Google er på vej med en automatisk funktion i e-mailtjenesten Gmail.
Med den nye funktion vil Gmail-kontoen automatisk flytte rundt på e-mail, så brugeren hele tiden præsenteres for meddelelser, som brugeren finder mest interessante og vigtige.
Det er første gang, at en af de store udbydere af webmail i verden - Microsoft, Yahoo og Google - lancerer en funktion til automatisk filtrering og prioritering i stor skala.
Det største problem har været netop skala, for det er en teknologisk meget voldsom opgave at håndtere automatisk udvælgelse og prioritering af flere hundrede millioner brugere på én gang.
Analyserer din mail-brug
Ideen er, at tjenesten automatisk forstår og udregner, hvad hver enkelt bruger kan lide og hvilke mailtyper fra bestemte afsendere, som brugeren bedst kan lide.
Disse mail bliver dernæst prioriteret, fremhævet og lagt i toppen af maildyngerne.
Ifølge Google vil den automatiske prioritering af e-mail gøre det nemmere for brugere med mange mail at håndtere deres kommunikation, ligesom professionelle brugere, der anvender Gmail professionelt, angiveligt skulle blive mere produktive.
"Vi modtager sindssygt mange e-mail. Vi er nødt til at finde metoder til at organisere dem," siger tidligere Google-udvikler Doug Merril til Financial Times.
Ideen bag Google-systemet er, at det med tiden vil lære at genkende, hvad den pågældende bruger foretrækker.
Det vil ske via en løbende analyse, hvor systemet kigger på, hvordan brugeren svarer på mail fra bestemte afsendere - for eksempel ved at besvare dem hurtigt eller efter lang tid eller ved eksempelvis at slette dem hurtigt, sent eller aldrig.
Dermed vil brugere af Googles mail-systemer kunne sortere mail efter relevans i modsætning til efter, hvornår en mail er modtaget, som det er tilfældet i dag.