Kommandør Jesper Britze har været suspenderet fra sit job som it-chef ved Forsvarskommandoen i mere end et år. Foto: Mikael Rieck.

Efter jæger-anke: It-chef kørte direkte til sin psykolog

Den suspenderede men frikendte it-direktør i Forsvaret røg ifølge sin forsvarer "helt ned i kulkælderen" efter beskeden om, at Forsvarets Auditørkorps anker frifindelsen i jægerbog-sagen.

Forsvarets Auditørkorps har besluttet at anke byrettens frifindelse af forsvarets tidligere it-direktør, kommandør Jesper Britze.  

Beslutningen kommer en uge efter, at Jesper Britze blev frifundet for sin deltagelse i den spektakulære sag om fabrikationen af en arabisk oversættelse af bogen Jæger - i krig med eliten. 

Forsvarer: Uanstændigt
Auditørernes anke af frifindelsen af it-chefen betyder, at sagen nu bliver trukket endnu mere i langdrag. Det mener Torben Koch, der er Jesper Britzes forsvarer, og som tidligere har klaget over tempoet hos auditørerne.  

"Nu har de været igennem det her søle i et år, og fordi auditørerne vil have en principiel afgørelse, bliver de altså trukket igennem sølet i yderligere et halvt år. Jeg synes kraftedeme det er uanstændigt," siger Torben Koch.  

I fredags sagde du, at du ikke troede, de ville anke den?" 

"Det troede jeg heller ikke. Jeg er meget, meget overrasket over, at auditørerne anker den ud fra en betragtning om, at de stort set har fået alt, hvad de bad om. De har fået beviset for, at de to herrer har gjort det, de bliver beskyldt for. De har fået beviset for, at de rent faktisk løj overfor deres chefer, og de har fået bevist, at det var en pligtforsømmelse."

"At det så ikke af byretten blev takseret som strafferetlig pligtforsømmelse, fordi byretten ikke fandt, at det var omfattet af den militære straffelov... at man anker alene på det spørgsmål, er faktisk ret tarveligt, synes jeg." 

Pletfri fortid
Forud for den spektakulære sag om fabrikationen af den arabiske oversættelse, har Jesper Britze 24 års pletfri fortid i Forsvaret, hvor han i år har 25-års jubilæum.  

It-mæssigt har han forud for jobbet som it-direktør arbejdet med taktiske datasystemer, men har i mere end 10 år været tilknyttet forsvarets it-stab.  

Som chef har har han styret store it-omlægninger i Forsvaret som eksempelvis DeMars, som han har forsvaret implementeringen af.

Han markerede sig som it-chef senest i forhold til diskussionen om Danmarks forsvarsevne i cyber-space, hvor han med forsvarsforliget i 2009 fik nogle af de midler, Forsvaret gerne ville have.

I kamp med leverandører
Jesper Britze argumenterede i den forbindelse for, at Danmark skal have en offensiv kapacitet i cyberspace.  

"I stedet for bare at forsvare sig, kunne det jo være interessant at gå i sulet på dem," sagde Jesper Britze i den forbindelse.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

29. august 2018 | Læs mere






Premium
Alle vil være agile men kun få har succes: Sådan begynder du omstillingen
Agil udvikling er nærmest synonym med digital innovation og overlevelse i den digitale tidsalder, men få mestrer det. Traditionelle organisationsstrukturer sætter ofte en stopper for de agile teams, men med et fokuseret arbejde kan det ændres. Her får du en række vitale råd fra McKinsey.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Amazon kan komme til at lide samme skæbne som Uber i Danmark - fagbevægelse ruster sig til kamp
Den danske fagbevægelse står klar til at give Amazon en varm velkomst på det danske marked. Spørgsmålet er derfor om et stærkt samarbejde mellem på den side detailbranchen og internethandlen og på den anden side fagbevægelsen vil kunne skabe et bolværk mod Amazons indtog, eller om Amazon har lært af Uber og Ryanairs fejl?
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.