Avatar billede mikkel. Nybegynder
04. april 2011 - 10:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Avanceret betalingsløsning - mange transaktioner

Hej Eksperter,

Jeg skal have lavet en smart betalingsløsning og jeg er lidt lost. I kort, vil jeg lave en side hvor flere sælgere kan sælge deres varer imod en lille procentsats i salær. Jeg skal have lavet en smart betalingsløsning, da antallet af sælgere er svingende og deres salg ligeså, så at skulle fakturere dem månedtligt er ikke at foretrække.

Jeg prøver lige med et eksempel:

Jeg ejer en side hvor der er x antal sælgere af sportsudstyr. Jeg tager x % salær af alle de varesalg de laver på siden. Antallet af sælgere på siden er svingende, da de kommer og går. Jeg skal have et eller andet betalingssystem der sikrer mig, at jeg automatisk får min lille procentdel af salget hver gang, i stedet for at skulle fakturere dem månedtligt. Altså, hvis en sælger får solgt en fodbold til 200kr og jeg har en aftale om at jeg skal have 10 %, er der to mulige scenarier:

- Kundens betaling bliver splittet, så jeg får 20 kr og sælger får 180, automatisk (af de 200 der blev trukket hos kunden).

- Der bliver foretaget en dobbelttransaktion, så når kundens vare er sendt, trækkes der 200kr fra kunden til sælger og 20 kr fra sælger til mig.

Kan nogen af ovenstående lade sig gøre, eller er den eneste løsning at fakturere sælgerne månedtligt? Er der nogen der er at foretrække (dobbelt transaktion er måske meget dyrt for min betalningsgateway, hvorimod split transaktion kan give mig problemer med rettigheder, da jeg ikke vil være ansvarlig for handel mellem sælger og kunde).

Det er et vigtigt spørgsmål for min forretning, så hvis ikke i ved det, bedes i undlade at svare. Til gengæld vil et svar være til kæmpe hjælp.
Avatar billede mrjowns Novice
04. april 2011 - 11:54 #1
Så vidt jeg ved er den eneste reelle løsning, at du manuelt fakturerer sælgerne pr måned og det er der en én god grund til:

En betalingsløsning være koblet med en indløsningsaftale fra PBS/Nets. På sådan en aftale er det angivet, hvilket firma der ejer løsningen og på hvilket kontonummer pengene skal sættes ind. Det du spørger om er, om nogle penge kan sættes ind på din konto og andre penge kan sættes ind på sælgerens konto. Teoretisk er det muligt, men det betyder, at hver enkelt sælger skal have deres egen indløsningsaftale med PBS og det bliver MEGET omstændigt.

Jeg vil anbefale fakturering, desværre.

Du kan muligvis lave noget integration til PayPal - der skal sælgerne bare have en konto, hvilket er noget lettere. Men så kan slutkunderne ikke betale med Dankort.

Håber det var svar nok.

Med venlig hilsen
Jonas Henriksen
Partner
Valeo.dk
Avatar billede mikkel. Nybegynder
04. april 2011 - 12:02 #2
Tak for svar Jonas. Jeg tror desværre du har ret, det ville bare være super smart hvis det andet kunne lade sig gøre.

Du skriver at en betalingsløsning skal have et konto nr at sætte pengene ind på. Vil det sige, at jeg ikke kan lave en betalingsløsning der er åben for sælgere på siden uden at de laver hver især en aftale med pbs? Pengene skal jo ikke gå til mig når en kunde laver et køb..
Avatar billede magic-mouse Novice
04. april 2011 - 13:20 #3
Ud over det vil der også være et stort bog førings problem i dobbelt transaktion.
Avatar billede mrjowns Novice
04. april 2011 - 17:08 #4
Hej Mikkel. Ja, jeg har tidligere talt med kunder, som havde samme idé til en onlineløsning, men det blev droppet igen.

Ikke nok med, at det er næsten teknisk umuligt (dynamisk at kunne tilknytte flere PBS-aftaler til en løsning), det ville også være enormt kompliceret at kode... For der skulle jo også automatisk overføres penge til din betalingsløsning når sælgeren solgte et produkt - og der har Magic Mouse selvfølgelig ret - det ville blive noget rod bogføringsmæssigt.

En anden løsning kunne være, at der blev udviklet en "shop", hvor man kunne oprette sig som sælger for at sælge produkterne. Så var der en statusside for hver sælger der fortalte, hvor meget vedkommende havde optjent i avance. Avancen blev så udbetalt hver måned.

Dette ville være en farbar løsning - jeg har ikke hørt om standard shopsoftware der kan klare denne specifikke opgave, men det er da til at løse.
Avatar billede mikkel. Nybegynder
05. april 2011 - 10:27 #5
Ok, kan se det ikke er lige til at løse.

Jeg må tænke lidt videre og se om jeg kan komme på en smart løsning..

Tak for dit svar Jonas.