvis din DIR-655 understøtter Sim kort, så understøtter den vel også funktionen direkte ?
Avatar billede kenp Novice
12. maj 2010 - 09:17 #2
man kan vel godt kalde det 2 gateways... men så må gateway2 kun bruges når gateway1 er nede... og gå tilbage til gateway1 når den er oppe..

for ja DIR-655 understøtter mobilbredbånd.. (kunne jo også smide de direkte på WHS... men det ændre jo ikke på det med antal gateways)
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
12. maj 2010 - 09:34 #3
Den funktion du beskriver er jo en fallover hvis den ene gateway ikke virker..

det er normalt noget man laver i sin router men som sagt så har jeg aldrig set nogen af de router der bruges til private der kan det!
Der skal man have fat i en mere professionel en af slags (Cisco eller lign)

Jeg vil også tro at godt kan lave det i en Windows ISA server, men er helt sikker på at man ikke kan i en WHS ( har selv en stående.. )

men igen, du skriver at din D-link understøtter mobilbredbånd ??
jeg har siddet og læst lidt inde på D-link´s side, men syntes ikke at jeg kan finde det ???

hvad mener du med at den understøtter det ?
der kan da ikke sættes et Sim kort i den ?
Avatar billede kenp Novice
12. maj 2010 - 10:05 #4
Nej ikke sim-kort direkte.

Men du kan tilslutte USB-nøgle med mobilbredbånd. du skal dog vist nok have nyeste firmware i den. og ved det virker ;) da jeg brugte det i en periode hvor jeg ikke havde alm. adsl.

Nå men så må jeg jo bare undvære funktionen :(
Avatar billede kenp Novice
18. august 2010 - 21:00 #5
Takker for svar. tror bare jeg springer over her.. og må leve med det som det er.

Smider du et svar.
Avatar billede kenp Novice
29. april 2011 - 17:25 #6
lukkes