Krisens spor: Omkostninger er blevet hovedfokus

Er krisen ved at være slut, og hvad har den ført med sig? Computerworld har talt med direktørerne i nogle af de største danske it-virksomheder. I dag er det Keld Jersild Olsen fra HP Danmark.

Artikel top billede

Læs også:
Aldrig har kunderne været så grundige - interview med Bent Sørensen fra SAS Institute.

Vi er blevet mere modige ledere - interview med Peter Trans, direktør i Atea.

Krisen har i lang tid hængt som en mørk sky over de danske it-virksomheder.

Branchen er så småt begyndt at vise tegn på bedring, men hvornår kan krisen for alvor lægges i graven?

Computerworld har talt med direktørerne i nogle af de største danske it-virksomheder.

Hewlett Packard Danmark udvikler og sælger en bred vifte
af it-løsninger. Servere, storage, outsourcing, netværksløsninger, pc'er og printere er bare nogle af de områder den danske del af koncernen beskæftiger sig med.

Er krisen efter din mening overstået?
 
"Det er den for nogle dele af branchen. Nu er vi jo en
virksomhed, der spænder meget bredt.

Der er nogle steder, hvor krisen er afblæst, og hvor det buldrer frem, og så er der nogle områder, hvor krisen stadig har sat sine tydelige spor.

Som helhed er krisen ikke overstået, da vores kunder stadig udskyder meget, og stadig har stor fokus på omkostninger," siger Keld Jersild Olsen.
 
Hvordan har HP Danmark oplevet krisen?
 
"Vi har oplevet krisen som en massiv behovsudskydelse. Vores kunder har haft de samme grundlæggende behov for at få ting leveret og udviklet, men alt er blevet udsat. Det var det første vi oplevede, da krisen ramte.

Konkurrencen er blevet skærpet. Hvor vi før kunne have en aftale med kunder om, at vi var leverandør på et produkt, så kunne vi lige pludselig være i konkurrence med to andre.

Vi har skåret ind til benet

Normalt når man sælger mindre, så bruges der også færre penge på salg og der er færre sælgere. Men i den her situation har vi været nød til at bibeholde en relativ stor salgsstyrke, fordi det har taget meget mere tid at jagte den enkelte orde.

Så det at vores kunder skulle spare, har faktisk betydet at vi har brugt flere penge på hver enkelt ordre, vi har fået hjem," siger Keld Jersild Olsen.
 
Hvad har I ændret I virksomheden?
 
"Det har ikke været innovation, der er blevet brugt mest tid og penge på, fordi omkostninger har været i fokus.

Vi har skåret ind til benet i forhold til lønudviklingen og vi har skåret folk i vores støttefunktioner. Vi har fordelen af at være en del af en stor international koncern, og der har vi lavet en stor intern outsourcing. Vi kan nemmere end små virksomheder flytte rundt på omkostningerne mellem landene.

Det har ført til, at vi er blevet billigere. Det har så også betydet, at vi står stærkere i markedet nu. Vores markedsandele har været stigende," siger Keld Jersild Olsen.
 
Hvordan ser situationen ud i dag?
 
"Den helt klart meget lysere. Vi har omsætning, der samlet set er tilbage på niveauet fra før krisen. Vi kan dog også se store udsving i, hvad for forretningsenheder der er vokset.

Vi kommer ud af krisen med en væsentligt større del af vores omsætning, der er serviceorienteret. Vi har faktisk oplevet en reel netto-vækst i vores service-forretning. Andre enheder er så gået tilbage, så vi samlet set er på niveau med tiden før krisen," siger Keld Jersild Olsen.

Omsætningen i Hewlett Packard Danmark var i 2009 på 2,4
milliarder.

Computerworld har tidligere bragt to interview med danske topchefer om krisens spor:

Aldrig har kunderne været så grundige - interview med Bent Sørensen fra SAS Institute.

Vi er blevet mere modige ledere - interview med Peter Trans, direktør i Atea.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly