Derfor er Philips' tv så tøsede

Hvis du synes, Philips' nye fjernsyn er lidt tøsede, så er det ikke dig, der er noget galt med. Elektronikgiganten har nemlig sat nogle feminine fingeraftryk på sit design - læs her hvorfor.

Du troede sikkert, at det var dig, der bestemte det meste, når det gælder indkøb af it og forbrugerelektronik til hjemmet.

Men hvis du har en kone eller kæreste, så har de faktisk også noget at skulle have sagt - og nok også mere end du tror.

Det har Philips luret, og derfor har elektronikproducenten arbejdet hårdt for at skabe nogle fjernsyn med wife acceptance factor, altså at produktet kan godkendes af konen og få en plads i stuen.

Det har betydet en række anderledes designvalg, der blandt andet kan ses i den første model i Aurea-serien, 42pfl9900d/10:

- Det er det første tv, vi udviklede med wife acceptance factor for øje. Vi gav fjernsynet runde hjørner og en bred, hvid ramme, der er synlig, når fjernsynet er slukket. Det viste vores undersøgelser, at kvinderne gerne vil have, siger Erling Madsen, informationschef i Philips.

Ifølge Philips' egne undersøgelser er kvinder med til at bestemme indkøbet af halvdelen af alle fjernsyn, og derfor har produktionen af Philips' fjernsyn i stigende grad fået et feminint fingeraftryk. Det særlige design i Aurea-serien er blandt andet udviklet ved hjælp fra fokusgrupper.

For produktionen af et tv betyder det, at der først skabes en prototype, der senere præsenteres for udvalgte brugere.

De giver feedback, og så trækker Philips fjernsynet hen til høvlebænken igen. Det tager mellem seks måneder og et år, før et koncept er udviklet færdigt og parat til at blive sat i produktion.

Fokusgrupper forbedrede tv

Modellerne i Aurea-serien er blandt andet kendt for Ambilight, der sørger for at rammen og væggen bag fjernsynet lyses op i farverige nuancer, der matcher indholdet på fladskærmen. Meningen er at give en mere intens tv-oplevelse, der skal lede tankerne hen på en tur i biografen.

Men intet er så godt, at det ikke kan forbedres. Derfor har input fra fokusgrupper været med til at fintune den nyeste model i Aurea-serien, 42PFL9803. Her har glasset fået et bedre designfinish, og rammen er udstyret med flere LED-lamper, der lyser stærkere end før.

- Kvinder har tidligere betragtet tv'et som en pestilens, fordi det har bestemt, hvordan stuen skulle indrettes. I dag er fladskærmen blevet et møbel, der er pænt designet, og det er nemmere at finde plads til det i indretningen af hjemmet, forklarer Erling Madsen og tilføjer, at vi vil se flere fjernsyn med wife acceptance factor fra Philips i de kommende år.

Billigt er det dog ikke at indrette sit hjem med en konevenlig Aurea-skærm fra Philips. Den nyeste model koster omkring 24.000 kroner.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S