Artikel top billede

Sådan fik Post Danmark gigantisk it-projekt i mål

Værdien af Post Danmarks seks år lange SAP-projekt er nøje regnet ud.

Læs også: ERP-projekt udløser millionforbedring i cash flow.

Det var Danmarks hidtil største ERP-projekt, da Post Danmark i 2003 gik i gang med at lægge en stor del af alle sine forretningsfunktioner over på SAP.

Post Danmarks CIO, Jens Risgaard, mente, at halvdelen af Post Danmarks 100 applikationer kunne erstattes med SAP-systemet.

"Det gælder styring af økonomi, salg, ordrer, kunderelationer, personale, vedligehold, indkøb, administration af ejendomme og i sidste ende produktionsstyring, så det vil påvirke alle, der arbejder med it i Post Danmark," sagde han dengang til Computerworld.

Og det fik han ret i.

Det sidste modul blev skruet på SAP-systemet i 2008, og det var HR-modulet.

HR-modulet er ikke ligefrem det mindst komplekse redskab, for det skal betjene Postens 23.000 ansatte, med alt hvad der hører til af forskellige overenskomster og regler for arbejdstid og overarbejde.

Læg dertil, at posten som bekendt altid skal ud, og derfor er at Post Danmark helt afhængig af velfungerende bemandingsplaner.

Til implementeringen af HR-systemet fik Post Danmark hjælp fra konsulenthuset 2BM.

I samarbejde definerede de et testkoncept, hvor man arbejdede med de faktiske historiske data, og dermed de reelle datamængder.

Basis i testkonceptet var, at man udlæste tid-, løn- og bemandingsdata fra Post Danmarks gamle systemer, og indlæste dem i det nye SAP HR-system i den kronologisk rigtige rækkefølge.

Parallelt test-set up

"Vi skiftede så store dele af vores proces på HR ud, at vi ikke kunne køre en parallel drift, som man normalt ville gøre. Her lavede 2BM et parallelt test-set up, så vi var sikre på, det virkede, når vi trykkede på knappen," fortæller Herman Petersson, som er vice CIO i Posten Norden.

Han har haft ansvaret for SAP-implementeringen i Post Danmark siden 2003 under det samlede navn, Lean Enterprise.

Under processen har man kørt efter den business case, der var oplægget til selve implementeringen. Gennem hele programforløbet, der har taget fem-seks år, er der løbende fulgt op på den.

"Min vigtigste opgave har været at sikre de resultater, der kom ud af projektet, og det vil sige besparelser. Vi har en rimelig dokumenteret business case på det, vi har gennemført," siger han.

Læs også: ERP-projekt udløser millionforbedring i cash flow.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere