Avatar billede mobius6 Juniormester
31. maj 2011 - 19:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Bredbånd, hvad skal det være?

Hej, jeg er netop kommet hjem fa 7 år i udlandet og skal have bestilt bredbånd, jeg googede lidt og kan se at der er rigtigt mange udbydere på banen (dengang kunne man vælge mellem 2-3 udbydere) - jeg skal have 10mb+ (eller mere hvis det ikke er for dyrt) Skal ikke have fast telefon eller mobil abonement eller nogen TV pakker (udover hvad der er standard i vægen allerede)
(det ville dog være ok hvis nogen tilbød mobilt bredbånd (udb) i en pakke men absolut ikke et must overhovedet.

Hvem er de bedste/mest stabile(og hurtigste til at sætte op)
Jeg kommer til at bo på Østerbro i København.

m6 :-)
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2011 - 19:46 #1
Det hurtigste er at gå ned og købe en 3G mobilnet USB, så er du på når du kommer hjem. ca 7Mbit.

Ellers hvis du har kabeltv, så kan du sikkert få det denne vej.

>10 Mbit kræver at du bor rimeligt tæt på en central, hvis det skal over telefonstikket.
Avatar billede Counx Nybegynder
31. maj 2011 - 19:58 #2
Et USB moden er dog ikke godt hvis du skal bruge en del data, da de sætter din forbindelse ned på det laveste når du har overskredet de GB data du har fået stillet til rådighed.
Hvis du skal bruge meget data vil det være bedst med en bredbånd gennem tv-stikket, som jape44 har skrevet.

//Counx
Avatar billede mobius6 Juniormester
31. maj 2011 - 19:59 #3
hej, ja det var faktisk det første jeg tænkte men efter at have lånt en 4mb stick (telenor) bestemte jeg at det nok skal være kabel, jeg målte på den "op til 4mg" forbindelse og på intet tidspunkt gennem 8 dage kom den i nærheden af det halve.. og var generelt ustabil. - derudover er mit forbrug omkrig 100Gb md. og ikke 10Gb som virker som om er grænsen, også 3G... :-)
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2011 - 20:04 #4
Oister har ingen begrænsning? 3 har heller ikke osv.
Avatar billede mobius6 Juniormester
31. maj 2011 - 20:25 #5
udfra hvad de skriver på deres sites har de alle begrænsning (10-30b) - og bedste Upload er 1,3 - det er ikke godt nok, dertil er det ustabilt til mit formål (tungt grafik som sendes/modtages, optil 5Gb ad gangen)
Avatar billede chalde Seniormester
31. maj 2011 - 22:03 #6
Har i en antenneforening?
Tænker her om der muligvis leveres fiber(comx, dbnet eller andet).
Eller evt. Yousee (de kan som regel levere på 1-3 hverdage) med mulighed for op til 50mbit.
Avatar billede Counx Nybegynder
01. juni 2011 - 09:13 #7
Og hvis du er til den helt tunge ende, så kan stofa give dig op til 111mbit samt 11 upload og jeg syntes at 450kr for sådan en forbindelse er billigt, men de skal dog have lagt fiber, de er godt igang med at lægge fiber i det meste af landet, du kan prøve at søge på deres hjemmeside om det er lagt ud i nærheden af dig.
Avatar billede jesperlangarm Nybegynder
01. juni 2011 - 14:22 #8
Reklame er ikke tilladt

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede mobius6 Juniormester
08. august 2011 - 11:23 #9
Valgte en løsning hos YouSee (50/50)
tak
Avatar billede KimK1703 Nybegynder
08. september 2011 - 08:47 #10
Jeg kan se at du har bestilt bredbånd hos Yousee, men for lige at afklare problemstillingen omkring mobilt bredbånd:

Det rigtigt at nogle udbydere(bl.a. 3 og Oister) reklamerer med ubegrænset data, men dette betyder i praksis kun at du har den hurtigstmulig hastighed indtil du når et maximum forbrug - typisk 10 GB. Herefter nedsættes hastighed markant.

Er man i tvivl om hvor stort ens forbrug er, er det altid en god idé at tjekke sit månedlige forbrug på sin nuværende router eller installere et program som overvåger dit forbrug. Hvis man ikke allerede har internet kan man bruge en beregner som denne: http://www.mobiltbredbaandspriser.dk#beregner

Derudover skal man altid være opmærksom på at udbyderene reklamerer med hastigheder op til - altså maximumshastigheder. Mobilt bredbånd er desværre utrolig følsomt over for påvirkning udfra og for at du kan opnå den reklamerede hastighed skal du derfor befinde dig lige ved siden af sendemasten. I kan læse en en dybdegående test her: http://www.3.dk/Global/Privat/Mobilt_bredband/Hastighed_og_d%C3%A6kning/Magasinet_Mobil_test_2010.pdf (pdf'en er hosted af 3, men det er ikke dem der har lavet testen)

Jeg ville aldrig anbefale at købe mobilt bredbånd som den primære internetforbindelse, da det desværre stadig er for langsomt og ustabilt. Køb fast istedet en fast internet forbindelse til der hjemme, og mobilt bredbånd til når du er på farten :)