Google griber ind over for dårlige web-butikker

Rangeringen af din e-handel i Googles søgeresultater er nu afhængig af dine brugernes tilfredshed og deres anmeldelser på nettet af dit website.

Artikel top billede

Computerworld News Service: På en ukarakteristisk offentlig måde har Google vedstået at have ændret sin søgemaskine til at kunne identificere e-handel-virksomheder, der har dårligt serviceniveau, og rangerer dem som følge heraf lavere i søgeresultaterne.

Google greb til handling efter en artikel i New York Times detaljeret beskrev, hvordan ejeren af en onlinebrillebutik hævdede, at hans websites høje rangering på Google var direkte proportionelt med de mange klager, der var blevet offentliggjort rundt om på nettet som indlæg fra utilfredse kunder.

"Jeg har udnyttet denne mulighed, fordi det virker. Ligegyldigt hvor de offentliggør deres negative kommentarer, øger det mit investeringsafkast. Så jeg besluttede at bruge den negativitet til min egen fordel," fortalte Vitaly Borker, som er ejer og stifter af DecorMyEyes, til New York Times.

Omgående ændring

Den taktik vil ikke længere fungere, lyder det fra Google.

"Jeg skriver for at fortælle jer, at hvis man opfører sig dårligt, så er det - og vil forhåbentlig altid være - dårligt for forretningen i Googles søgeresultater," skriver Google fellow Amit Singhal i et blogindlæg.

Google er tilsyneladende pinligt berørt og overrasket over artiklen og har været hurtig til at håndtere problemet, mener analytiker Greg Sterling fra Sterling Market Intelligence.

"Det viser bare, at også Google er ufuldkommen og nødt til fortsat at justere sin søgemaskine i takt med de skiftende omstændigheder," skriver Sterling via e-mail.

Uden rigtigt at gå i detaljer forklarer Singhal, at Google har udviklet en "algoritmisk løsning," der finder frem til e-handler, der leverer "en ekstremt dårlig brugeroplevelse," og giver dem en lavere rangering.

Dette er blot en foreløbig løsning på problemet, som Google fortsat vil arbejde på at håndtere, forsikrer han.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension