Artikel top billede

Google griber ind over for dårlige web-butikker

Rangeringen af din e-handel i Googles søgeresultater er nu afhængig af dine brugernes tilfredshed og deres anmeldelser på nettet af dit website.

Computerworld News Service: På en ukarakteristisk offentlig måde har Google vedstået at have ændret sin søgemaskine til at kunne identificere e-handel-virksomheder, der har dårligt serviceniveau, og rangerer dem som følge heraf lavere i søgeresultaterne.

Google greb til handling efter en artikel i New York Times detaljeret beskrev, hvordan ejeren af en onlinebrillebutik hævdede, at hans websites høje rangering på Google var direkte proportionelt med de mange klager, der var blevet offentliggjort rundt om på nettet som indlæg fra utilfredse kunder.

"Jeg har udnyttet denne mulighed, fordi det virker. Ligegyldigt hvor de offentliggør deres negative kommentarer, øger det mit investeringsafkast. Så jeg besluttede at bruge den negativitet til min egen fordel," fortalte Vitaly Borker, som er ejer og stifter af DecorMyEyes, til New York Times.

Omgående ændring

Den taktik vil ikke længere fungere, lyder det fra Google.

"Jeg skriver for at fortælle jer, at hvis man opfører sig dårligt, så er det - og vil forhåbentlig altid være - dårligt for forretningen i Googles søgeresultater," skriver Google fellow Amit Singhal i et blogindlæg.

Google er tilsyneladende pinligt berørt og overrasket over artiklen og har været hurtig til at håndtere problemet, mener analytiker Greg Sterling fra Sterling Market Intelligence.

"Det viser bare, at også Google er ufuldkommen og nødt til fortsat at justere sin søgemaskine i takt med de skiftende omstændigheder," skriver Sterling via e-mail.

Uden rigtigt at gå i detaljer forklarer Singhal, at Google har udviklet en "algoritmisk løsning," der finder frem til e-handler, der leverer "en ekstremt dårlig brugeroplevelse," og giver dem en lavere rangering.

Dette er blot en foreløbig løsning på problemet, som Google fortsat vil arbejde på at håndtere, forsikrer han.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere