BEC: Derfor fyrer vi 96 ansatte

BEC er stadig mærket af finanskrisen og vil ikke sige, om bunden er nået.

Artikel top billede

Læs også: Fyrede BEC-folk lider af søvnløshed og mavesmerter

I løbet af den seneste måned har 96 ansatte hos Bankernes EDB Central (BEC) fået en fyreseddel. De ansatte kommer primært fra administrative stillinger, men også andre områder er berørte.

BEC har tidligere været igennem sparerunder der sparede virksomheden hele 140 millioner kroner om året, men ifølge kommunikationsdirektør Tom Espensen, var det ikke tilstrækkeligt.

"Det skyldes, at den finansielle sektor har ondt i øjeblikket og når de har ondt, så får vi også ondt. De efterspørger simpelthen mindre it-udvikling, og det er vi nød til at indrette os efter," siger Tom Espensen.

Nu er det jo et stykke tid siden, finanskrisen brød ud, hvorfor kommer det først nu?

"Når du siger, det er et stykke tid siden, finanskrisen brød ud, så er det selvfølgelig isoleret set rigtigt. Men vi lever stadig midt i finanskrisen. Det har ikke ændret sig. Så vi oplever stadig, at vores kunder efterspørger mindre it-udvikling," forklarer Tom Epsensen.

For to måneder siden, var det ellers mere positive toner, der kom fra administrerende direktør Leo Svendsen.

I artiklen BEC er på vej tilbage i form udtalte Leo Svendsen blandt andet:

"Her i 2010 er det som om det har vendt lidt. Der er en lille fremgang. Det er ikke en, jeg vil gå ud og hejse flaget for, men vi kan mærke at der er kommet mere gang i nogle områder. Renten er faldet, og der er kommet lidt mere gang i værdipapirhandlen og boligmarkedet. Det er en spirende, forsigtig optimisme," siger Tom Epsensen.

Hvad har ændret siden slutningen af august?

"Der er sådan set ikke noget, der har ændret sig. Det Leo (Svendsen, red.) udtalte sig om var ud fra en brance-betragtning. Ikke hvordan det så ud i BEC. Der er en forsinkelse, så det kommer ikke os til gavn endnu," siger Tom Espensen.

Vil I stadig være i stand til at levere det samme til kunderne fremover?

"Ja, det mener vi. Det er en af grundende til, at vi har været igennem dette lange forløb på mere end 4 uger. Den tid har vi jo brugt på at vende hver eneste sten i virksomheden for at finde omkostninger, der ikke er medabejderomkostninger," forklarer Tom Espensen og fortsætter:

"Da vi havde gjort det, skulle vi så finde resten på medarbejdersiden. Men vi har samtidig holdt os for øje, at dette ikke skulle være en ond spiral, så vi skulle være nødt til at kunne levere den samme kvalitet til vores kunder," forklarer Tom Espensen.

Bliver dette den sidste fyringsrunde i BEC?

"Vi siger nu farvel til 96 medarbejdere. Det er et meget stort tal. Vi tror på, at vi nu har skåret det, der skal skæres. Sådan som vi se det, når vi kigger på finanssektoren, så er der nogle små lys derude. Hvis vi ikke har nået bunden, så er vi i hvert fald ved at nå bunden," siger Tom Espensen.

Læs også: Fyrede BEC-folk lider af søvnløshed og mavesmerter

Læses lige nu

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Københavnsområdet

    Danmarks Lærerforening

    Danmarks Lærerforening søger en IT-projektleder

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse