Avatar billede dla Praktikant
06. september 2010 - 10:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Find max værdi over 1 og under 3000

Jeg vil finde max værdien i en række, men jeg vil have sorteret alle 1-taller og alle tal over 3000 fra. Hvorfor virker denne formel ikke?

{=MAX(IF(AND(BI2:BZ2<3000;BI2:BZ2>1);BI2:BZ2;0))]

Kan man ikke bruge AND i matrix-formler? Hvad gør man så?

Jeg bruger Excel 2007
Avatar billede carlt Seniormester
06. september 2010 - 11:12 #1
Kan man det: begyndelsen { og slutningen ]
Avatar billede ae03 Novice
06. september 2010 - 11:16 #2
Eftersom der er en ] i slutningen af din formel, får jeg den mistanke, at du forsøger selv at sætte {} på din formel. Det kan du ikke. Du skal indtaste formlen og afslutte med ctrl+shift+enter. Så "tilføjer" Excel selv {}.

Vh. Lars
Avatar billede dla Praktikant
06. september 2010 - 12:11 #3
Nej det var en fejl, her har jeg sat dem på manuelt, for når jeg kopierer kommer de ikke med, det er selvfølgelig }

Formlen virker hvis jeg kun har 1 IF, ikke med 2.

Men jeg har søgt på nettet og fandt faktisk løsningen, formlen skal se sådan ud:

{=MAX(IF((BI2:BZ2<3000)*(BI2:BZ2>1);BI2:BZ2;0))}

Den der kan forklare mig hvorfor, får pointene, for jeg forstår det ikke. Men det virker.
Avatar billede kabbak Professor
06. september 2010 - 16:47 #4
BI2:BZ2<3000
hvis tallet er mindre end 3000, returneres TRUE
BI2:BZ2>1
hvis tallet er større end 1, returneres TRUE
TRUE er det samme som 1
så 1*1 =1
  1*0=0
  0*1-0

så dem du får 1 ud for med regnes i MAX

så {=MAX(IF((TRUE)*(TRUE);BI2:BZ2;0))}
Avatar billede dla Praktikant
07. september 2010 - 08:52 #5
Tusind tak kabbak!Der fik jeg virkelig ryddet et stort problem af vejen. Jeg har nemlig set lignende formler mange gange før, og aldrig kunnet forstå hvordan de fungerer.

Det kan jeg nu, super!

Læg et svar, du fortjener pointene.

Mvh Dorit
Avatar billede kabbak Professor
07. september 2010 - 19:41 #6
;-))