Avatar billede ebea Ekspert
01. november 2013 - 17:57 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

HVIS formel

Hej! Et problem med at få løst en HVIS formel, og returnere en korrekt værdi.

Jeg er ved at lave energimærkeskalen, som går fra A og ned til G.
Disse tal som danner referenceværdier for skalaen, kan så være indsat i f.eks. A=A1 - B=A2 - C=A3 og så videre.
Det jeg skal, er at have indsat enten et 1 tal, eller ingenting i den tilsvarende B celle B1 - B2 - B3 og så videre, ud fra om tallet er højere, eller lavere end referenceværdien. Tallet som skalaen skal holdes op mod, kommer fra f.eks. c10.
Så der må kun være et 1 tal på hele skalaen, og ud for den korrekte skala værdi.

A1 = 41
A2 = 58
A3 = 81
A4 = 126
A5 = 172
A6 = 217
A7 = 274

Referencetallet som disse tal skal holdes op mod, vil være det tal som står i C10 (f.eks. 80), som ville skulle give et 1 tal i B3, da det er lavere end A3, men højere end A2.
De HVIS formler jeg har prøvet mig frem til, vil alle give et 1 tal i cellerne B som er højere end referencetallet.
Så jeg har stirret mig blind på problemstillingen, og håber en kan se "lyset", og komme med den korrekte formel.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. november 2013 - 18:23 #1
i b1: =HVIS(OG(C10<=A1;C10>0);1;0)
i b2: =HVIS(OG(C$10<=A2;C$10>A1);1;0)
og den i b2 kopieres ned til b3...b7
Avatar billede ebea Ekspert
01. november 2013 - 18:54 #2
Det virker Claes. Takker :-)

Lægger du et svar
Avatar billede claes57 Ekspert
01. november 2013 - 19:02 #3
Ok