Telestyrelse revser DanID efter NemID-nedbrud

DanID informerede offentligheden for sent om timelangt nedbrud, mener IT- og Telestyrelsen, der nu forlanger en redegørelse.

Artikel top billede

PBS, der nu hedder Nets, får nu en irettesættelse af IT- og Telestyrelsen efter gårsdagens total-nedbrud på NemID. 

Over en million danskere oplevede, at de var ude af stand til at tilgå et hav af digitale services på nettet - herunder netbanker og offentlige myndigheders hjemmesider.  
 
Chefen for IT- og Telestyrelsens center for Digital Signatur, Palle H. Sørensen, fortæller til Computerworld, at han er utilfreds med det tempo, som DanID informerede borgerne i efter nedbruddet.    
 
Han understreger, at han ikke kan udtale sig om tempoet af selve fejlrettelsen på hos DanID, fordi han endnu ikke er blevet informeret af Nets eller DanID om årsagen til problemet. 
 
Informerede om nedbrud for sent
Imidlertid slår han fast, at informationstempoet over for offentligheden var for langsomt. 
 
"I lyset af det her, har jeg sagt til DanID's ledelse, at vi nu skal prøve at evaluere denne sag med henblik på, dels hvordan vi hurtigere kan informere omkring sådanne ting her, i det hele taget sikre, at beredskabet fungerer, og at de processer og procedurer, som er omkring det, bliver tilstrækkelig gode og bliver efterlevet," siger Palle H. Sørensen.
 
Palle H. Sørensen fortæller, at han selv først blev bekendt med nedbruddet torsdag klokken 20.15, da han blev ringet op af Ekstra Bladet.  
 
Herefter ringede han selv DanID op for at blive orienteret om nedbruddet og sikre sig, at der blev meldt noget ud offentligt.
 
"Det gjorde der så. Lidt sent, må jeg erkende," siger Palle H. Sørensen. 
 
Venter på redegørelse
Efterfølgende har Palle H. Sørensen bedt DanID om en redegørelse om forløbet, som virksomheden sammen med underleverandører er ved at kigge nærmere på.
 
Palle H. Sørensen fortæller, at DanID i visse tilfælde kan risikere en bod ved nedbrud. Det bestemmes af en kompliceret model, som blandt andet ved hjælp af supporttider og svartider afgør, om NemID har levet op til servicemålene i kontrakten.  
 
"Vi får en månedsrapport, og via et sindrigt regnesystem finder vi ud af, om de har levet op til kravene eller ej," siger Palle H. Sørensen, der understreger, at IT- og Telestyrelsen i øvrigt har et godt samarbejde med DanID.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Iver har pr. 1. september 2025 ansat Marie Windekilde som Head of Cybersecurity Advisory. Hun skal især beskæftige sig med ledelse af konsulenter inden for cybersikkerhed. Hun kommer fra en stilling som Chief of Branch hos Forsvarets Efterretningstjeneste. Hun har tidligere beskæftiget sig med sikkerhed i forsvaret i mange år. Nyt job
    IFS Danmark A/S har pr. 27. august 2025 ansat Charles Nguyen som Digital Sales Executive. Charles skal især beskæftige sig med at hjælpe kunder med at omsætte forretningsbehov til digitale løsninger, der skaber værdi for virksomheden. Charles kommer fra en stilling som CX Specialist Account Executive hos Oracle Nederland BV. Charles er uddannet Can.ling.merc. Charles har tidligere beskæftiget sig med at sælge Oracle CX-løsninger til både Mid-Market og Enterprise-kunder på tværs af Norden og DACH. Nyt job

    Charles Nguyen

    IFS Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Nicolai Rask Moesgaard som Datateknikerelev ved afd. i Herning og Holstebro. Han har tidligere beskæftiget sig med social- og sundhedsområdet, da han har en lang karriere som SoSu hjælper. Nyt job
    Netip A/S har pr. 25. august 2025 ansat Frank Bjerrum Pedersen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som IT-konsulent hos Konsulenthuset Bluebyte. Nyt job